Trend: Lumberseksuelle menn

Disse gutta gjør èn ting veldig riktig

Mannemannen er tilbake!

BARSK MED SKJEGG: Skuespiller Charlie Hunnam, kjent fra serien Sons of Anarchy, kan sies å være definisjonen på den nye mannetrenden "lumbersexuals": Barsk, med skjegg, iført en avslappet og kul skogsarbeiderinspirert stil og skikkelig mann.
BARSK MED SKJEGG: Skuespiller Charlie Hunnam, kjent fra serien Sons of Anarchy, kan sies å være definisjonen på den nye mannetrenden "lumbersexuals": Barsk, med skjegg, iført en avslappet og kul skogsarbeiderinspirert stil og skikkelig mann. Foto: FOTO: Stella Pictures
Sist oppdatert

Tidligere har man hørt om både metroseksuelle og spornoseksuelle menn. Nå er det, ifølge trendekspertene, den gode, gamle mannemannen som preger trendbildet.

- Først hadde vi metroseksuell, så spornoseksuell, og nå lumberseksuell. Vi mener det er en helt naturlig utvikling. På starten av 2000-tallet og noen år fremover var det utrolig mye fokus på at mennene skulle vise frem sin feminine side og bry seg om utseendet, sier Pernille Kirstine Møller, trendredaktør og koordinator hos trendbyrået Pej-gruppen i København.

- Så kom den spornoseksuelle mannen, som gikk et skritt lengre, da folk endelig hadde vent seg til den metroseksuelle typen. Så det er noe revolusjonerende i at trenden nå er å ligne skikkelige menn igjen, legger hun til.

Metroseksuell, spornoseksuell og lumberseksuell er ikke former for seksualitet, men snarere livsstiler og trender.

Urban og laidback

Trenden lumberseksuell, eller lumbersexual  (lumber = tømmer) som det heter originalt, kan enkelt sies å være inspirert av en skogsarbeider og hans stil.

Som det amerikanske nettstedet Gear Junkie oppsummert beskriver ham: «I dag er den metroseksuelle mannen en forsvinnende rase, som raskt blir erstattet med menn som er mer opptatt av å være utendørs».

Han ser ut som en «man of the woods», men jobber på ingen måte som skogsarbeider. Han er en urban og laidback versjon.

Slik er den lumberseksuelle

Ifølge Kenneth Tangnes hos kulturbyrået Kontra Oslo, startet trenden eller livsstilen «Urban lumberjacks» som vi har sett de siste årene, rundt 2006 - 2007.

Dette er lumbersexuals:

- Urban Lumberjacks som trend/livsstil startet rundt 2006 - 2007, og hadde et kraftsentrum rundt et titalls blogger i USA (The Selvedge Yard, PutThis On, etc.). Den fikk ekstra vind i seilene under finanskrisen i 2008 - 2009.

- Man søkte tilbake til det trygge og kjente, og valgte løsninger som støttet opp under amerikansk økonomi, som amerikanske «heritage"-merkevarer. Dette var kvalitetsmerker som Filson, Redwing, LL Bean, som skulle være helprodusert i USA.

- Man ble opptatt av price per wear – altså at klær gjerne må koste litt mer, men at prisen per gang du bruker plaggene dermed blir lavere.

- Mange adopterte hele livsstilen og lærte seg forskjellige typer håndverk – jakt og fiske, hobbysnekring, ølbrygging, pølsestapping. Det ble stas med Do-It-Yourself, og å være nevenyttig som en identitetsmarkør.

Kilde: Kenneth Tangnes, Kontra Oslo

Den hadde et kraftsentrum rundt et titalls blogger i USA, som A Continuous Lean, The Selvedge Yard og PutThis On, og fikk ekstra vind i seilene under finanskrisen i 2008 - 2009.

De første som lot seg inspirere av stilen var svært merke- og kvalitetsbevisste, og de mest dedikerte gjør gjerne nitide studier på nett, i gamle magasin og bøker.

- De jobber eller studerer ofte noe kreativt. Men, de første har nok allerede gått videre til neste greie. Det er jo ofte de kreative som er kjappest ute med å plukke opp nye tendenser, sier Tangnes.

Metroseksuell innvendig

Hvordan er denne mannen ellers? Ifølge Møller hos Pej-gruppen, er den lumberseksuelle mannen helt klart inspirert av lumberjack-typer, flanellskjorten, en øks over skulderen og en Fjällräven-ryggsekk.

- Det som er annerledes ved den lumberseksuelle, er at i stedet for å slå i hjel dyret, er denne mannen for myk på innsiden til å kunne gjøre det. Det er selvfølgelig litt overdrevet, samtidig som det ikke er det. Den lumberseksuelle mannen er fortsatt metro- og spornoseksuell på innsiden, men utenpå er han hardfør og en riktig mann, sier Møller.

