Charlize Theron. © WireImage/All Over

Kate Hudson og Jessica Alba. © WireImage/All Over

Eva Green. © WireImage/All Over

Juliette Binoche. © WireImage/All Over

Monica Bellucci. © WireImage/All Over

Da selveste Dior, motehuset over alle motehusene, feiret sin 60. couture-visning i går kveld, ble det ikke spart på noe. I solkongens berømte slott i Versailles, omringet av eksklusive gjester og verdens beste modeller, kunne sjefsdesigner John Galliano stolt presentere Diors siste haute couture-kolleksjon.

Overdådig Galliano-stil

Kolleksjonen var samtidig den tiende Galliano presenterte som Dior-designer. Klærne passet svært godt inn i omgivelsene med sin overdådige stil, typisk for John Galliano.

Galliano hadde åpenbart hentet inspirasjon fra mange steder under utarbeidelsen av haute couture-kolleksjonen. Et kjendistungt publikum fikk se at det hang igjen litt japanske takter fra forrige haute couture-kolleksjon, i tillegg til tydelige referanser til berømte kunstnere som Renoir, Picasso og Degas.

Den suksessrike designeren hyllet også sine spanske røtter ved å vise frem flere kjoler i flamencostil, i tillegg til at han hadde valgt en matadordrakt til seg selv da han dukket opp til slutt i det halvtimes lange showet. Kjendiser på rekke og rad

Når Dior ber inn til 60-årslag, vet kjendisene å dukke opp, både på catwalken og på første rad.

En rekke store modellnavn, som Gisele Bundchen, Naomi Campbell, Amber Valetta og Linda Evangelista, viste frem hva Dior hadde å by på.

Vilt applauderende på første rad satt blant andre Charlize Theron, Juliette Binoche, Monica Bellucci, Kate Hudson, Jessica Alba, Sophia Coppola, filmskaper Pedro Almodovar og Bond-piken Eva Green.

- Jeg elsker John Galliano. Han har Diors eleganse og kombinerer med en passe dose galskap, sa Green til Reuters etter motevisningen. Dyrt og best

Da Galliano i går viste frem sin nyeste kolleksjon til det begeistrede publikumet, minnet det lite om Diors første couture-visning 12. februar 1947. Den gang var det knapt en sjel som satt i salen og beundret de flotte kjolene, og bare 18 kjøpere.

Akkurat som Dior nå 60 år etter sannsynligvis er det mest berømte klesmerket i verden - og et av de dyreste - var også gårsdagens fest en dyr opplevelse.

Hele 23 millioner norske kroner ble svidd av for å sørge for at den ekstravagante motevisningen - ble akkurat like spektakulær som den burde.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!