Det er ikke lenge siden vi var av den oppfatningen av at vi aldri ville kjøpe verken kjole eller sko på nettet. Undersøkelser viser at det har forandret seg radikalt.

36 prosent på nett

Nå viser tallene at moteindustrien virkelig har tatt seg opp på nett, og at klær og tilbehør selger nest best på nettet, rett etter bøker, skriver The Times.

En undersøkelse gjort av Nielsen Online, et verdenskjent nettsted for internett-research, viser at 36 prosent av alle internettbrukere har kjøpt et klesplagg på nettet i løpet av de siste seks månedene.
Ryddigere nettbutikker

Dette er bare fem prosent under de som kjøpte bøker, og 12 prosent over dem som kjøpte flybilletter på nettet.

- Motebutikker på nettet er veldig flinke til å inspirere brukerne. De viser frem klærne på en lekker og smart måte, noe som gir brukerne lyst til å gå tilbake til nettsiden, om enn bare for å kikke, sier motejournalist hos The Times Nicola Copping.

I tillegg tror hun at plagg som er på salg i nettbutikkene frister kjøperne. På nettstedet kan du gå gjennom salgsvarene på en roligere og ryddigere måte enn i butikkene.

Sør-Korea som har de fleste nettshopperne. Hele 99 prosent av brukerne i Sør-Korea kjøpte klær på nettet i desember. England, Tyskland og Japan kommer på plassene bak.

De mest populære britiske sidene var i desember eBay, ASOS, TopShop og River Island.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!