Marimekko er Nordens eldste designhus og er mest kjent for sine fargerike produkter. Nå låner de ut sine mønstre til kleskjeden Hennes & Mauritz.

Fargerik sommer

H&Ms designere har skapt en kolleksjon med Marimekkos trykk fra 50-, 60-, og 70-tallet. Kolleksjonen har rundt 50 produkter og vil bli solgt i de fleste butikkene fra april 2008.

- Designteamet vårt har lenge beundret Marimekkos livlige trykk og farger. Da våre designere fikk ideen om å skape en kolleksjon med trykk fra Marimekko, føltes det naturlig. Sommerkolleksjonen for 2008 blir en herlig, frisk vitamininnsprøytning, sier designsjef hos H&M Margareta van den Bosch i en pressemelding.

Anerkjennelse

Kolleksjonen vil bestå av lette og luftige klær som vide kjoler, tunika, skjørt og shorts.

- Jeg anser dette som et svært verdifullt samarbeid. Gjennom Marimekkos design tror jeg H&M vil oppnå ekstra verdi og få nye målgrupper, sier administrerende direktør i Marimekko Kirsti Paakkanen i en pressemelding.

Hun legger også til at Marimekko vil, gjennom samarbeidet, oppnå internasjonal anerkjennelse blant unge, motebevisste forbrukere.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!