Dette kan ansiktstrening gjøre:

  • Øyenbryn som sitter høyere og øyne som ser mer åpne og våkne ut.
  • Forbedring i hele øye-området, mindre poser under øynene, færre rynker, mykere konturer, jevnere hudfarge.
  • Strammere kinn, mindre hengekjaker, kinnbein som ser ut som de sitter høyere.
  • Fyldigere og mer pent buede lepper.
  • Mindre eller ingen rynker rundt munnen.
  • Strammere kjeveparti.
  • Reduksjon i dobbelthake, og strammere kinn og hals.
  • Jevnere og mer glødende hud

Kilder: Faceworks, eHow

Å holde seg i aktivitet og trene riktig er første bud når det gjelder å holde kroppen ung og fast i fisken.

Trening styrker muskler og skjelett og gjør at kroppen strammes opp fra innsiden. Men hva gjør man når ansiktet ikke lengre er like stramt, og tyngdekraften starter sin slemme ferd sørover?

Mange tømmer lommeboka for serum, kremer og peelingmasker som lover slett hud og evig ungdom. Andre igjen satser på botox og plastikkkirurgi for å holde ansiktet rynkefritt og stramt.

En tredje, men absolutt ikke så velkjent metode er å trene ansiktet yngre.

Facercise

Ansiktsyoga eller fjesgymnastikk, kall det hva du vil, men her er altså målet å stramme opp ansiktsmusklene ved trening - på nettopp samme måte som du allerede sikkert gjør med både mage, rumpe og lår.

Og om du tenker på å prøve, er du i godt selskap, for det er mange som er overbevist om at trening fikser både rynker og hengekjaker. Det sies at selveste Kleopatra benyttet seg av metoden for å holde sitt vakre ytre ungt og stramt. Selv "hele" amerikas Dr. Oz har uttalt at "facercise" (facial excercise) absolutt kan ha noe for seg når det gjelder å holde rynkene på avstand.

Naturlig ansiktsløft

- Alle er jo klar over hvordan man kan trene opp musklene på kroppen slik at man blir stram og flott, men de færreste er klar over at man kan - og burde - gjøre det samme med musklene i ansiktet, forklarer britiske Elaine Bartlett, hjernen bak Faceworks.co.uk, til Alt for damene.

- Å trene opp musklene i ansiktet vil gi resultater som et ansiktsløft - men er helt ufarlig og naturlig, og for ikke å snakke om mye billigere.

Faceworks er en medlemsbasert nettservice, hvor du kan følge et treningsprogram spesialutviklet for ansiktsmusklene dine, se intruksjonsvideoer av øvelsene, lese artikler om temaet og utveksle erfaringer med andre medlemmer.

Bartlett forklarer at med tiden vil musklene under huden i ansiktet krympe og begynne å sige nedover.

- Men med riktig trening kan man absolutt forandre og til og med reversere dette.

Hvordan det fungerer

Ansiktsmusklene, i motsetning til musklene på resten av kroppen, er festet direkte til huden som dekker dem. De er også festet til andre muskler i ansiktet og til beinet under. Når disse ansiktsmusklene begynner å miste fastheten og elastisiteten sin ettersom du blir eldre og tyngdekaften begynner å vises, vil jo også huden som er festet til musklene begynne å "henge".

- Det er derfor det er så målbart og effektivt å trene disse musklene. Nettopp fordi de faktisk har en direkte effekt på ansiktet ditt, forklarer Bartlett.

Barlett forklarer at resultatet av Faceworks-øvelsene er et ansikt som ser yngre ut, fordi programmet hjelper til med å øke produksjonen av proteiner i muskelfibrene, slik at de gradvis øker i styrke og størrelse.

- Nettverket av muskler under huden i ansiktet er kompleks, og hver av våre øveler er utformet med tanke på hvordan hver og en muskel relaterer seg til hverandre.

Bartlett hevder at å trene musklene i ansiktet alltid vil være mer effektivt enn å smøre seg med en ansiktskrem:

- Kremer penetrerer bare det øverste laget av huden, dermis - uansett hvor dyr den er eller hvor lekker krukken ser ut. For å oppnå langsiktige resultater må du enda dypere inn i huden.

