© Foto:Crestock

Det kan virke lenge til, for noen, men når du blir rundt førti kommer du til å være takknemlig for at du fulgte disse tipsene.

Litt innsats kan nemlig holde huden din frisk, og mye yngre, i mange år til. Og vi vil jo gjerne se freshe og dødsbra ut senere også! Brune flekker, rynker og slapp hud - nei takk!

Rynkene begynner som oftest å bli synlige tidlig i 20-årsalderen.

Sollys er den viktigste årsaken til at vi får rynker, men også røyking, usunn livsstil og luftforurensning har innvirkning.

Hvor mye rynker du får avhenger av hvor solskadd huden er, din egen pigmentbeskyttelse og hva slags gener du er velsignet med.

Men når vi vet at over 90 prosent av aldring i huden skyldes solen, så gjør man altså smart i å alltid beskytte seg mot solstrålene.

Vi nordmenn har nemlig ikke vært så flinke til det hittil.

En undersøkelse utført i samarbeid mellom Garnier og European Cancer League viser europeeres generell forhold til sol, og kunnskap om risikoen ved overdreven soling.

Vi nordmenn kommer faktisk dårligst ut i undersøkelsen. Det viser seg at vi vet minst om skadevirkninger forbundet med soling, som for eksempel hudkreft.

Bare 37 prosent av oss vet at solen fortsatt er skadelig selv om det er overskyet, og vi har en tendens til å oppholde oss i solen når den er på sitt aller sterkeste, mellom klokken 12 og 15.

Kun 61 prosent nordmenn bruker solkrem, i motsetning til 74 prosent ellers i Europa, og hele 49 prosent av oss pleier å bli brent i solen. Ikke spesielt oppløftende lesning, men trenden skal snu.

Naturlig brun

Hudpleieprodusenten Aco har nettopp gjennomført en undersøkelse om sol og solvaner blant 1633 personer i Norge, Sverige, Danmark og Finland.

Svarene produsenten fikk, viser at det å være superbrun ikke lenger er så attraktivt.

De fleste vil ha en frisk og naturlig hudfarge med litt glød.

Interessen for kunstig sol, som solarium og spray-tan er ganske liten - spesielt blant de fra 23 år og oppover.

To trender viser seg i forhold til soling. Det ene er den helt hvite huden som flere kjendiser viser nå, mens den andre er den naturlige og lett solbrune huden, som også er helt på linje med den sunne livsstilen som stadig flere velger.

Felles for disse to trendene er at huden skal være frisk og uskadd.

Solkrem

Et godt råd er å alltid bruke solkrem! © Foto: Crestock

Vil du holde på huden din? Følg disse gode rådene:

1. Påfør solkrem 15 minutter før soleksponering, og gjenta ca. hver annen time når du er i solen.

2. Smør deg igjen etter svømmeturen og tørking med håndkle.

3. En voksen person bør bruke en håndfull solkrem til ansikt og kropp.

4. Solen er sterkest mellom kl 12 og 15, så ta helst en pause fra solen og sett deg i skyggen. Eller du kan beskytte deg med en sommerlig hatt, og en dekkende tunika.

5. Bruker du en t-skjorte i solen, vil fortsatt 50 prosent av strålene gå rett gjennom stoffet.

6. UVA-stråler går gjennom glass (for eksempel vinduer), så du kan få skader i huden selv om du sitter inne. Men du vil ikke merke det fordi glasset stenger UVB-strålene ute, slik at du ikke blir solbrent.

7. Ingen solbeskyttelse beskytter 100 prosent, så sunblock finnes egentlig ikke.

8. Fordi solen gir mindre brunfarge i Norge enn i Syden, glemmer mange å smøre seg. Men de skadelig UVA-strålene kan være like sterke her hjemme, så husk beskyttelse på verandaen også.

9. Bruk en lett peeling for å få bort solkremrester om kvelden. Men obs! Ikke peel huden om morgenen før du skal ut i solen.

10. Husk at medisinbruk og p-piller kan gjøre huden ekstra utsatt i solen, og kan for eksempel føre til brune flekker på overleppen. Husk høy faktor!

11. Blir du rød i huden, må du ut av solen. Det hjelper ikke å smøre seg når huden allerede har blitt skadet, så løp heller til nærmeste tre eller parasoll.

12. Solkremer kan være holdbare i opptil 2-3 år hvis de oppbevares helt lukket og ikke for varmt eller for kaldt.

13. I solen ødelegges hudens kollagen og elastin, som holder huden sterk og elastisk, og dermed kan du ende opp med en slapp, tynn og rynkete hud.

14. UVB-stråling gir solbrenthet, mens UVA-stråling trenger dypere gjennom huden og kan forårsake dype rynker, soleksem og hudskader.

15. 90 prosent av rynkene vi får skyldes sollyset. Jo tidligere du starter forebyggingen, jo bedre er det for huden.

16. Solkrem er viktig for å forhindre linjer og rynker, samt brent hud og pigmentflekker.

17. Bruk en solkrem som har dokumentert beskyttelse mot både UVA- og UVB-stråling.

18. Bruk solbriller når det er sterk sol for å beskytte den tynne huden rundt øynene.

19. Områdene som oftest blir eksponert for de aggressive UVA-strålene er ansiktet, nakken, brystpartiet og hendene, så husk å smøre disse områdene ekstra ofte.

20. Vann kan reflektere opptil 20 prosent UV-stråler som treffer huden din.

Så du er ekstra utsatt for skadelige stråler når du er ved sjøen.

21. Husk fuktighet til huden både før og etter soling.

22. Drikk mye vann.

23. Se etter UVA symbolet. Det er kommet nye regler for merking etter anbefaling fra EU, og merket betyr at det er minimum 1/3 UVA-beskyttelse i produktet.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!