Det har ikke vært den beste sommeren om man teller antall soldager. Men det er fortsatt steder i Norge hvor man fint kan gå på stranden. Og er du en av de heldige er det en enkel ting å gjøre om du fort kjeder deg på stranda. Gå og lek!

Kast i vei

Kasteleker er populære, og passer for alle. Både volleyball, ping-pong, frisbee og badminton får fart på de late feriebeina dine. Treningsekspert Halvor Lauvstad fra Dinkost.no forklarer at i tillegg til å være underholdende, gir disse aktivitetene deg bedre kondis og mer muskler.

- Volleyball er bra for spenst og beinstyrke, og det er kult å spille, oppfordrer han.

- Når det kommer til badminton får du trent reaksjonsevnen, fotarbeidet og spensten. Denne aktiviteten krever også en del utholdenhet dersom du spiller lenge, legger han til.

Gøy med vann

Ja, det er varmt på stranda, og for mange er det mest behagelig å finne på noe gøy i vannet. Foruten å ta med volleyballen ut i vannkanten, er det jo veldig greit å legge ut på en liten svømmetur.

- Svømming gir ok effekt på kondisen i tillegg til at du får litt styrketrening på de musklene du bruker når du svømmer, forklarer Halvor.

Men er du på en strand med bølger er det en fordel å bytte ut svømmetreningen med et bodyboard. Sleng deg på brettet og lek deg i bølgene. For de ekstra eventyrsugende er surfebrett tingen. Du trenger ikke gå helt ut til bølgene dersom de er store og du er ny på brettet. Hold deg i bølgeskummet og la vannets krefter skyve deg inn til land. Tiden går garantert fort!

Trening i varmen

Husk at når du trener i varmen trenger kroppen ekstra med væske siden du svetter mer. Drikk vann før, under og etter lekingen. Trener du på stranda er det smart å ta en dukkert i ny og ne for å få ned kroppstemperaturen.

Og ikke glem de farlige solstrålene! Bruk vannfast solkrem som ikke går av når du svetter, og smør deg inn ofte, og med et tykt lag krem.

Og for de av dere som virkelig vil gjøre en innsats for å finne ferieformen, har Halvor følgende råd:

- Gå eller jogge på stranda er veldig bra trening. Du synker ned i sanda for hvert skritt, så du må jobbe hardere for å komme deg fremover på stranda sammenlignet med å jogge på fast underlag, avslutter han.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!