Slik gjør du

Bartlett foreslår å bruke noen minutter å studere ansiktet ditt i speilet før du går i gang.

- Notér ned hva du liker og hva du ønsker å forandre. Ta et bilde av deg selv, eller få noen andre til å gjøre det, på denne måten blir det lettere å kunne følge med på hvordan ansiktet ditt sakte med sikkert kommer til å forandre seg etterhvert som du kommer inn i en rutine med å gjøre disse øvelsene.

Øvelse 1: Varmer opp fjeset

Slik gjør du: Form en stor "O" med munnen. Stram leppene godt over tennene både opp og nede. Kjenn at huden strammer over kinnbeinet. Strekk tungen ut så langt den kommer. Hold og tell til 10. Slapp av. Gjenta 3-5 ganger.

Denne øvelsen varmer opp musklene i ansikt, lepper og kjeve. Stimulerer også blodtilførselen til ansikt og hals/nakke.

Slik trener du ansiktet yngre.

ØVELSE 1: Slik gjør du: Form en stor "O" med munnen din. Stram leppene godt over tennene både opp og nede. Kjenn at huden strammer over kinnbenene. Strekk tungen ut så langt den kommer. Hold og tell til 10. Slapp av. Gjenta 3-5 ganger. © FOTO: Faceworks.co.uk

Trine Jensen

Verdens eldste modell?

Mote er slett ikke bare for tweens, teens og 20-åringer. Daphne Selfe er 83!

Øvelse 2: Former munnparti, spesielt sidene av munnen

Slik gjør du: Skyt haken ut og frem. Stram leppene over tennene oppe og nede, kjenn at det strammer. Forsøk så å smile med lukket munn. "Løft" munnvikene så høyt du klarer. Hold og tell til 10. Slapp av. Gjenta 3-5 ganger.

Denne øvelsen retter ut og strammer opp rynken som løper fra siden av nesen og ned til munnviken.

Øvelsen strammer også opp de dype musklene i hakeområdet, slik at du strammer opp konturene rundt kjevepartiet.

Slik trener du ansiktet yngre.

ØVELSE 2: Slik gjør du: Skyt haken ut og frem. Stram leppene over tennene oppe og nede, kjenn at det strammer. Forsøk så å smile med lukket munn. "Løft" munnvikene så høyt du klarer. Hold og tell til 10. Slapp av. Gjenta 3-5 ganger. © FOTO: Faceworks.co.uk

Øvelse 3: Former munnparti, spesielt over og under leppene

Slik gjør du: Form en stor åpen "O" med munnen din. Stram leppene over tennene både oppe og nede. Kjenn at det strekker i både lepper og kinn. Hold og tell til 10. Slapp av. Gjenta 3-5 ganger.

Denne øvelsen trener området over under leppene, noe som resulterer i fullere lepper med finere og mer definert form. Hjelper også til med å jevne ut rynker i overleppen og i området mellom nesen og munnen.

Slik trener du ansiktet yngre.

ØVELSE 3: Slik gjør du: Form en stor åpen "O" med munnen din. Stram leppene over tennene både oppe og nede. Kjenn at det strekker i både lepper og kinn. © FOTO: Faceworks.co.uk

Øvelse 4: Løfter øyenbrynene

Slik gjør du: Hev øyenbrynene dine så høyt opp som du klarer ved hjelp av musklene i pannen. Legg håndflaten oven pannen og forsiktig jevn ut rynkene som dannes når dy rynker pannen. Hold og tell til 10. Slapp av. Gjenta 3-5 ganger.

Hev øyenbrynene så høyt du kan og forsøk med pannen å trekke dem utover mot sidene av ansiktet, mot tinningen. Kjenn at det strekker. Hold og tell til 10. Slapp av. Gjenta 3-5 ganger.

Denne øvelsen løfter og definerer formen på øyenbrynene og minsker de dype rynkene som ofte danner seg mellom øyenbrynene. Forbedrer muskeltone i hele panneområdet og bedrer blodsirkulasjonen til hodeskallen.

Slik trener du ansiktet yngre.

