Carlsberg Tony Agana

© WireImage/All Over

Den danske ølfabrikanten Carlsberg vil utvide merkevaren sin fra øl til klær. Nå skal de lansere sport- og fritidsklær i Europa og Asia.

Testsalget de har gjort i Italia har vært en så stor suksess at de nå utvider til Spania og Portugal, skriver Økonomisk Rapport.

- På lengre sikt vil vi introdusere Carlsberg- og Tuborgklær i de fleste europeiske land, sier internasjonal sponsorsjef Keld Strudal i Carlsberg til Jyllands-Posten.

Retter seg mot yngre mennesker

Klærne skal merkes med tydelig Carlsberg-logo, og rette seg mot yngre mennesker.

Stilen kommer til å være i street-wear-sjangeren, til et prisnivå på linje med andre kjente merkevarer.

- Vårt tøy skal ikke selges i lavprisbutikker, sier Keld Strudal.

Fordekt ølreklame

Han innrømmer at denne strategien forsøkes for å ha flere ben å stå på dersom de europeiske reklamereglene for alkoholprodusenter strammes inn.

- Man kan se dette som en to-delt strategi. Dels vil vi gjerne ha Carlsberg eksponert som noe mer enn bare øl. Dels kan man kanskje i fremtiden tenke seg strammere regler for annonnsering, sier Keld Strudahl ifølge Økonomisk Rapport.

Carlsberg går dermed i fotsporene til Marlboro og Camel, som får markedsført sine tobakksprodukter gjennom klesmerkene med samme navn.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!