Du spiser grønt og grovt, røyker ikke, nøyer deg med et par glass rødvin her og der, drikker vann i bøtter og spann og kommer deg opp av sofaen og på SATS minst tre ganger i uken.

Likevel begynner du å legge merke til linjer i pannen, smilerynker rundt øynene og hud som er langt fra så glødende som den var for bare noen år siden.

De aller fleste av oss kjemper en innbitt kamp mot rynker og andre aldringstegn. Noen går så langt som å legge seg under kniven, andre igjen kjøper det beste og dyreste på krem- og serumsfronten.

Og så er det noen som prøver kosttilskudd, og satser på å spise seg til yngre hud og vakrere hår.

Det lanseres nyheter nesten daglig, som alle lover å hjelpe til med å holde deg ung og vakker, men funker egentlig disse super-pillene?

Maten som holder huden vakker

1.Fettsyrer

Huden er avhengig av god fukt for å se frisk ut, og essensielle fettsyrer smører huden fra innsiden. Fettsyrene holder fuktigheten på plass i huden og forebygger dype linjer og rynker. Det er hovedsakelig omega 3 man må passe på å få i seg nok av gjennom kosten.

2. Vitamin A

Det er vitamin A som hjelper huden å danne nye hudeceller, så mangel på dette vitaminet vil betyr matt og grå hud. Hudkremer med vitamin A kan til en viss grad gjøre noe med dette, men du må også spise vitamin A-rik mat. Gode kilder er: Gulrot, søtpotet, tomat, aprikos og papaya.

3. Vitamin E

Kalles også foryngelsesvitaminet, fordi det beskytter cellene mot for tidlig død og aldring. Vitamin E finnes i celleoverflaten og forhindrer at cellen harskner ved å utsette seg selv for harskning. Fordi vitaminet brukes opp i denne prosessen, må du få i deg vitamin E gjennom kosten hver dag. Gode kilder er hvetekim, hvetekimolje, nøtter og frø.

4. Antioksidanter

Antioksidanter hindrer oksidasjonsprosesser som bryter ned spensten og gløden i huden. Plantefargestoffene lutein, lykopen og anthocyaner kraftfulle antioksidanter og beskytter cellene mot tidlig aldring og død. Få i deg frukt, bær og grønnsaker i alle slags fargenyanser, fra mørk lilla, oransje, grønn og rød. Epler, appelsin og brokkoli er gode kilder. Det samme er solbær, blåbær, jordbær, plommer, artisjokker og bønner.

5. Vann

Et tilstrekkelig væskeinntak er viktig for et friskt og ungt utseende. Vann er den største bestanddelen i kroppen, og må tilføres hele tiden. At vi blir tørrere i huden er et kjent aldringstegn. Grønn te er et godt alternativ, da det inneholder en stor mengde katekiner som virker antiinflammatorisk og beskytter celleoverflatene.

Kilder: Hudlege Ole M Rørdam, ernæringsfysiologene Tina Hamelten, Gunn Helene Arsky og Mona Wahr-Hansen Ottho.

Supermat er skjønnhetsmat

- Ja, du kan uten tvil spise deg vakrere, mener Annika Richardsen hos kostholdsbutikken Supernature i Oslo.

- Huden og hvordan vi ser ut på utsiden er ofte en refleksjon på hva som foregår på innsiden. Balansert helse i en ren, sunn kropp som ikke belastes vil absolutt vises på utsiden.

Richardsen forklarer at supermat (definert som mat med en svært høy konsentrasjonen av helsefremmende næringsstoffer) er en av de mest effektive måtene å spise seg vakrere på, rett og slett fordi disse tilskuddene vil bidra til kroppen din kommer i bedre kjemisk balanse.

Richardsen forklarer at det er lønnsomt for kroppen og huden å tilføre supermat og kosttilskudd, da denne er så konsentrert at du trenger mye mindre av dette enn av vanlig kost.

- Én eneste skje med supermat-kompleks eller -tilskudd, inneholder mer næring i ren form enn flere kilogram frukt og grønt.

Supermatfantasten forklarer at ved å spise og ta tilskudd av supermat får kroppen dekket næringsbehovet på en kjapp og effektiv måte.

Faglig skepsis

Ernæringsfysiolog og forfatter av boken Kostskolen, Gunn Helene Arsky, er derimot litt skeptisk:

- Det er ingen lineær sammenheng mellom mengde antioksidanter totalt per 100 gram, og helseeffekt, forklarer Arsky.

- Det vi derimot vet, er at hel vare - der stoffene er i naturlig innbyrdes balanse fordi vannet er tilstede i varen - er bra for helsen. Mange studier som viser at de som spiser mye frukt og grønt, lever lengre, er slankere, får mindre kreft, og får mindre hjertesykdom enn de som ikke spiser frukt og grønt.

