Torsdag formiddag samlet det seg en hærskare av folk utenfor Hennes & Mauritz sin butikk på Karl Johan.

Flere forbipasserende kikket forbauset på den store folkemengden som sto på den røde løperen utenfor butikken. Hva i all verden foregikk her?

Grunnen til alt oppstyret var at sesongens store designsamarbeid kom i salg i dag.

Hvert år samarbeider H&M med ulike store designeren om å lage en eksklusiv kolleksjon for kjeden, og i år var turen kommet til det japanske merket Comme des Garçons.

Les også: Comme des Garçons for H&M

Vendela Kirsebom

HANDLER PÅ H&M: Vendela Kirsebom falt for stroppekjolen i fløyel og ull. © Foto: Silje Golf

- Fantastisk designer

En av dem som hadde tatt turen innom butikken for å kjøpe klær fra kolleksjonen var modell og programleder Vendela Kirsebom.

Hun la ikke skjul på at hun likte det hun så.

- Kjolen er helt fantastisk, sa hun og siktet til stroppekjolen hun holdt i hendene.

- Comme des Garçons lager flotte kreasjoner. Det er vakre og klassiske klær, men samtidig er de morsomme og annerledes enn klærne til de andre klassiske designere. Jeg er spesielt glad i herreklærne. De synes jeg har vært fantastisk fine i alle år. Jeg liker generelt sett herreklærne bedre enn kvinneklærne, men i denne kolleksjonen er det mye fint for kvinner også, påpekte hun.

Hun synes konseptet H&M har er kjempe bra - at man kan kjøpe designerklær til en billig penge.

Les også: Katie handler på H&M

Rett sted til rett tid

Vendela hadde vært på «God Morgen Norge» på TV2, og det var derfor helt tilfeldig at hun tok turen innom H&M.

- For en gangs skyld var jeg på rett sted til rett tid, lo hun.

Hun visste derfor ikke hva hun hadde lyst på, men tenkte hun skulle gå innom og kikke litt.

Og rett innenfor døren hang kjolen hun er fast bestemt på å kjøpe.

- Kanskje jeg skal ha den på meg i kveld, jeg skal nemlig på fest, smilte hun, og henviser til lanseringen av boken «Fashion Bible» som hun har skrevet sammen med Signy Fardal og Petra Middelthon.

(Se bilder fra festen på Klikk.no/mote i morgen.)

Senere ble hun observert på vei inn i prøverommet med flere plagg i hendene. Blant annet en prikkete cardigan og en bukse.

Jan Lam

STORKJØPER: Jan Lam har planlagt i en uke hva han skal kjøpe, og har favner full av klær. © Foto: Silje Golf

Planlagt i en uke

Selv om Vendela ikke hadde tenkt til å handle noe fra kolleksjonen, så er det andre som har brukt lang tid på å planlegge sine innkjøp.

En av dem var Jan Lam. Han har brukt en uke på å finne ut av akkurat hvilke plagg han skulle ha.

Kun få minutter etter at butikken åpnet dørene, stod han allerede med favnen full av klær og accessoirer..

- Jeg har sett på nettet og brukt en uke på å finne ut av hvilke klær jeg skulle ha. Og så var jeg her klokken ni i dag for å se inn gjennom vinduet hvor alt var, fortalte han.

- Blir ikke det her dyrt?

- Nei, det blir ikke dyrt. Det er billig for å være Comme des Garçons. Og så er det billigere her i Norge enn i Japan. Noe som koster 700 kroner her, koster 1100 kroner i Japan, fastslo han.

- Comme des Garçons er veldig populært i Asia, påpeker ham før han forsvinner videre for å finne enda flere plagg.

Har du ennå ikke fått kjøpt deg det du ønsker deg fra kolleksjonen? Fortvil ikke! Selv om det var flere plagg H&M var utsolgt for bare en halvtime etter åpning, kommer ofte folk tilbake med klær de likevel ikke skal ha. Det kan derfor lønne seg å ta en tur innom i morgen for å sjekke om akkurat ditt drømmeplagg har blitt returnert.

Et annet tips er å følge med på eBay. Klær fra gjestekolleksjonene for H&M havner ofte her.

Les også: Dette er verdens beste hoteller

Les også: Verdens beste spa-hotell

Comme des Garçons for H&M

TRANGT: Det ble trangt om plassen da en hærskare av kjøpelystne kvinner og menn løp inn døren på H&M. © Foto: Silje Golf

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!