1: FÅ STARTHJELP

I vintermånedene blir huden utsatt for ekstra stor påkjenning. Innendørs er det varmt og luften er gjerne knusktørr, mens utendørs er det bitende kaldt. Disse store temperaturendringene er ikke bra for huden, og resultatet er tørr hud i ansiktet, legger som ser ut som fiskeskjell, sprukne lepper og flisete neglebånd. For å unngå dette, er det viktig at vi pleier og tar vare på huden vår. En profesjonell behandling er den perfekte kickstarten for nye skjønnhetsrutiner. Til prisen av en venninnelunsj kan du få huden din analysert og overhalt i løpet av 20 intensive minutter hos en profesjonell hudterapeut.

Mange blander sammen hudtilstand og hudtype. Hudtype er medfødt, mens hudens tilstand påvirkes av ytre faktorer, som for eksempel årstid, forurensning, sykdom, medisiner, hormoner, stress, luftkvalitet og hvilke hudprodukter du bruker. Hudtilstanden kan korrigeres ved hjelp av gode produkter, og endrer seg gjennom livet. Merker du forandringer eller plager kan det lønne seg å gå til en hudpleier for å få gjort en ny hudanalyse.

2: DROPP SUKKER

Mange undersøkelser viser at det er en sammenheng mellom sukker og kviser. Inntak av sukker fører til større produksjon av hormonet testosteron, som igjen kan føre til kviser. Tenk derfor over hva du spiser, kutt ut unødvendig sukker og finn ut hvilke matvarer som inneholder mye skjult sukker. Både yoghurt og ketsjup er store syndere. Kutt også ned på inntaket av karbohydrater ved å spise mindre varer som poteter, brød, øl og godteri. Og spis mer grønnsaker og fisk.

Får du likevel en kvise, ikke klem! Da vil du bare få en vulkan midt i fjeset som er umulig å skjule. Gå heller til en profesjonell hudterapeut og be om kvisekrisehjelp. Eller dekk den til med god mineralmakeup som også motvirker kviser.

3: EKSFOLIER

Begynn straks å skrubbe eller peele huden to til tre dager i uka. Det vil fjerne døde, gustne celler og etterlate huden ren og klar. Rens godt med renseprodukter tilpasset din hud, helst anbefalt av en hudterapeut. Start gjerne med en renseolje for å fjerne smuss, talg og forurensing, før du går i gang med en hudspesifikk rens. Fortsett med en mild eksfoliant som fjerner gustne celler. Bruk så en fuktighetsgivende spray, booster og fuktighetskrem. Dette vil umiddelbart gi deg en frisk og naturlig glød. Bruk en risbasert mikrofoliant på leppene to ganger i uka, og gjerne en fornyende og fuktighetsgivende leppebalm om natten. Unngå leppepomader som inneholder mineralolje, for disse vil tørke ut leppene på sikt.

4: BRUK MASKER

Velg ansiktsmasker med vitaminer, peptider og planteekstrakter, som vil gi huden energi og glød. Påfør masken etter at du har eksfoliert og la den virke i 10–20 minutter. Det finnes ingen unnskyldninger, for masken kan virke mens du ser på Grey’s Anatomy. Leirebaserte masker er supre dersom du har behov for å rense ut urenheter og matte ned huden.

5: DRIKK VANN

Menneskekroppen består av omtrent 70 prosent vann. Et voksent menneske må drikke om lag to liter rent vann hver dag for at kroppen skal fungere godt – det vil si nesten 1000 liter vann per år. Inntak av rent vann stimulerer kroppens naturlige funksjoner, som tilførsel av næringsstoffer og fjerning av avfallsstoffer. Vann er noe av det viktigste for å holde huden sunn med riktig fuktbalanse.