Kari Søreide, leder ved School of Fashion Industry, sier han kjennetegnes ved praktisk tøy, som er forholdsvis nøytralt. Hun nevner også Fjällreven som et merke de er tilhengere og inspirert av.

- Han har gjerne skjegg, flanellskjorte og grovsålede sko. Klærne og tilbehøret har retro elementer, det er ikke snakk om allværsjakker i sterke farger, men nøytrale plagg i grove materialer og spennende skinndetaljer, sier hun.

Brygger øl og bygger møbler

Primært bor han i USA og Skandinavia, og her til lands bor den typiske lumberseksuelle typen sentrert rundt de store byene. Han jobber gjerne som arkitekt, designer eller grafisk designer. Men, denne trenden har også truffet ganske bredt.

- Man ser også at det er lumberseksuelle innen flere yrker. Han jobber kanskje ikke med naturen, men tiltrekkes av det han forbinder med det ekte. Kanskje han brygger sitt eget øl, eller kjenner noen som gjør det. Han har prosjekter hvor han bygger egne møbler, fikser på sykkelen sin eller pusser opp mye av leiligheten selv, sier Søreide og fortsetter:

- Han er kanskje ikke en håndverker, men fascineres av det å kunne gjøre ting selv. Maten han spiser er ikke jålete i form av gåselever eller hummer, men heller den perfekte frittgående, kortreiste burgeren.

INSPIRASJON: Både Kanye West, Jackson Rathbone og Jared Leto har alle elementer fra den lumberseksuelle stilen: skjegg, flanellskjorte og kule boots.
INSPIRASJON: Både Kanye West, Jackson Rathbone og Jared Leto har alle elementer fra den lumberseksuelle stilen: skjegg, flanellskjorte og kule boots. Foto: FOTO: Stella Pictures

Lengten etter noe ekte

Møller mener «den nye mannen» er en videreføring og ikke en motreaksjon til den metro- og spornoseksuelle trenden, hvor mennene naturligvis, som kvinner, i perioder har behov for å sette strek under sin seksualitet.

Hva blir neste trend?

Pernille Kirstine Møller:

- Vi vil se den lumberseksuelle mannen i lang tid fremover. Det er ikke en type som forsvinner, slik som metro- og spornoseksuell heller ikke har stoppet. Maskuliniteten vil i de kommende årene bli mer fremtredende, sier Møller.

Kari Torleifsdottir Søreide:

- Jeg tror vi kommer til å se et hardere utrykk, noe med mer opprør eller punkholdning i seg, en type øko-punk, og det er et sterkere fokus på miljø og forbruk.

- Vi vil se en større protest og mer vilje til å vise fingeren til det etablerte, og en større omfavnelse av det som tidligere er blitt beskrevet som stygt og harry. Sistnevnte er en nedlatende betegnelse på det folkelige, og både normcoretrenden og den lumberseksuelle-trenden har rot i nettopp det folkelige.

Kenneth Tangnes:

- Andre steder ser man nå at det eksisterer mange stiler parallelt ved siden av hverandre. Jeg tror man kan leke mye mer med å overraske og forvirre i kombinasjoner av klær, stoff, funksjoner, stiler, etc.

- Jeg har tro på tekniske klær med nye typer stoff, og gjerne nokså subtile og underkommuniserte detaljer. Det er ofte smart å følge med på hva som kommer fra Japan.

- Utviklingen til den lumberseksuelle stilen, er en form for erkjennelse av mannens identitet og hva mannen opprinnelig står for, sier Møller, og legger til at den nye mannen fortsatt bryr seg om seg selv og utseende sitt.

- Den feminine og velpleiede mannen er fortsatt innunder det som nå kalles for lumberseksuell, men han vil gjerne late som om at han ikke gir utseendet sitt så mye oppmerksomhet – selv om det er dét han nettopp gjør, sier hun.

Søreide mener vi fortsatt holder på med «prosjekt perfekt», der man i den metroseksuelle eller spornoseksuelle trenden etterstrebet et foredlet uttrykk, mens fokuset nå er flyttet ut mot naturen og søken etter det ekte.

- Etter den metro- og spornoseksuelle trenden har man sett en sterk normaliseringstrend i moten og innen andre felt. Det har vært skrevet en del om normcore, og lumberseksuelle henger tett sammen med denne tendensen. Denne trenden må sees i et samfunnsmessig perspektiv, der man har økt fokus på natur og lengten etter noe ekte – enten det er den perfekte flanellskjorten eller lokalprodusert øl, sier hun.

Jålemannen ut og mannemannen inn?

