Barbie-dukke

BARBIE-DUKKE: Kissie er en av mange svenske bloggere som går for Barbie-looken. © FOTO: Skjermdump fra Kissie.se

Nå er det flere unge jenter enn noen sinne som trakter etter dukke-looken. Det lages blogger og DIY-videoer over en lav sko. Denne forunderlige trenden har lenge vært kjent og populært i Asia, og særlig i Japan. Nå har det spredd seg til Europa og Skandinavia.

Med Barbie som forbilde

Trenden med å sminke seg og fikse håret slik at man nesten ser mer dukkeaktig enn menneskelig ut, er ikke bare noe som gjelder tilhengere av japanske tegneseriefigurer. I både Norge og Sverige dukker det stadig opp nye blogger hvor unge jenter viser frem bilder av seg selv hvor de minner mistenkelig om verdens kanskje aller mest populære lekedukke; Barbie.

Overbleket langt hår - gjerne hjulpet av flere poser med extensions, oransjebrun hud, store pupper, smale midjer og øyne så sminket at de ser overproporsjonalt store ut i et ellers lite ansikt er looken som gjelder ved denne trenden.

I Tromsø skriver 18 år gamle Therese Charlotte Nielsen bloggen TCMN.no om hverdag, sminke, mote og hår. Tenåringen deler villig vekk av hverdagsglimt, nye innkjøp og tips og råd til hvordan man kan oppnå samme hårfrisyre.

17-år gamle Sophie Elise Isachsen fra Harstad skriver bloggen med samme navn. De siste ukene har tenåringen stått frem i media og forklart om hvordan hun startet bloggen for å vise folk at man kan være smart og pen på samme tid.

- Jeg hadde et litt dårlig rykte på meg som jeg ville rette opp i, forklarte bloggeren nylig til Side 2.

- Om man er blond, brun og har store pupper drar fort folk konklusjoner som ikke alltid stemmer, og slike inntrykk ville jeg rette opp i ved å vise hvem jeg egentlig er.

Isachsen tror absolutt at bloggens popularitet har mye med utseendet hennes å gjøre.

- Jeg ser jo litt dum ut med det blonde, lange håret og sminken. Men likevel har jeg veldig sterke meninger og er veldig engasjert, i for eksempel Dyrebeskyttelsen.

Svenske Alexandra Nilsson - eller Kissie som hun kaller seg selv og bloggen hun skriver - deler også gjerne inngløtt i hverdagslivet sitt i Stockholm. 20-åringen tipser lesere om hvordan extension man bør bruke i håret, har ingen problemer med å vise før- og etterbilder av neseoperasjonen, og forklarer i detaljer om skallfasettene hun vurderer å få satt på tennene for å gjøre dem enda mer rette, hvite og perfekte.

Jeg ser jo litt dum ut med det blonde, lange håret og sminken

Asia blir hovedpåvirkeren

I årevis har det vært USA, Hollywood og Vesten som har påvirket trendbildet verden over. Men ekspertene er ikke i tvil: Nå kommer Asia og Østens trender på full fart denne veien.

-Absolutt, mener trendforsker og sosialantropolog Gunn Helen Øye i Eye;Watch.

- Vi blir stadig mer og mer inspirert av det som skjer i Asia, og jeg tror at Østen i tiden fremover vil starte og styre flere og flere store trender.

Trendanalytikeren forklarer til Klikk Mote at det globalt hersker liten tvil om at Asia er den store påvirkningskraften.

- Plutselig har denne enorme verdensdelen både stor politisk makt, økonomisk makt og ikke minst kulturell makt, og jeg blir overrasket dersom ikke Asia - og kanskje da særlig Japan - blir den store veiviseren fremover i det neste tiåret.

Øye mener vi lar oss påvirke av alt fra mote, mat og arkitektur til nettopp tegneserier.

- Tenk på hvor vanlig det har blitt å reise til Tokyo på ferie, for eksempel, forklarer trendeksperten.

- Noe som absolutt ikke var hverdagskost for bare 10-12 år siden. Jeg tror vi i vesten er mer og mer fascinert over alt som er unikt japansk, og akkurat der kommer denne trenden med å se ut som dukker fra tegneserier inn. Denne trenden har jo allerede eksistert lenge i Japan, men det er først de siste årene vi begynner å se dråper av trenden her hjemme.

Men Øye mener det er en klar forskjell på trenden med å se ut som japanske dukker eller figurer, og den mer kjente og etablerte "Oslo Vestkant"-looken med Barbie-hår, store pupper og solbrun hud.

- De slår meg som to veldig forskjellige typer ting i forhold til å ville se dukkeaktig - eller ikke-ekte - ut, slår trendforskeren fast.

- Disse jentene og guttene jeg møtte som tydelig hadde latt seg fascinere av Japan og Asia hadde ikke det noe mer knisete og hysteriske over seg, men virket rolige, reflekterte og mer som om dette var et intellektuelt uttrykk over et som hadde med mote å gjøre.

DUKKEFJES: Dakota Rose og Venus Angelic deler sminketips på Youtube. © FOTO: Skjermdump fra Facebook

10 millioner hits

15 år gamle Venus Palermo fra London - eller Venus Angelic som hun kaller seg selv - har blitt en internett sensasjon etter hun begynte å poste videoer av seg selv på Youtube hvor hun viser hvordan hun sminker seg som, ja nettopp, en dukke.