Det finnes ingen tilsvarende studier av pulver, understreker ernæringsfysiologen.

Ernæringsfysiologen forklarer at det kan godt hende 100 gram pulver inneholder mange gode stoffer.

- Men det er dessverre ikke ensbetydende med god helse. Det kan for eksempel hende det ikke tas opp i kroppen, det kan hende det er for mye av ett stoff i forhold til et annet og at de utkonkurrerer hverandre, og - dersom kroppen får "overdose" av et stoff - en antioksidant - kan resultatet være at kroppen nedregulerer sin egenproduksjon av antioksidanter.

Ikke slurv med grunnlaget

- Jeg er i utgangspunktet positiv til slike tilskudd til kosten. I de tilfellene hvor det brukes som et supplement, og ikke som erstatning for et sunt og variert kosthold, så for all del, ta skjønnhetspiller, sier ernæringsfysiolog Tina Hamelten til Alt for Damene.

- Piller vil aldri kunne erstatte sunn kost. Men de kan tilføre ekstra av det vi trenger om vi ikke får det gjennom kostholdet.

Arsky har også tro på at vi kan forbedre huden fra innsiden, men er litt skeptisk til om kosttilskudd er bedre enn ren og næringsrik mat.

- Det finnes mange typer kosttilskudd av varierende kvalitet, forklarer Arsky.

- Dessverre finnes det lite holdbar dokumentasjon på at de har noen målbar eller synlig virkning på huden.

Ernæringsfysiologen forklarer:

- Biotin, kobber, jod, niacin, riboflavin, vitamin A, vitamin C og  sink har alle fått godkjent helsepåstand for normal hud fra det europeiske mattilsynet (EFSA.eu). Dette gjelder piller, men også - og ikke minst - matvarer som inneholder disse stoffene.

Du er hva du spiser, sier ekspertene.

SPIS DEG VAKRERE: 1. Pomegranate Powder fra Navitas Naturals, kr 229, div. helsekostbutikker. Supermatpulver med granateple som sies å ha betydning for å holde huden ung og sunn. Antioksidanter og C-vitaminer beskytter mot nedbrytning av celler. 2. Evelle, kr 469, Vita. Norges mestselgende kosttilskudd for hud, hår og negler. 3. Rice Bran Solubles, kr 394, Supernature. Pulverblanding som sies å skulle motvirke stress, og beroliger hud og vev. Regenererer hude fra innsiden og antioksidanter som beskytter mot frie radikaler. 4. Nutrinovelle Collacen, kr 479, Sunkost. Reduserer hudens aldringstegn, tilfører fuktighet og forbedrer elastisitet i huden, styrket negler og hår. 5. Imedeen Time Perfection, kr 770, helsekostbutikker og parfymerier. Lover å skulle minske fine linjer, hjelper huden å holde på fukt og beskytter mot UV stråler. © FOTO: Produsenten/Forhandler

Slår et slag for et sunt og variert kosthold

Arsky tror heller at vi enkelt og greit er det vi spiser. Og at dette i høyeste grad gjelder huden din.

- Alt begynner innenfra, forklarer ernæringsfysiologen til Alt for Damene.

- Selv de dyreste kremene i verden kan ikke gi deg en flott utseende hvis du ikke gir huden din drahjelp med riktig kosthold. Derfor er det du legger på tallerkenen din mer avgjørende for utseendet ditt enn kremene du smører deg med.

Hudterapeut og ernæringsfysiolog Mona Wahr-Hansen Ottho ved Dr Bondviks hudklinikk i Oslo holder også en knapp på "gamlemetoden":

- Fysisk aktivitet, godt med frisk luft, nok søvn, et lavt stressnivå og sunn soling er alle viktige faktorer når det gjelder aldring av huden.

Wahr-Hansen Ottho forklarer at tilskudd aldri vil ha samme virkning som inntak av friske grønnsaker, bær, nøtter, frukt, grovt korn, fisk og kjøtt.

- De kan fungere i situasjoner der man ikke av forskjellige årsaker får i seg det man trenger gjennom kosten, men vil jo være tatt ut av sitt naturlige samspill, og dermed ikke like effektive.

Fargerike frukt og bær er fulle av antioksidanter.

SKOGENS SUPERMAT: Gode gamle blåbær en stappfulle av rynkebekjempende antioksidanter. Så ut å plukk! © FOTO: Thinkstockphoto

Det som er bra for kroppen er som regel bra for huden også,

Lite forskning

- Det som er bra for kroppen er som regel bra for huden også, forklarer hudlege Ole Martin Rørdam ved Dr. Rørdam's Klinikk i Trondheim til Alt for Damene.

