EKSPERT: Vibeke Stiansen forteller om sitt forhold til jeans.

Jobben som motejournalist er hektisk og spennende for Vibeke Stiansen. © Foto: Joakim Krøvel

Trendekspert Vibeke Stiansen vil være på plass og gi deg de beste tipsene gjennom hele uken på Klikk.

Vi følger moteuka og gir deg siste nytt fra visningene, bilder og video.

Som moteansvarlig i Det Nye er jobben til Vibeke å følge med på motevisninger - enten det skjer i Oslo, New York, Paris, Milano, København eller London.

Nå står OFW for tur, en viktig begivenhet for norsk motebransje.

- Norsk motemiljø er lite, så moteuka er en fin mulighet til å møtes og gi plattform for nye norske designere. Skal vi hevde oss i her hjemme må vi ha moteuke på lik linje med andre land, mener Vibeke.

Nye designere skal vise seg fram, men Vibeke gleder seg også til å se noen gjengangere.

- Jeg har store forventninger til Leila Hafzi og Iselin Engan. Jeg ser også fram til å se Soak Bikinis , Morami, Maggie Wonka, Who Knew?, samt Nina Skarra, for å nevne noen.

Maggie Wonka kolleksjonen for 2009 er signert Cecilie Juvodden og er drømmende og feminin. © Foto:Maggie Wonka

Vibeke utdyper videre:

- Jeg husker godt da Hafzi slo igjennom. Hun var tidlig ute med den etiske trenden og har hatt en enorm utvikling. Antrekkene hennes viser en god kombinasjon av at lekker design kan forenes med etisk og økologisk riktig stil.

Maggie Wonka pleier å lage fantastiske show, Who Knew?! er lekent og vågalt med resirkulerte klær. En viktig trend i tiden! Iselin Engan er et høydepunkt under moteuka. Hun har blitt en kjendisyndling med sin utrolig lekre, feminine og romantiske design. En ren nytelse.

Visningen til Moods of Norway er også et must, en begivenhet i seg selv. Moods holder sin egen visning, men i tilknytning til moteuka.

- De er en av få norske som virkelig har fått det til. Mange norske designere har mye å lære av de gutta. Moods har vært flinke til å markedsføre seg selv og lager mye show. Det skal de ha all ære for, mener Vibeke. Å lage en god visning er en kunst i seg selv.

- Når designere viser en kolleksjon som de har jobbet med i ett år, får de kanskje bare 3 minutter å vise den på. Det gjelder å bruke muligheten og tenke kreativt.

Moteuka i København

OFW er viktig, men det er moteuka i København som er toneangivende for hva som vil dukke opp som trender i Norge neste sesong.

Vibeke forklarer: - Mange designere og merker vises der og de store innkjøperne er godt representert.

- Hvordan tolker du som motejournalist hva som vil slå an som kommende trender ?

- Jeg følger godt med på de store internasjonale moteukene og gjør mye research. Jeg må holde meg oppdatert på hva som blir vist, og følge med på hva de store agenturene velger (som eksempel H&M). Ikke alt kommer til Norge.

Sammenlagt, får jeg inspirasjon til å spå trender og det er veldig spennende. Erfaring og magefølelse spiller inn, og jeg bruker følehornene!

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!