På mange måter er det lett å tolke det som at jålemannen vi har sett mye av det siste tiåret er på vei ut, og at den mer «vanlige» mannen er tilbake igjen.

- Denne nye stilen er en form for understrekning av mannens identitet og historie, en historie hvor mannen er den som jager etter mat og bringer det hjem. Der har vært en periode hvor mennene har kommet for langt vekk fra den opprinnelige maskuliniteten. Derfor, ja, mannemannen er in igjen, sier Møller.

Søreide mener hvorvidt jålemannen er på vei ut og mannemannen på vei inn er avhengig av hva man definerer som jålete.

- Lumberseksuelle napper kanskje ikke bryn, men skjegget blir nok ofte stelt med. Men denne trenden henger som sagt sammen med et behov for noe ekte og tilbake til naturen, og har derfor et barskere uttrykk, sier hun.

Tangnes mener at siden trendskiftene og gjentagelsene skjer så kjapt at de etter hvert overlapper hverandre, og ofte lever parallelt ved siden av hverandre, så er ingenting nødvendigvis ut lenger.

- De fleste vet at mote- og livsstilstrender kommer og går, ofte i sykluser eller som reaksjoner og motreaksjoner, og de gjentas hyppigere og hyppigere. Om noe er ut eller ikke er avhengig av faktorer som kontekst, referanser og preferanser, ironisk distanse og personlige erfaringer og opplevelser, sier Tangnes.

MUST-HAVES: Øverst fra venstre: skjegg- og barbersåpe - Original White fra Hudson Made, kr 199 hos Barbershop.no. Skjeggolje fra Oak, kr 389 hos Barbershop.no. Skjorte - blue check fra Gant, kr 999. Moc Toe fra Red Wing, kr 2300. Steady Eddie Straight leg jeans - organic whistle blue fra Nudie Jeans, kr 1095. Save the Arctic Fox Kånken fra Fjellräven, kr 799.
MUST-HAVES: Øverst fra venstre: skjegg- og barbersåpe - Original White fra Hudson Made, kr 199 hos Barbershop.no. Skjeggolje fra Oak, kr 389 hos Barbershop.no. Skjorte - blue check fra Gant, kr 999. Moc Toe fra Red Wing, kr 2300. Steady Eddie Straight leg jeans - organic whistle blue fra Nudie Jeans, kr 1095. Save the Arctic Fox Kånken fra Fjellräven, kr 799. Foto: FOTO: Produsenten

Forskjellen mellom den nye og gamle

Og ja, der er en klar forskjell på han som alltid har vært skikkelig mannemann, og han som har blitt inspirert av den lumberseksuelle trenden.

- Forskjellen er at den typiske mannemannen har vært det hele tiden, og han har kanskje tatt et mindre bevisst valg om å være mannemann. Han er kanskje noe eldre, er håndverker eller i et annen mannsdominert yrke der maskulinitet er det «normale», sier Søreide og fortsetter:

- Den nye mannen tror jeg tiltrekkes mer av det tradisjonelle og tanken om ekthet, og den barske looken blir et utrykk for det. Den nye mannen er nok mer opptatt av lokalproduksjon, håndverk og historien bak.

Barskere, myk mann

Selv synes Søreide han ser flott ut, og at den lumberseksuelle har noe trygt og barskt ved seg – noe hun tror flere synes er tiltrekkende.

- Kjønnsrollene har endret seg mye, og jeg tror verken kvinner eller menn er villige til å gi opp graden av likestilling vi har fått. Samtidig så tror jeg vi, til en viss grad, fortsatt har behov for at det er noen forskjeller. Den myke mannen har fått en litt barskere innpakning, sier hun.

Tangnes synes også at stilen generelt er positiv, selv om den er nostalgidrevet. Dette begrunner han med at det fører en ny generasjon ut i friluft, man lærer seg forskjellige typer håndverk som ølbrygging, pølsestapping, slakt, bålbygging, jakt, fiske og dyrking av grønnsaker.

Hva tenker ekte skogsarbeidere?

- Og han kan se bra ut – så lenge man ikke tar helt av. Alt med måtehold, alltid, og nå har jo denne stilen vart en stund. Jeg tipper ganske mange kvitter seg med skjegget snart – det er jo ofte slik at når «alle» gjør det, blir det mindre interessant for de som startet med det, sier han.

Likevel kan han forstå at mennene og deres yrke som deler av stilen er inspirert av, blir noe forundret når de ser den i Oslos gater.

- Jeg kan tenke meg at mange ekte skogsarbeidere blir noe forundret når de er på Oslo-besøk og ser at «alle» driver med tømmerhogst i tjukkeste Oslo, og at de nå har blitt stilikoner ved en tilfeldighet.

Denne saken ble første gang publisert 14/01 2015, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også