Eksplosjon i kjendisparfymer

Parfymer med kjendisenes navn har økt markedsandelen dramatisk de siste årene.

Sist oppdatert
Foto: WireImage/All Over
Foto: WireImage/All Over

I 2004 utgjorde salget fra kjendisparfymer en prosent av det totale markedet. I dag utgjør salget mellom 15 og 20 prosent, skriver den britiske avisen The Independent.

30 nye parfymer

Kjendisparfymer har lenge vært populære på markedet og stadig kommer det flere kjendiser som vil ta del i markedet. Bare i år har det kommet 30 nye tilskudd til de britiske parfymeriene.

Og favorittene blant kjendisparfymene i England er Katie Prices Stunning og David Beckhams Instinct.
En liten del av livsstilen

Grunnen til at parfymene er blitt så populære er tenåringer som gjerne vil ta del i kjendisenes glamorøse liv, og kjøper seg dermed litt status med de kjente parfymene.

- Dette året har flere og flere kjendiser kastet seg på bølgen og satt navnet sitt på diverse parfymer. De lover med det å gi fansen et lite glimt av deres livsstil, sier markedssjef hos The Perfume Shop Julie Bolsom til The Independent.
Styrt av mediene

Men selv om fansen gjerne kjøper stjernenes parfymer, er salget styrt av mediene.

- Kjendisene gir parfymer til de som ikke har råd til Dior og Chanel og gjør dermed målgruppen større enn andre parfymer. Men det betyr også at parfymene har ganske så kort levetid. Folk vil ikke kjøpe parfymer av kjendiser som har gjort noe slik at mediene vender dem ryggen, sier direktør i parfymefirmaet Jigsaw Esl Neil Barron til The Independent.

Han viser til et eksempel hvor parfymen til den tidligere britiske Big Brother-stjernen, Jade Goody, raskt ble fjernet fra hyllene etter at han kom med en rasistisk kommentar.

Denne saken ble første gang publisert 24/09 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også