Gjennom de populære videoklippene - som har over 10 millioner hits - og sin egen Facebook-side med over 50 000 likes, kan andre dukke-fans lære hvordan Venus går fra jente til å ligne en av de mest populære japanske lekene, en ball joint doll, ved hjelp av lassevis med sminke, kontaktlinser som gjør at pupillene ser større ut og hvitgjørende hudkrem.

Ungjenta Dakota Rose - eller Kota Koti som hun er mest kjent som for sine mange tusen fans - har også høstet mye medieoppmerksomhet for sitt dukkeaktige utseende. Med Bambi-øyne, hjerteformede lepper og porselenshud lærer Rose bort sminketriks til millioner av følgere av sine populære Youtube-videoer.

Og responsen lar ikke vente på seg; det er mange som drømmer om å se ut som denne levende dukke-jenta. Ingen vet helt sikkert hvor litt mystiske Rose kommer fra, da hun ikke snakker på noen av sine videoer, men heller benytter seg av tekst. Enkelte nettsteder påstår at tenåringen er fra California eller en annen by på USAs vestkyst.

Stammer fra Japan

Mens levende-dukke trenden er i ferd med å bli mer og mer global, har looken eksistert lenge i Asia, og allerede for flere år siden ble det skrevet mye om at stadig flere japanske jenter som ønsket å bli lik Barbie.

Men mange har tro på at trenden er på full fart hit til Vesten også.

- Selv om trenden kanskje er litt ukjent her i Europa foreløpig, så har dette lenge vært et kjent fenomen i Asia, og da spesielt Japan, fortalte Venus Palermo i et intervju med den britiske TV-kanalen iTV nylig.

- Men jeg får stadig flere kommentarer fra jenter over hele verden som alle har lyst til å se ut som dukker - noe jeg synes er svært morsomt og positivt.

Nå er det trendy å se ut som en dukke.

SOM EN TEGNESERIEFIGUR: Ukrainske Anastasiya Shpagina prøver på alle måter å se ut som en japansk Anime-figur. © FOTO: Facebook

Jeg får stadig flere kommentarer fra jenter over hele verden som alle har lyst til å se ut som dukke

Besatt av japanske tegneseriefigurer

19 år gamle Anastasiya Shpagina fra Ukraina lver også et liv som dukke. Men for Shpagina er det ikke Barbie-dukker eller tøydukker som gjelder, men heller de japanske animasjonsfigurene Anime - som er ekstremt populære i hjemlandet og også over resten av Asia.

Med digre øyne, supersmal midje og porselenshud må man nesten se to ganger på Shpagina - som har tatt det japanske etternavnet Fukkacumi som nett-navn - for å se at hun virkelig er en lys levende jente og ikke en tegneseriefigur.

Avisen Daily Mail forklarer at 19-åringen har eksperimentert med sminke hele livet.

- I likhet med Anime-figurene har også Shpagina de karakteristiske store øynene, sylslanke midjen og hodet som virker overproposjonalt stort i forholde til den lille tynne kroppen.

19-åringen innrømmer å ha slanket seg ned til magre 38 kg i sitt forsøk på å bli mest mulig lik en av de japanske tegneseriefigurene.

Og om du tror at din morgenrutine på badet tar tid, ja da burde du prøve å være tegneseriefigur for en dag. For Shpagina står nemlig opp lenge før hanen galer for å være klar til jobben som starter klokken 9. I overkant av 2,5 time tar det 19-åringen hver morgen å kunne møte verden som Anime-figur. 30 minutter bare på den kompliserte øyensminken, og 2 timer på resten av ansiktet.

Anime-trend.

ANIME: Det er disse tegneseriefigurene som inspirerer tusenvis av jenter til å ville se ut som dukker. © Illustrasjon: Neograf.com

Psykologer bekymret

Fra mange kanter ropes det nå varsko fra både bekymrede foreldre og psykologer om effekten av nettfarsotten med dukke-jentene og eksponeringen unge jenter gjør av seg selv på blogger og ulike mediekanaler.

Professor og psykolog Willy-Tore Mørch ved Universitetet i Tromsø har arbeidet med barn og unges psykiske helse i en årrekke og synes fenomenet er uheldig.

- Dette er åpenbart en seksualisering av unge jenter gjennom det å sminke seg og kle seg på denne dukkeaktige og forførende måten, og kan være ganske problematisk, uttalte Mørch nylig til Dagbladet.

- Spesielt siden gruppen som eksponeres for dette er i en alder der selvbildet er i ferd med å etableres.

Psykologen forklarer:

- Det å flykte fra det naturlige og inn i et seksualisert utseende vil kunne ødelegge eller skade det reelle selvbildet. Etter en stund med slik opptreden kan det bli stor avstand mellom det naturlige og det kunstige selvbildet, og dette kan være ganske så skadelig, sier Mørch til avisen.

- At man framstiller seg som en dukke som kan håndteres og brukes av omgivelsene er en handling som går i retning av å fjerne seg fra denne selvstendiggjøringen vi ønsker at unge jenter og gutter skal utvikle seg i.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!