Den nye sushien

I 2008 er trendsetterne blitt lei av sushi. Nå er det hjemmelaget økomat som gjelder.

Ferske og økologiske råvarer er i ferd med å ta over som den mest trendy maten i Norge.
Ferske og økologiske råvarer er i ferd med å ta over som den mest trendy maten i Norge. Foto: iStockphoto
Sist oppdatert

Sushi har lenge vært noe av det hippeste du kan dytte i deg. Men nå som den japanske retten er å finne på hvert gatehjørne i Oslo - ser trendsetterne en annen vei.

Mat på mote

- Mat er mote, sier Annechen Bugge, forsker på mat- og måltidsvaner ved SIFO. Hun forteller at et typisk trekk ved motemat er at den er eksotisk og ekskluderende på samme tid.

- Et sentralt poeng ved det å følge moten er å være konform med sin egen gruppe kombinert med distansering til andre, forklarer hun.

Sushi kom fra Japan til Amerika i 1980-årene. Først etter OL i Nagano i 1998 begynte sushi for alvor å bli populært i Norge også. Nå er den japanske retten så vanlig at den ikke lenger er "high fashion".

- De siste ti-årene har det vært en særlig tiltrekking til mat fra fjerne strøk som for eksempel Japan. Etter hvert har også mye av den nye maten blitt et trivielt og selvsagt innslag i det norske kjøkken. Når den fremmede maten mister sitt eksotiske og spennende preg, blir det ikke lenger en motrett, forklarer Annechen.

Fra Japan til bygda

Pizza, Chop Sui, Green Curry og Tandoori er alle eksempler på internasjonale retter som har vært på moten i Norge. Men isteden for å se ut av Norge, er det nå en trend å se til sin eget hage, eller til bygda hvor økologisk landbruk stadig blir vanligere.

Faktum er at nordmenn ønsker seg vekk fra fetende mat, med udefinerbare råvarer. Vi har fått en mottrend.

- Helsetrenden er den sterkeste trenden på matfronten. Sunn fast food vil vi se stadig mer av. Enkel, rask mat basert på sunne råvarer, sier Annechen.

- Jeg tror også vi har nådd et metningspunkt når det gjelder interessen for utenlandsk mat. Økologisk, lokal mat, særegne produkter og functional foods er viktig for fremtidens moteretter, spår forskeren.

Oslo først

Motematen er først og fremst mote for hovedstadens yngre innbyggere.

- Sushi har aldri vært en matrett for de mange. Det er kun noen få prosent av Norges befolkning som spiser dette et par ganger i måneden eller oftere. Disse er stort sett bosatt i Oslo, påpeker Annechen.

- Helt siden viktingtiden har det vært slik at matmotene starter i Oslo. Ser man på introduksjonen av nye råvarer, ingredienser, matretter og spisemønstre er det slik fremdeles. Det gjelder alt fra etableringen av den første pizzarestauranten og hamburgerrestauranten til sushibaren og kaffebaren. Oslofolk har et betydelig høyere forbruk av for eksempel motemarkører som ferske krydderplanter, ruccula, hvitløk og basilikum. Oslofolk har også et betydelig høyere forbruk av hvitt kjøtt, avslutter hun.

Denne saken ble første gang publisert 29/06 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også