Selv om vi vet at de kommer en vakker dag, så kjemper de aller fleste kvinner verden over en kamp mot rynker.

Ingen vinner så klart, men noen er helt tydelig flinkere til å utsette det uunngåelige enn andre.

Kosmetikk- og hudpleieindustrien omsetter antialdringsprodukter for milliarder i året, og alle vet at for mye soling og sigarettrøyk ikke akkurat er kilden til ungdom for huden.

Men det stopper ikke her. For vil du holde rynkene på avstand så lenge som mulig og til og med redusere de som allerede er der helt uten både kirurgi og sprøytestikk, ja da bør du få med deg disse nokså uvanlige metodene for å holde rynkene i sjakk.

1. Ha mer sex

Om du ikke tror det er en sammenheng mellom hvor aktivt sexliv du har og antall rynker du har i fjeset, ja da tar du skammelig feil ifølge den skotske nevropsykologen David Weeks ved Royal Edinburgh Hospital.

- Det er bra for både deg og huden din å ha sex, forklarer Dr. Weeks til nettstedet Preventdisease.com.

- Sex øker kollagenproduksjonen hos kvinner, og økt kollagenproduksjon er en nøkkelfaktor i å se yngre ut.

Så her er moralen: Hopp i høyet for finere hud!

- Det er generelt sunt med en god sexuell helse. Å ha sex frigir hormonet oxytocin - det er på en måte lykke og kjærlighetshormonet. Det i seg selv gir jo en egen glød, forklarer sexologisk rådgiver Bente Müller ved Sexologconsult til Det Nye.

I tillegg stimuleres både blodsirkulasjon og oksygentilførselen til huden når man har sex.

- Dette forklarer jo hvorfor man ofte får en egen glød etter sex.

Dette trodde du ikke var måten å holde rynkene unna på!

VIDUNDERKUR: Mindre rynker, bedre humør og hud som gløder - hva er det du venter på? Sex er super-medisin! © FOTO: Colourbox

Dette sier ekspertene om å unngå rynker.

NEI: Ikke vask fjeset for ofte. Da tørker du ut huden og rynkene vil sakte men sikkert komme. © FOTO: Colourbox

2. Ikke vask ansiktet for ofte

Gode hudpleierutiner med regelmessig rengjøing trekkes stadig frem som noe av det viktigste du kan gjøre for huden din, men nå sier ekspertene at det er fy-få å vaske for ofte.

- Huden vår har et naturlig bekyttelseslag, som blir ødelagt av overdreven bruk av vann og såpe, forklarer nettstedet Webmd i en artikkel hvordan man kan unngå rynker i huden.

- Dette er helt riktig, forklarer daglig leder hos Karl Johan Hud & Kroppspleie, Annkarin Svendsen til Alt for damene.

- Huden har sin egen pH-verdi og denne bør respekteres. Ved å vaske ansiktet for ofte oppstår en uttørring av de lipide barrierer som er hudens naturlige beskytttelse, spesielt mot mot infeksjoner og bakterier.

Svendsen forklarer at for hyppig vasking i verste fall kan føre til at syrekappen i huden bryter sammen, noe som kan gjøre huden mer mottakelig for hudsykdommer og ubalanser i huden.

Hudterapeut og fagsjef i Tekon, Ann-Kristin Stokke er enig:

- Å vaske ansiktet med bare vann eller såpe er ikke tilstrekkelig for en sunn hud. Bruker man heller ikke fuktighetskrem eller UV-beskyttelse vil dette naturlig nok føre til aldring av huden og rynker.

3. Sov på ryggen

Forskere ved American Academy of Dermatologi (AAD) advarte nylig at stillingen du sover i kan få konsekvenser for huden din. For å minske sjansene for å få skrukker i ansiktet når du sover, anbefalte AAD at du sover på ryggen.

- Det er sant at det med å sove på ryggen faktisk kan redusere rynker eller dannelsen av rynker i ansiktet, forklarer Svendsen.

- Ved å ligge på ryggen om natten unngår man at deler av ansiktet blir liggende i en bestemt "fold", som etter mange år vanskelig lar seg utviske igjen i løpet av dagen.

Svendsen forklarer:

- Når man var yngre rettet huden seg ut igjen raskt etter at man våknet og sto opp, når man blir eldre er huden mindre elastisk og buker lengre tid på å rette seg ut. Det oppstår rett og slett rynker der huden blir klemt sammen.

Smarte tips som holder huden ung.

IKKE SOV SLIK: Da kan du nemlig få rynker på kinnet. © FOTO: Colourbox

Gjennomfuktet hud får færre rynker.

GLA LAKS: Laks og annen fet fisk er supermat for huden. © FOTO: Colourbox

4. Spis mer fisk

Fete fiskesorter som laks og makrell er skikkelig ja-mat for huden din. Omega 3-innholdet i fisk, og spesielt i laks, gir huden fettsyrer den trenger for å holde seg spenstig og frisk. Og når huden er spenstig får du færre rynker, tenk så enkelt er det.

- Omega 3 er viktig for alle cellene i kroppen, også hud og hårcellene forklarer Ann-Kristin Stokke.

- Cellene får en smidig struktur og holder bedre på fuktigheten. Studier viser også at omega 3-fettsyrer har en god beskyttende effekt i forhold til UV beskyttelse. Og UV stråling mener man står for rett under 90 prosent av hudens aldring. Omega 3 minsker da også faren for solbrenthet.

Klinisk ernæringsfysiolog Tina Hamelten bekrefter at kosthold i stor grad påvirker aldring i huden:

- Disse fettsyrene kalles essensielle fettsyrer. De inngår i cellemembranene og påvirker funksjonene til cellene. Kroppen må ha dem, men vi klarer ikke å lage de selv og må derfor få dem i oss via maten vi spiser.

