Sienna Miller

Sienna Miller gjør antrekket komplett med lekker Dior Veske, på vei til Vogues årlige lunsj. © Wireimae/Allover

Gjennomsnittlig kjøper kvinner 111 vesker i løpet av livet. Dette kom fram i en britisk undersøkelse, der 1500 shoppere ble spurt om sitt forhold til vesker, skriver Daily Mail.

Høy gjennomsnittspris

En 30 åring har 21 vesker, og kjøper en ny hver tredje måned, noe som altså gir det imponerende tallet 111 i løpet av livet.

De mest populære designermerkene i undersøkelsen var Mulberry og Chloe, råstilige vesker så klart, men ikke akkurat billige. Så var da også snittet på shopperenes dyreste vesker godt over 4000 norske kroner.

Gjennomsnittsprisen på veskene var rundt 900 kroner. I snitt bruker britiske kvinner nesten 100 000 kroner i løpet av livet på vesker.

En anselig sum. Særlig når det i følge undersøkelsen bare er tre av veskene som blir brukt regelmessig, resten oppbevares lett tilgjengelig, "sånn i tilfelle".


Kjendisene leder an

Kanskje ikke så rart at en tredjedel av de spurte hadde dårlig samvittighet for veskehysteriet sitt? Så hvorfor må de, og vi, ha så mange vesker?

For et idiotisk spørsmål - fordi vi trenger dem så klart. Hvor skulle vi ellers hatt sminke, mobil og andre livsnødvendigheter? Dessuten er det trendy.

Store håndvesker har vært i motebildet en god stund nå, og kjendiser som Sienna Miller, Lindsay Lohan, Jessica Biel og Nicole Richie har profilert trenden med store, lekre vesker som får deg til å glemme alle skandalene deres.

Klarer ikke å kaste vesker

Trenden fortsetter i høst, så det er bare å investere i en stor veske. Hvis man da ikke allerede noen vesker liggende, et annet funn fra undersøkelsen var nemlig at for kvinner var det veldig vanskelig å kaste veskene. Selv om de nesten aldri ble brukt.

Grunnene kvinnene oppga for hvorfor de beholder alle veskene var først og fremst sentimentale grunner, altså at de var så glade i veskene sine at de rett og slett ikke hadde hjerte til å kaste dem, og dessuten at "man vet aldri hva de kan komme til å passe til".

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!