Den siste tiden har det blitt mer og mer fokus på så vel miljøvennlig som etisk mote.

Ikke minst ble sistnevnte satt på dagsorden før jul i fjor da den svenske kanalen TV4s dokumentarprogrammet «Kalla Fakta» avslørte at flere av H&Ms leverandører i Asia blir betalt luselønn og i tillegg har ekstremt lange arbeidsdager.

Dette har ført til at en rekke kjente personer og bloggere nå går foran som gode eksempler, og oppfordrer folk til å være mer miljøvennlige og etisk bevisste når de handler klær.

Her kommer tips til hvordan du kan bli en etisk og miljøvennlig shopper.

Orienter deg!

Organisasjonen Grønn Hverdag jobber for at det skal bli enklere å leve både miljøvennlig og etisk. De har flere tips til hvordan man kan bli en mer etisk bevisst shopper.

- Orienter deg, og finn butikker som har fokus på etikk, råder miljørådgiver Brita Haneberg i organisasjonen.

Hun mener det er viktig at vi som kunder et aktive og spør i favorittbutikkene om deres holdning til miljø og etikk. Hvis vi som kunder viser at vi er opptatt av hvordan klærne er produsert, så vil produsenten følge opp.

- Vi må vise at vi er villige til å betale litt ekstra for produkter med god etisk standard. Da blir det også enklere for produsenten å stille etiske krav til sine leverandører, sier Haneberg.

Hun mener også at vi som forbrukere gjerne kan boikotte kleskjeder som tas i å ha dårlige etiske standarder.

Nyttige nettsider

Her finner du en oversikt over hvilke nettsiden som kan gi deg informasjon om etisk handel:

  • Ethical Comsumer (oversikt over merker og butikker som selger etiske produkter, og hvilke man bør unngå)

Disse materialene bør du velge

Det finnes dessuten spesifikke materialer du bør velge fremfor andre når du kjøper deg nye klær.

I desember 2008 ga Forum for utvikling og miljø ut rapporten «Skitne klær», og her konkluderer de med at hamp, lin, saueull, alpakka og kashmir er de beste materialene å velge med hensyn til både etikk og miljø.

Økologisk bomull, resirkulert polyester og lyocell kommer også godt ut i rapporten, mens konvensjonell bomull, blanding av bomull og polyester, akryl og nylon kommer aller dårligst ut.

Konklusjonen er derfor at man bør unngå å kjøpe klær laget av vanlig bomull, nylon og akryl hvis man ønsker å være miljøvennlig og etisk.

Under finner du en oversikt over hvordan de ulike materialene scoret på en skala hvor tre poeng var høyest.

De fem beste

Klær laget av disse fibrene er generelt gode valg:

  • Hamp (2,86 av 3 mulige poeng)
  • Alpakka (2,86 poeng)
  • Kashmir (2,86 poeng)
  • Saueull (2,71 poeng)
  • Lin (2,57 poeng)

De fem verste

Klær laget av disse fibrene kommer dårligst ut:

  • Blanding av bomull og polyester (1,14 poeng)
  • Ikke-økologisk bomull (1,29 poeng)
  • Akryl (1,29 poeng)
  • Nylon (1,29 poeng)
  • Tech-stoffer (1,43 poeng)
Etisk og miljøvennlig mote

MERKER OG SERTIFISERINGER: Her er noen av merkeordningene og sertifiseringene du kan se etter om du ønsker å handle økologisk, miljøvennlig eller Fairtrade.

Tips til å shoppe mer etisk og miljøvennlig

Grønn Hverdag sin hjemmeside har de listet opp enkle råd man kan følge for å bli en mer etisk og miljøvennlig shopper:

  • Unngå impulsshopping - da ender du ikke opp med klær som du aldri bruker
  • Kjøp brukt eller redesign - det er mer miljøvennlig
  • Kjøp kvalitetsklær - da varer de lenger
  • Kjøp klær med miljømerke - Svanen, EU-blomsten og GOTS sertifiserer hele produksjonsprosessen
  • Unngå pels - spør i butikken dersom du er usikker på om pelsen er ekte eller fake
  • Unngå dun fra gjess - ribbing av levende gjess er utbredt i den internasjonale dunproduksjonen
  • Vær forsiktig med merinoull - mulesing er vanlig praksis i Australias merinoullindustri, og innebærer å fjerne hudfolder fra sauens haleparti uten bedøvelse

Sjekk merkets etiske retningslinjer

Det finnes også en del merkeordninger og sertifiseringer som viser at plagget er miljøvennlig, økologisk eller Fairtrade.

Dessverre kan det være vanskelig å finne slike plagg i de vanlige kjedebutikkene.

- De fleste store kjedene gjør noen tiltak og har økokolleksjoner, men det er ingen som utpeker seg som spesielt etiske foreløpig, sier Haneberg.