5. Bli brillefin

Mysing overarbeider ansiktsmusklene, og resultatet blir rynker. Trenger du briller, bør du bruke disse og unngå mysing.

- Og ikke glem å bruke solbriller på dagtid, også når det ikke er direkte sollys, forklarer Produkt- og fagsjef hos Krogh Optikk, Rita Aadne Ludviksen.

- Selv om det er overskyet, kan lyset være skarpt nok til at du må anstrenge øynene og myse.

6. Bytt ut kaffen med kakao

En undersøkelse publisert i den amerikanske Journal of Nutrition i 2006, viste at kakao kan være beskyttende mot solskader. Kakao inneholder stoffer som stimulerer cellesirkulasjonen og beskytter huden mot uttørring, noe som igjen bidrar til at færre rynker oppstår. Koffein, derimot, har en uttørrende effekt på huden.

- Koffein i kaffe dehydrerer kroppen og huden vil både bli tørrere, strammere og mer sensitivisert. - noe som igjen vil føre til fine linjer og for tidlig aldring, forklarer Ann Kristin Stokke.

- Man bør drikke 4 kopper vann for hver kopp kaffe for å dekke opp under dehydreringen.

- Huden er menneskets største organ, men også den første som lider av underskudd når kroppen får for lite vann, forklarer Annkarin Svendsen.

7. Sats på soya

En undersøkelse publisert i European Journal of Nutrition, viste at soyaprodukter kan ha en positiv innvirkning på hudkvaliteten. Forskerne som utførte testen fant at testpersonene hadde en strammere hud med mindre ujevnheter etter seks måneders bruk av soyatilskudd.

- Soyaproteiner brukes som en aktiv ingrediens i hudpleie, da det er en ingrediens som er en ekstrakt rik på aminosyrer, noe som mykgjør huden, bidrar til sårheling, simulerer kollagen og elastinsyntesen og øker mengden oksygen i vevet, forklarer Stokke.

Glem Botox, her er de nye anti-rynke metodene.

SUNNHET ER SKJØNNHET: Vitamin C bør du passe på å få i deg nok av om du vil holde rynkene unna. © FOTO: Colourbox

8. Spis smart

De aller fleste eksperter er skjønt enige om at det du spiser også har en direkte effekt på hvordan huden din ser ut.

- Et sunt variert kosthold med mye frukt og grønt er det aller beste utgangspunktet for en flott hud, forklarer klinisk ernæringsfysiolog Tina Hamelten.

- For lite C-vitamin gir mer rynker. Dette er fordi C-vitamin er viktig for å beskytte E-vitaminet i huden, for dersom E-vitamin i huden oksideres eldes huden raskere.

C-vitaminrike matvarer: Paprika, grønnkål, jordbær, kiwi, sitrusfrukter, brokkoli, hodekål, spinat og mango.

- Flavonoider er en type antioksidanter som hindrer at kollegenet i huden brytes ned. Disse finner man ofte i og rett under skallet på frukt og grønnsaker.

Å spise mat som direkte beskytter huden mot solskader er også å anbefale i kampen mot rynker.

- Betakaroten som finnes i blant annet spinat, gulrot, søtpotet, mango og gresskar vil alle gi huden din ekstra beskyttelse.

Både sink og vitamin B6 har også gunstig virkning på huden ifølge eksperten.

Grønt er skjønt.

DU BLIR HVA DU SPISER: Du kan holde rynkene i sjakk med et sunt og godt kosthold. © FOTO: Colourbox

9. Ikke sulteslank deg

Slanking påvirker dannelsen av bindevev i huden dersom man spiser for lite.

- Skal man slanke seg bør man øke aktiviteten og spise variert og sunt heller enn å kutte maten og sulte seg, forklarer Hamelten.

10. Bli sukkerfri

Ifølge Elizabeth Peyton-Jones, forfatter av boken Eat Yourself Young, er sukker en av verstingene når det gjelder for tidlig aldring av huden.

- Øking av blodsukkeret vil gjøre at kollagenet i huden minsker og huden mister elastisitet, forklarer Peyton-Jones.

- Dette gjelder ikke bare godteri og sjokolade, all mat som gir deg rask blodsukkerstigning vil ha denne effekten på huden din, forklarer Tina Hamelten.

12. Glem botox, nå skal du sprøyte blod i rynkene

Michael Zangani er legen som nylig sjokkerte TV-seere med sin praksis å injisere sine klienter med sitt eget blod for å bekjempe dannelsen av rynker i huden.

- Man kan «freshe» opp huden, stramme og fjerne overfladiske rynker ved hjelp av kroppens egne celler i blodet, forklarte Zangani til God morgen Norge nylig.

Behandlingen kalles «Vampyr»-metoden og består av at man bruker pasientens eget blod og injiserer det i ansiktet uten noen fremmedstoff som botox og restylane.

Zangani, som til daglig arbeider ved hudavdelingen på Rikshospitalet, Oslo universitetssykehus, forklarer at mye forskning ligger bak det som i vitenskapen kalles Platelet Rich Plasma (PRP).

- Blod fra pasientens kropp sentrifugeres, slik at blodplater og cytokiner skilles ut. Sprøytet inn i ansiktet stimulerer væsken til vekst og reparerer skader i bein og bløtvev.

Slik holder du rynkene unna.

SEX OG SUNN MAT: Dette er en stjernekombinasjon for et rynkefritt fjes sier nyere forskning. © FOTO: Colourbox

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!