Moods of Norway vår og sommer 2008

Moods of Norway vår og sommer 2008 © Elin Davidsen

For niende gang viste designerduoen i Moods of Norway frem en ny kolleksjon for det norske folk. Det ble det applaus av.

Drodling på sjøfart

Showet som gikk av stabelen på Royal Christiania i Oslo i går kveld fikk navnet Splitte mine bramseil. Og som det kommer frem av navnet tok denne kolleksjonen utgangspunkt i det maritime.

- Det har i det siste vært veldig mye fjell og fjorder, men Norge var jo først og fremst en stolt sjøfartsnasjon. Og det hadde vi veldig lyst til å jobbe videre med, sier designer i Moods of Norway Peder Børresen til DetNye.no.

Dermed gikk både Peder og Simen Staalnache i gang med å se gamle filmer og lese bøker fra den tiden. Det skal tross alt litt research til for å komme opp med gode ideer! Dårlige tatoveringer

Selv om kolleksjonen for vår og sommer neste år har fått det maritime preget holder designerne fortsatt på varemerkene til Moods of Norway. Detaljene i klærne er mange, hvor det for eksempel er et nummer på dressjakken som indikerer hvor mange registrert traktorer det er i Norge.

- Våre barske sjømenn seilte verden rundt og samlet gode minner. Mange av minnene ble til litt dårlige tatoveringer eller foreviget i sort/hvitt-bilder, sier Simen.

Det er grunnen til at det på en genser i kolleksjonen kan se tatoveringer på ermet med forskjellige jentenavn. Best i Norge

Hele motebransjen var samlet for å se hva Simen og Peder hadde funnet på denne gangen. Og moteansvarlig i Det Nye Vibeke Stiansen ble ikke skuffet.

- Det er derfor de to appellerer så godt til publikum, nettopp fordi de leverer et så fantastisk show. Dette er virkelig et høydepunkt og en verdig avslutning på Oslo Fashion Week, sier hun.

Og Vibeke er ikke bare imponert over showet.

- De velger seg ut et tema og jobber rundt det. Kolleksjonen er helhetlig og det er gjennomført, sier hun.

Og selv om moteuka har gitt oss flere spennende kolleksjoner fra forskjellige designere syntes ikke Vibeke at noen kan måle seg med Moods.

- Det er mye bra norsk design, det er helt klart. Men når det gjelder hele pakka er det ingen som rekker Moods til kneet en gang, sier hun.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!