Er du ekstra ivrig, råder hun deg til å sjekke om klesprodusenten skriver noe om etiske retningslinjer og miljøpolicy på sine nettsider.

- Er virksomheten medlem av Initiativ for etisk handel, betyr det at bedriften forplikter seg til å forbedre seg til etisk handel, men det gir ingen garantier, sier miljørådgiveren i Grønn Hverdag.

Fremmer etisk handel

Initiativ for etisk handel (IEH) er et ressurssenter og en pådriver for etisk handel.

Formålet deres er å samarbeide med sine medlemmer for å fremme handel som styrker arbeidstager- og menneskerettighetene til arbeiderne hos sine leverandører.

I tillegg jobber de for å fremme anstendig miljøforhold og forbedrer utviklingen.

- Våre medlemmer er ikke produsenter, men norske bedrifter som produserer varer i blant annet land som Kina, India og Bangladesh, forteller kommunikasjonsansvarlig i IEH, Unni Grevstad.

Hun mener det kan være vanskelig som forbruker å vite om klærne man bruker er etisk produsert.

- Men som forbruker kan man stille krav til kjedene, noe som på sikt kanskje vil endre arbeidshverdagen til de som syr klærne våre, sier hun.

Plikter å være medlem

For å få lov til å være medlem av IEH, plikter man å vedta etiske retningslinjer som er like omfattende som de medlemsorganisasjonen har.

Man skal også jobbe aktivt med å forbedre arbeids- og miljøforholdene hos sine produsenter og leverandører i hele leverandørkjeden.

Alle medlemmene i IEH må dessuten årlig levere inn rapporter som viser konkrete mål og aktiviteter, og fremdrift og resultater av virksomhetens arbeid med etisk handel.

Disse rapportene er offentlig tilgjengelige, og noe som gjør at både forbrukere, kampanjeorganisasjoner og media har mulighet til å få innsikt i og ettergå deres arbeid med etisk handel.

Medlemmer som grovt eller vedvarende opptrer i strid med sine forpliktelser som medlemmer, vil bli ekskludert.

Jobber langsiktig

IEH mener at etisk handel er en kontinuerlig prosess som krever varig påvirkningsarbeid.

I en artikkel på deres hjemmesiden understreker de at medlemskap i IEH ikke gir garantier mot barnearbeid, tvangsarbeid eller brudd på menneskerettighetene, men at alle deres medlemmer plikter å vise til en kontinuerlig bedring hos sine leverandører gjennom sine årlige rapporter.

- IEH anbefaler sine medlemmer å jobbe med langsiktige forbedringer overfor sine leverandører, sier Grevstad.

Ting tar dessverre lang tid, og medlemsorganisasjonen tror derfor på langsiktig, systematisk og forpliktende arbeid. De er overbevist om at sine medlemmer ønsker å jobbe seriøst med etisk handel og samfunnsansvar.

De fraråder derfor oss som forbrukere å la være å kjøpe klær eller andre produkter hvor man vet det forekommer brudd på arbeidstager- og menneskerettigheter.

- Det hjelper ingen, aller minst de underbetalte arbeiderne, understreker hun.

Mange kjente medlemmer

IEHs medlemmer inkluderer flere av de store, norske produsentene av klær og fritidstøy. Deriblant Helly Hansen, Bergans, Eurosko, Pierre Robert, KappAhl, Moods of Norway og Varner-gruppen.

Sistnevnte innebefatter de kjente kleskjedene Cubus, Bik Bok, Carlings, Urban, Levi's, Vivikes, Volt, Dressmann og Wow. Les mer om Varner-gruppens sosiale ansvar her.

Full oversikt over alle IEHs medlemmer finner du på deres hjemmeside.

PR & Communications Manager i Moods of Norway, Liv Anne Greben, forteller at kleskjeden fremmer anstendige arbeidsforhold og miljøstandarder i alle sine forsyningskjeder.

- Vi samarbeider tett med våre leverandører for å nå dette målet, fordi vi mener det er god butikk. Sammen med ekspertene i IEH, har Moods of Norway utarbeidet retningslinjer for hva vi forventer av våre leverandører og samarbeidspartnere, sier hun.

Hun forteller at sikringen av disse retningslinjene starter med valg av riktige leverandører, og følges opp med jevnlige kontroller ved fabrikkbesøk.

- I 2012 hadde Moods of Norway mer enn hundre fabrikkbesøk. I tillegg har vi engasjert en uavhengig tredjepart som hjelper til med uanmeldte kontroller, forteller Greben.

Moods of Norway produserer sine produkter i Frankrike, India, Italia, Japan, Kina, Norge, Polen, Portugal, Sverige, Sør-Korea, Taiwan og Tyrkia.

Du kan lese alt om Moods of Norway sine etiske retningslinjer her.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!