6: FÅ I DEG NOK FETTSYRER

Omega-3 er essensielle fettsyrer som må tilføres fra mat fordi kroppen vår ikke produserer det selv. En av de rikeste kildene til slike fettsyrer er fet fisk, og de to viktigste Omega-3-fettsyrene er EPA og DHA. Spiser du lite fisk bør du ta kosttilskudd med Omega-3. Disse fettsyrene er viktig for alle celler i kroppen, deriblant hud- og hårcellene. Sliter du med tørr hud, kan Omega-3 være løsningen. Cellene blir mer fleksible, og dermed blir huden myk og smidig.

Også Omega-2 og -6 er bra for huden. De smører huden innenfra ved at fettsyrene tas opp i cellene og den tørre huden tilføres fett. Omega-6 har også positiv effekt ved eksem og tørr hud. Et bra alternativ kan være Nattlysolje som inneholder mye Omega-6. Det kan gi en fuktighetsbevarende effekt i det øvre hudlaget og hjelpe ved kløe.

7: VELG EN KREM MED MYE FUKT

En av de aller viktigste ingrediensene i kampen mot tørr hud er hyaluronsyre, som holder utrolig godt på fuktighet. Syren finnes naturlig i det midterste laget av huden, og er i dag tilsatt de fleste gode fuktighetskremer med respekt for seg selv. Syren har evnen til å binde tusen ganger sin egen vekt i vann, og sørger for å holde hudlagene godt gjennomfuktet. Hyaluronsyre er en av ingrediensene du bør se etter når du velger hudpleieprodukter, og på innholdslister kalles det ofte sodium hyaluronate eller hyaluroan.

Husk at den viktigste oppgaven til fuktpleie er å ta vare på hudbarrieren, som er det ytterste laget i huden. Blir hudbarrieren svekket, mister vi fuktighet fra de dypere lagene i huden, og huden blir dehydrert.

8: HUSK PLEIE UNDER FESTSMINKEN

Følg hudpleierutinene dine også når du skal på fest, og bruk gjerne en kjølende og fuktighetsgivende maske i forkant. Når huden er gjennomfuktet vil du umiddelbart ha færre dehydreringslinjer. Bruk en oppstrammende booster for en umiddelbar quick fix for huden. En slik booster fungerer omtrent som en hold in-strømpebukse for ansiktet ditt! Under makeupen legger du en primer eller BB-krem, som vil få makeupen til å sitte mye bedre. Og ikke bruk for mye makeup. Den flotteste sminken er nemlig en sunn og frisk hud.

9: SOV ALDRI MED MAKEUP!

Da vil den blande seg med hudens egne avfallsstoffer og miljøgifter som legger seg på huden i løpet av dagen, og gjøre at du får en tørr, gusten og sensitiv hud. Hold deg unna produkter som inneholder alkohol (alkohol denat.) og/eller parfyme, siden disse vil irritere huden. Og vit at mineraloljer og lanolin kan gi deg kviser. Dersom du har veldig sensitiv hud, bør du unngå for aktive produkter, da disse kan gi irritasjon og utslett. Og dersom du har fet hud, bør du unngå for rike produkter i hudpleie og makeup, da disse vil gi deg blank hud og mulige urenheter.

10: SOV GODT

Søvn er veldig viktig. De fleste av oss trenger minst sju timer hver natt. Hvis du stresser for mye, kan du fort oppnå motsatt effekt. Sørg derfor for å få nok søvn og hvile. Hva med å bestill deg en massasjetime? Det er nemlig utrolig hva en deilig massasje kan gjøre for anspente stressrynker!

Å sove godt og drikke nok vann i ukene før den store festen, er særlig viktig for at øyepartiet skal se bra ut. Mørke ringer er vanskelig å behandle fordi det ofte skyldes arv. Se etter øyekremer som inneholder retinol, lakris, niacinamid, fraxinus (ask), glukosamin, soyaprotein og riskli, da disse vil lysne øyepartiet. I tillegg finnes det gode sminkeprodukter som dekker og lysner opp. Bruk også et øyeprodukt med optiske lysdiffusorer, og se etter ingredienser som virker drenerende dersom du lett får hovne øyne.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!