Comme des Garçons

POPULÆR: Comme des Garçons' kolleksjon var populær blant japanerne. Her krangler to jenter om det siste skejrfet. © Foto: Kayuzo Seki

Den svenske kleskjeden Hennes & Mauritz åpnet sin andre butikk i Tokyo i helgen, og samtidig lanserte de årets designsamarbeidet med Comme des Garçons.

Det vil si at japanerne hadde mulighet til å kjøpe klær fra kolleksjonen hele fem dager før den kommer i salg i resten av verden.

Les også: Comme des Garçons for H&M

Vi nordmenn kan først gå til innkjøp av limited edition-klærne førstkommende torsdag.

Tre dager i kø

Allerede onsdag forrige uke stilte de første kundene seg i kø utenfor den nye butikken i Tokyo. I hele tre dager måtte de tålmodig vente på lørdagens store åpning. Da stod tusenvis av kunder utenfor butikken.

Damen bak merket Comme des Garçons er den japanske designeren Rei Kawakubo. Hun er ikke bare elsket for sine kunstneriske kreasjoner i Japan, men også verden over.

- Den første reaksjonen fra kundene er over alle forventninger. Den kunstneriske siden av Comme des Garçons med den kommersielle siden ved H&M ser ut til å fungere svært godt, sa Rei etter åpningen i Tokyo.

Les også: Limited edition-kolleksjon for H&M

Eksperimentell stil

Rei Kawakubo er ikke utdannet som designer, men har derimot studert kunst og litteratur.

Hun lanserte Comme des Garçons i 1973, og åpnet sin første butikk i Tokyo to år etter.

I 1981 begynte hun å vise fram sine kolleksjoner i Paris, og året etter så hennes første butikk i motemetropolen dagens lys.

Comme des Garçons er kjent for å ha en eksperimentell og artistisk stil, noe man ser igjen i kolleksjonen for H&M.

Den er svært anvendelig med klassiske snitt og tekstiler, men har samtidig dekonstruerte og skreddersydde plagg.

Rei har designet klær for både kvinner og menn i sin eksklusive kolleksjon for H&M. I tillegg kan man få kjøpt accessoirer og en unisexparfyme.

Les også: Katie handler på H&M

Les også: Japansk biffsuppe

Comme des Garçons

PRIKKETE: Klassiske mønster som prikker er mye brukt i Japan. © Foto: Akihiro Kikuchi

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!