ØVELSE 4: Slik gjør du: Hev øyenbrynene dine så høyt opp som du klarer ved hjelp av musklene i pannen. Legg håndflaten oven pannen og forsiktig jevn ut rynkene som dannes når dy rynker pannen. Hold og tell til 10. Slapp av. Gjenta 3-5 ganger. © FOTO: Faceworks.co.uk

Øvelse 5: Strammer opp kinnene

Slik gjør du: Legg fingrene som vist på bildet og hold. Dette er for å holde på huden så rynker ikke dannes.

Lag trutemunn og stram leppene over tennene. Løft så kinnene opp, som om du prøver å smile uten å smile. Her skal du kjenne at det strekker i nederste delen av kinnen. Hold og tell til 10. Slapp av. Gjenta 3-5 ganger.

Denne øvelsen styrker kinnmuskelen og løfter og toner kinn som begynner å sige nedover.

Slik trener du ansiktet yngre.

ØVELSE 5: Slik gjør du: Legg fingrene som vist på bildet og hold. Dette er for å holde på huden så rynker ikke dannes. Lag trutemunn og stram leppene over tennene. Løft så kinnene opp, som om du prøver å smile uten å smile. Her skal du kjenne det strekker i nederste delen av kinnen. Hold og tell til 10. Slapp av. Gjenta 3-5 ganger. © FOTO: Faceworks.co.uk

Øvelse 6: Strammer opp øyepartiet

Slik gjør du: Press sammen nedre øyenlokk, som om du prøver å lukke øynene bare med nedre del av øyenlokket.

Hold og tell til 5, slapp av. Gjenta 5 ganger. Unngå å bruke musklene i pannen og øvre øyenlokk. Du skal kjenne at det er muskelen under øyet som jobber.

Denne øvelsen fyller ut området under øyet, som ofte blir mer innsunket når man blir eldre. Skal også fjerne/forbedre mørke ringer og rynker under øynene.

Slik trener du ansiktet yngre.

ØVELSE 6: Slik gjør du: Press sammen nedre øyenlokk, som om du prøver å lukke øynene bare med nedre del av øyenlokket. Hold og tell til 5, slapp av. Gjenta 5 ganger. Unngå å bruke musklene i pannen og øvre øyenlokk. Du skal kjenne at det er muskelen under øyet som jobber. © FOTO: Faceworks.co.uk

Øvelse 7: Former hals og kjeveparti

Slik gjør du: Løft haken opp til du kjenner det strekker i halsen. Strekk haken fremover. Hold og tell til 10. Slapp av. Gjenta 3-5 ganger.

Denne øvelsen strammer opp og former slakt og løst kinn under kjevepartiet, fjerner dobbelthake og gjør at halsen blir strammere og mer definert.

Slik trener du ansiktet yngre.

ØVELSE 7: Slik gjør du: Løft haken opp til du kjenner det strekker i halsen. Strekk haken fremover. Hold og tell til 10. Slapp av. Gjenta 3-5 ganger. © FOTO: Faceworks.co.uk

Øvelse 8: Strammer opp øverste del av kinnet

Slik gjør du: Legg pekefingrene langs siden av øyet og hold, for å forhindre at rynker dannes her mens du gjør øvelsen. Hold også fingre under øynene.

Lag en trutemunn og løft overlappen opp og ut, som om du smiler. Hev det nedre øyenlokket og kjenn etter at du bruker muskelen for å holde det oppe, øyet skal være nesten lukket. Hold og tell til 10. Slapp av. Gjenta 3-5 ganger.

Denne øvelsen former og strammer opp øvre del av kinnet. God muskeltone her gjør at man unngår at øyet "synker" inn og overflødig hud legger seg i poser under øynene.

Slik trener du ansiktet yngre.

ØVELSE 8: Slik gjør du: Legg pekefingrene langs siden av øyet og hold, for å forhindre at rynker dannes her mens du gjør øvelsen. Hold også fingre under øynene. Hold og tell til 10. Slapp av. Gjenta 3-5 ganger. © FOTO: Faceworks.co.uk

Øvelse 9: Avslutning

Slik gjør du: Begynn med lukket munn, åpne så munnen så mye som du klarer. Lukk så munnen sakte.

Bruk musklene til å åpne og lukke munnen i en stor "O". Kjenn at det strammer i kinn og lepper. Hold og tell til 10. Slapp av. Gjenta 3-5 ganger.

