Hver vinter samarbeider Hennes & Mauritz med ulike designere om å lage en eksklusive, limited edition kolleksjoner for kjeden.

I fjor var det Roberto Cavalli som solgte klærne sine til en rimelig penge i ulike H&M butikker verden over, og i år har turen kommet til Comme des Garçons.

Designeren bak merket er ikke fransk, som det kanskje kan virke som, men en japansk dame ved navn Rei Kawakubo.

Kawakubo har laget en hel dame- og herrekolleksjon for kjeden, i tillegg til ulike accessoirer og en egen unisexduft.

Se mer av kolleksjonen her.

Spennende samarbeid

- Jeg syntes det ville være spennende å jobbe med H&M for å selge Comme des Garçons-plagg på steder de aldri ville blitt solgt tidligere, og på denne måten henvende seg til personer som kanskje ikke forstår Comme des Garçons enda. Det var en fascinerende utfordring å kombinere H&Ms kommersielle ekspertise med Comme des Garçons' kreasjoner, sier Kawakubo.

Kreativ rådgiver i H&M, Margareta van der Bosch, forteller at kolleksjonen gjenspeiler Kawakubos kreativitet og integritet. Det er lett å kjenne igjen stilen hennes i plaggene, som er smarte og kunstferdige.

- Hvorfor valgte dere å samarbeide med akkurat Comme des Garçons?

- Det passet veldig bra å samarbeide med Rei Kawakubo akkurat nå fordi vi skal åpne vår første butikk i Japan. Dessuten prøver vi alltid å finne en designer som er veldig ulik den forrige, hoppet fra Cavalli til henne er veldig stort. Designen hennes ligger også veldig i tiden. Hennes artistiske og eksperimentelle stil passer med moten som er nå, forteller van der Bosch til Klikk.no

Klassiske mønster

Hun synes kolleksjonen Kawakubo har gjort for H&M er kul og androgyn, samtidig som den er intellektuell og litt arty. Mange av plaggene er normale i både kvalitet og design, men har små detaljer som er utenom det vanlige. I tillegg tar Kawakubo i bruk det klassiske prikkemønsteret.

- I Japan bruker de enda mer klassiske mønster som for eksempel prikker. Vi ser at de klassiske mønstrene, som blant annet prikker og ruter, er på vei tilbake i motebildet, sier van der Bosch.

Selv om Comme des Garçons kanskje ikke er like kjent for den vanlige kvinnen og manne i gata, er hun overbevist om at kolleksjonen kommer til å selge bra.

- Dette er et event hvor folk på gaten kan bli kjent med designeren. Hun får møte nye målgrupper, og det er det hun drar fram som en av grunnene til at hun ville samarbeide med oss - hun når et støre og nytt publikum.

- Tror dere Comme des Garçons er kommersiell nok for folk flest?

- Ja. Hvis man ser nærmere på klærne, så er de morsomme og designen ser fremover mot det nye som kommer. Man kan gjøre masse med dem, og style dem slik man ønsker og kombinere dem med sine enge klær, forteller van der Bosch.

Kolleksjonen vil være i salg fra torsdag 13. november i rundt 200 butikker verden over.

Se hvor du kan kjøpe klærne her.

P.S. Yvonne Eriksen er den eneste norske modellen som har gått for Comme des Garçons!

Comme des Garçons for H&M

LIMITED EDITION: Comme des Garçons har laget en hel kolleksjon for H&M. Kjolen til høyre er det dyreste plagget, men vel verdt pengene! © Foto: Hennes & Mauritz

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!