- Side rynker og hudaldring utvikles over mange år så er det ett ganske stort prosjekt å studere det sikkelig, og si hva som fungerer og ikke fungerer. Det har pågått endel studier nå over endel tiår, men uten at man er så veldig mye klokere.

Hudlegen slår også et slag for et sunt kosthold - og ikke minst å holde seg langt unna hudens verste fiender.

- Ingen sunn kost i verden kan redde huden fra effekten av sol og røyk.

Men Rørdam, som også jobber ved Oslo Hudlegesenter i Oslo, forklarer at i forhold til kosttilskudd er det få beviste resultater å skilte med.

- Det finnes for eksempel ingen dokumentasjon for at kollagen man spiser styrker huden. Veien fra magesekken og ut til underhuden er alt for lang til at ett fremmed protein skal overleve. Kroppen er laget slik at det ikke skal skje. I fordøyelsen hakkes proteiner opp til enkeltstående aminosyrer.

Mat og frukt er bedre enn piller

Vitaminer, mineraler, sporstoffer, antioksidanter, fettsyrer og plantekstrakter har alle en positiv effekt på huden.

- Spørsmålet er om man regne med samme effekt fra tabletter som man kan når man får i seg disse naturlig gjennom mat og kosthold, mener ernæringsfysiolog Tina Hamelten.

- Man har forsøkt å gjenskape den gunstige effekten fra mat og frukt i konsentrert pilleform, men resultatet har som regel vært skuffende, forklarer hudlege Rørdam.

- Det kan virke som noe blir borte i den prosessen og at det beste er å få det i seg i mest mulig ubehandlet form. Unntaket ser kanskje ut til å være lykopen, en antioksidant som gir tomater og vannmeloner den røde fargen. Her blir opptaket bedre når det er behandlet, og gjort om til for eksempel ketchup.

Disse kan hjelpe deg med å få drømmehuden påstås det.

REDD HUDEN FRA INNSIDEN: 1. AFA-alge, kr 300, Supernature.no. Algen har et høyt innhold av vitaminer, b-vitaminer, antioksidanter, mineraler, kalsium, magnesium, jern og sink 2. Arcon Tisane hårvitaminkapsler, kr 359, Vita. Kapslene inneholder vitaminer og bukkehornsekstrakt, og sies å både skulle gi håret næring, gjøre det sterkere og motvirke håravfall. 3. Superfood blend, ca. kr 190, Navitasnaturals.com. Inneholder knuste goji- og acaibær, i tillegg til granateple. Rik på vitaminer, mineraler og antioksidanter. 4. Betakaroten, kr 120, Sunkost. Tilskudd som kan brukes som forberedelse til soling for å gi jevn varende farge. Inneholder vitamin A og flere karotenoider. 5. Pre Lecithin, kr 369, Supernature. Lecithin spiller en sentral rolle i cellenes regeneresingsprosess. © FOTO: Produsenten/Forhandler

Smør vitaminene på huden

Hudpleier og fagsjef i Tekon, Ann-Kristin Stokke, forklarer at nyere forskning viser at huden tar opp vitaminer raskere og mer effektivt topisk direkte på huden.

- Selv om det er viktig at vi spiser sunt, så er det faktisk slik at lite av de vitaminene og næringsstoffene som vi spiser, blir igjen til huden, forklarer Stokke.

- Kroppen transporterer dette til det den oppfatter som sine viktigste organer først, de indre organene, og huden kommer langt ned på rangstigen.

Derfor er en krem med aktive anti-aldringsingredienser en effektiv måte å tilføre huden fukt og næring på.

Piller gir falsk trygghet

Man har også lurt på om vitaminpiller og antioksidanter gir en falsk trygghet.

- At man tror man er sunnere enn det i virkeligheten er og derfor tillater seg mer usunne vaner og kompenserer med noen piller som ikke virker, er jo litt bekymringsverdig, forklarer Rørdam.

- Ideen om at man kan være en sunn sofagris er jo ganske forlokkende, men for god til å være sann.

Det er som med de fleste andre ting, mener hudlegen:

- Hvis det høres for godt ut til å være sant, så er det nok det. Jeg kjenner ikke til noen mat som kan reversere aldersforandringer. Så er skaden først skjedd, må det nok mer drastiske tiltak til verks.

Les også:

Kosmetikkprodukter kan gi alvorlige bivirkninger

7 hårtriks som gjør deg yngre

Nøkkelen til evig ungdom finner du i kjøkkenskapet

Slik trener du ansiktet yngre

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!