Når du avslutter, masser forsiktig toppen av kinnet, ut mot øret for å slippe at det setter seg spenninger her.

Denne øvelsen strekker ut musklene og forbedrer lymfedrenasjen.

Slik trener du ansiktet yngre.

ØVELSE 9: Slik gjør du: Begynn med lukket munn, åpne så munnen så mye som du klarer. Lukk så munne sakte. Bruk musklene til å åpne og lukke munnen i en stor "O". Kjenn at det strammer i kinn og lepper. Hold og tell til 10. Slapp av. Gjenta 3-5 ganger. © FOTO: Faceworks.co.uk

Stramme opp med massasje

- Det stemmer at man kan trene opp ansiktsmuskler, men det blir ikke helt det samme som når man trener muskler på kroppen, fordi disse musklene er festet annerledes, forklarer hudterapeut og fagsjef i Tekon, Ann-Kristin Stokke til Alt for damene.

- Jeg er usikker på såkalte treningsøvelser, men ulike typer ansiktsmassasje og akupressur trykkpunkter kan faktisk stimulere ansiktsmuskler.

Stokke forklarer at blant annet Dermalogica benytter seg av en energimassasje som er inspirert av indisk ansiktsmassasje som kan gi gode resultater på blodsirkulasjonen i ansiktet,

- Denne typen massasje gir igjen mer oksygen og næring til cellene, lymfesirkulasjonen drenerer vekk gifter og væskeansamlinger og resultatet blir en en sunnere glød, klarere hudfarge og vev som ser mindre hovent ut.

Stokke forklarer at dette forbedrer elastisiteten i huden fordi musklene og bindevevet er avspent.

- Fine linjer minimeres, og dette gir et positivt avslappet utseende. Hvor stramt ansiktet er har jo mye å gjøre med kollagenproduksjonen i huden, og hvor mye eller lite elastisitet det finnes der i utgangspunktet.

Kan ha noe for seg

I Washington DC driver Valeria Georgescu firmaet FACE (Facial Activation Conscious Engagement) Val-U. Georgescu råder sine klienter til å gjøre øvelsene hun har utviklet to ganger daglig, fem minutter om morgenen og fem minutter på kvelden før leggetid.

- Disse øvelsene toner og strammer opp panne, kinn, øyne, lepper og hake, forklarer Georgescu til journalist Elizabeth Weingarten fra nettavisen Slate.

- Mange finner øvelsene vanskelige å få til riktig til å begynne med, for det er viktig å være sikker på at man bare beveger de musklene man skal bevege.

Ifølge doktor Murad Alam, sjefskirurg på avdelingen for kosmetisk kirurgi ved Northwestern's Feinberg School of Medicine i Chicago, finnes det ingen vitenskapelige undersøkelser på at dette med å trene opp muskler i ansiktet fungerer.

- Men det betyr ikke at det ikke kan ha noe for seg for enkeltindividet, forklarer legen til nettavisen.

- Botox fungerer fordi det paralyserer muskelen som danner rynken. Du slutter å bevege pannen, så rynker dannes ikke. Siden å roe ned enkelte muskler reduserer rynker, er det jo ikke utenkelig at å stramme opp andre muskler rundt i fjeset kunne ha en noe lignende effekt.

Skeptisk

Men det er slett ikke alle som har noe tro på at man kan trene seg til et yngre ansikt.

Bjørn E. Bondevik er er kjent privatpraktiserende hudlege på Nordstrand i Oslo.

- Jeg har ikke noen tro på at man kan trene musklene i ansiktet på denne måten, sier han til Alt for damene.

Hudlege Jon Langeland ved Hudklinikken i Oslo er også skeptisk til metoden:

- Jeg tror dessverre ikke at ansiktsgymnastikk motvirker rynker, forklarer Langeland.

- Snarer tvert imot. Både rynker i overleppe og panne er jo eksempler på rynker som direkte er forårsaket av muskelbruk og mimikk.

Kilder: eHow, Artesia, Dr. Hauchka, Huffington Post

Les også:

Dropp shampoen, vask håret med balsam

Slik holder du puppene unge

Slik unngår du rynker

Neida, det er ikke puppene han ser på først

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!