Isabella Caro er 27 år og veier 31 kilo. Den utmagrede kroppen hennes har vakt oppsikt under moteuka i Milano.

Syke idealer

Hun deltar nemlig på en kampanje i aviser og på svære plakater over hele byen, for å sette fokus på anorexia og magre modeller i motebransjen.

Det er den kjente og kontroversielle motefotografen Oliver Toscani som har tatt bildene, for klesmerket Flash & Partners og Nolita, skriver Scotsman.com.De sier at de ønsker å sette fokus på de sykelig tynne idealene til bransjen. Isabelle har lidd av anoreksi siden hun var 13.

- Jeg har gjemt meg selv bort altfor lenge nå. Nå vil jeg stå fram og vise at jeg er uredd, selv om jeg vet at kroppen min vekker avsky, sier Isabelle.
Del av større debatt

Motebransjen har lenge diskutert kroppsidealene man ser på catwalken, og om det burde være grenser for hvor tynne jentene kan være. - Sykdommen er som oftest forårsaket av de stereotypene som kvinner påtvinges av moteverden, sier klesmerket på sine hjemmesider, ifølge Aftonbladet.se.Toppdesignere tar til motmæleMen flere toppdesignere har reagert kraftig på kampanjen. Dolce & Gabbana sier at de er glad det settes fokus på sykdommen, men at det er et sosialt problem som ikke har noe med moteverden å gjøre. - Anoreksi er en sykdom vi bør kjempe i mot, men den er ikke direkte knyttet til moteverdenen. Her har kvinnene alltid vært tynne, til og med i 50- og 60-årene.
Kathrine Sørland reagerer

Også i Norge har det kommet reaksjoner. Kathrine Sørland uttalte til P4 at hun syntes kampanjen var grusom og går langt over streken.

- En modell kan være veldig tynn, men naturlig tynn, og det er helt i orden. Men så lenge den modellen ser sunn ut og er frisk så er det helt i orden. Dette er bare tragisk, sier hun.Italias helseminister er derimot positiv til kampanjen.

- Det oppsiktsvekkende bildet av Caro kan åpne en ny kanal for kommunikasjon og oppmuntre folk til å vedgå sitt ansvar på området anoreksi, sier hun.At bildet får folk til å snakke kan det i hvert fall ikke være noe tvil om.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!