Hiver seg på mineraltrenden

Mineralsminken har hittil stort sett kommet fra spesialiserte merker. Men nå kommer også de store sminkeprodusentene etter.

Foto: Elin Davidsen
Sist oppdatert
Foto: Svein-Erik Tøraasen/Blueline Studio
Foto: Svein-Erik Tøraasen/Blueline Studio
Foto: Produsentene

Mineralsminke er mer populært enn noen gang. Trenden har lenge vært stor i USA, og nå har den også eksplodert i Norge.

Styrt av nyheter

Og når en liten trend blir stor, slenger selvsagt de store sminkeprodusentene seg på bølgen. Nå lanserer både L'Oréal og IsaDora sine mineralprodukter.

L'Oréal lanserer True Match Minerals i september, et mineralpudder som skal dekke like så godt som en foundation.

- Mineralsminke er jo helt klart det nye, og der må vi følge med. Dette er et marked som er drevet av nyheter og da er det bare til å hive seg på, sier produktsjef Ellen Scheen hos L'Oréal Norge til DetNye.no.
Billig og bra

Om mineralsminke er dårligere eller bedre enn annen sminke synes Scheen er vanskelig å svare på.

- Det er vel ikke snakk om bedre eller dårligere, det er heller noe helt annet. Mineraler er godt for sensitiv hud og tetter ikke igjen porer. Produktet skal ikke erstatte noe av det vi allerede har, men være et godt alternativ, sier hun.

Pudderet til L'Oréal koster 169 kroner, inkludert kost. Og selv om pudderet er billigere enn noen av de andre merkene, lover hun at det skal være like bra. Større distribusjon

Isadora er den andre store kjeden som lanserer mineralmakeup. Serien som nettopp er lansert er 100 prosent rene mineraler uten noen form for kjemiske tilsetninger og inneholder foundation (kr.195), kompaktpudder (kr.175), rouge (kr.150) og øyeskygge (kr.98).

- Hvordan kan dere selge produktene deres så billige og samtidig ha de samme ingrediensene som de dyre merkene?

- Hovedgrunnen er distribusjonen. Vi kan lage større mengder, selge det i flere butikker og derfor ha mye lavere pris, sier produktsjef hos Isadora Puja Agarwal til DetNye.no.

- Så kvaliteten er den samme?

- Akkurat den samme, fastslår hun. Kjøp på nett!

I tillegg til den L'Oréal og Isadora er merker som I.D. Bare Minerals, GloMinerals, Jane Iredale, Mac, Young Blood, Susan Ponick og Franché blitt kjent og kjære for norske kvinner.

Og er du usikker på hvor du kan finne produktene, kan du kjøpe en del av dem på disse norske nettstedene: skinshop.no, beautybasket.no og kissme.no. Prøv de nye

Makeupartist og skjønnhetsjournalist i Det Nye Cecilie Hauge Eggen har god erfaring med mineralsminke og anbefaler det gjerne videre.

- Merkene kjører på at mineralsminke har få ingredienser. Og for allergikere er det mye bedre med få ingredienser. Mineralsminke er også fint fordi du kan velge om du vil legge mye eller lite. Så har du lyst til å sparkle igjen er det bare å kjøre på, sier Eggen.

- Hva tror du om de nye mineralproduktene?

- Jeg har ikke prøvd noen av dem ennå, men jeg har stor tro på at de kan fungere. L'Oréal ble nevnt i en stor sak om mineralprodukter i Marie Claire for litt siden, blant annet. Det eneste kan være at de store merkene må bruke ulike fyllstoffer for å gjøre det såpass billig. Men prøv de nye og billige også, råder Eggen.

Denne saken ble første gang publisert 06/07 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også