Er det noe som er mer lykkebringende enn påske og vår og solen som endelig titter frem igjen etter å ha glimret med sitt fravær i lange tider?

For hvem er vel ikke klar for å kvitte seg med vinterens gustne hudfarge, og ønske solbrune kinn og søte fregner velkommen tilbake?

Men hvordan får man den rette solkyssede looken uten å bli svidd?

Funker det med kosttilskudd som skal hjelpe deg på vei med brunfargen? Eller er store mengder gulrøtter svaret? Og hvilken solfaktor bør man satse på for å bli fortest mulig brun?

Vis solvett og pass på huden din.

SOLKYSSET: Å, som vi har savnet sol på fjeset. Men hvordan får vi farge uten å skade huden? © FOTO: Colourbox

Fristende snarveier

Lav faktor, sterk høyfjellssol; sånt blir man vel brun i en fei av?

Den aller raskeste måten å bli påskebrun på, er selvsagt å sette seg i hytteveggen med fjeset strippet for faktor og sminke og bare nyte. Solen er på det sterkeste midt på dagen, og det er ikke mange minuttene som skal til før du kan se forskjell på vinterblek hud. Men hvor smart, trygt - eller effektivt - er egentlig dette?

Det er jo ingen av oss som ønsker å få pigmentflekker og rynker i massevis før vi absolutt må.

- En av de smarteste tingene du kan gjøre for å fart på fargen uten å utsette huden for farlig "stress-soling", er å smøre deg med en tan maximizer krem både før og etter soling, forklarer hudpleier Sissel Damm Bjørnevik hos hudpleiesenteret Wah-Wah Xhibition i Bergen.

- Begynn gjerne noen dager før du skal i solen. Disse kremene aktiverer melanocyttene i huden, som gjør at fargen kommer raskere fram, og så bevarer du brunfargen lengre.

Hastverk er lastverk

Så det finnes metoder som får fart på fargen. Men om vi skal tro på ekspertene, kan lykken bli nokså kortvarig om man forhaster seg. For det har seg nemlig slik at den peneste - og ikke minst tryggeste - brunfargen er den som kommer om du tar det litt med ro i solen.

- Selv om du lengter etter raskt å få farge i fjeset, vil jeg absolutt anbefale alle å ta det rolig de første dagene i solen, forklarer hudterapeut og fagansvarlig i Tekon AS, Ann-Kristin Stokke til Alt for Damene.

Sissel Damm Bjørnevik hos Wah Wah i Bergen mener at solfaktoren du bør velge avhenger av hvor sensitiv hud man har og hvor mye sol man tåler.

- Begynn med faktor 30 og få et godt underlag deretter gå ned til 20-15, forklarer Bjørnevik.

Er man likevel litt utålmodig kan det, ifølge Ann-Kristin Stokke, holde det med faktor 15 - om du bare husker å smøre deg ofte når du sitter i solen.

- Solfaktor 15 blokker ut 93 prosent av UV-strålene. Dobler du til faktor 30, dobler du ikke beskyttelsen, men oppnår 97 prosent blokkering.

Dette betyr strålene

UVB-stråler

(B står for for bruning)

Stoppes delvis av atmosfæren og helt av glass. Sterkere på sommeren og midt på dagen.

Stimulerer dannelsen av D-vitamin.

Stimulerer fargestoffet melanin, som gjør deg brun.

Gir at huden blir fortere trøtt og sliten.

Skader hudens immunforsvar.

UVA-stråler

(A står for aging, aldring)

Stoppes ikke av atmosfæren, eller av glass. Er like sterke året rundt.

Går dypere enn UVB-strålene.

Det er sterk UVA-stråling i solarier.

Stimulerer brunfargen.

Kan bidra til solallergi, soleksem og hudaldring.

UVC-stråler

(C står for cancer - kreft)

Meget skadelige men strålene stoppes helt av ozonlaget. UVC-beskyttelse i solkremer er derfor en ren gimmick.

Hva med vitamin D?

Det hersker liten tvil om at solkrem er et must, og at den ikke vil hindre deg i å bli brun og lekker, men heller at den beskytter huden din mot skadelige stråler, hudkreft og for tidlig aldring.

Men hva med direkte sollys og dannelsen av vitamin D? Er det slik at vi burde sitte ute i noen minutter ute hver dag uten solfaktor?

- Fra mitt ståsted innen hudhelse ville jeg aldri gått ut i solen uten beskyttelse, forklarer Ann-Kristin Stokke.

- Det er vanskelig å vite når du blir solbrent, om det tar fem eller 30 minutter. Er du blitt rød, er det allerede for sent, hevder hun. Da er huden din allerede blitt skadet.

- Dessuten, lys nordisk hud danner meget lett D-vitamin når den blir eksponert for sol.

Forsker Trude Robsahm i Kreftregisteret støtter seg på konklusjonen fra Nasjonalt råd for ernæring om at vitamin D-status i den norske befolkningen generelt sett er god.

- Soling eller bruk av solarium ikke er nødvendig for å få nok vitamin D, men bør snarere unngås for å forebygge forekomst av hudkreft.

Robsahm forklarer at sollys (UV-B stråler) er vår viktigste kilde til vitamin D - som dannes i huden når den eksponeres for sol.

- Nasjonale kostråd fastsetter at et sunt og variert kosthold er tilstrekkelig for å opprettholde en god vitamin D status, så her trenger man ikke utsette huden for unødig stråling.

Velg riktig solkrem

Solkrem hindrer ikke huden din i å bli brun, men vil beskytte den mot skadene solstrålene kan påføre den.

Den gjør deg den tjenesten at du kan forlenge ditt opphold i solen uten å bli brent, - og gir huden din tid til å danne melanin.

- Så lenge som du er i dagslys så vil huden din utsettes for stråling, så påfør dagkrem med solbeskyttelse tidlig nok - 30 minutter før du går ut og bruk høy nok SPF, minimum SPF 15, forklarer Ann-Kristin Stokke.

- Og pass på, jo lysere hud, desto lettere brent.

Cecilie H. Eggen

Slik finner du undertonen din

Er du varm eller kald, eller kanskje nøytral? Hudtonen din avgjør hvilke farger du kler.

Kan man spise seg brun?

Det er mange teorier om gulrøtter og dens effekt på brunfargen. Noen sverger helhjertet til at å spise mange gulrøtter gir en lekker brunfarge, mens andre er skeptiske til effekten av dette.

- Betakaroten har mange cellebeskyttende oppgaver i kroppen. I tillegg omdannes det til aktivt vitamin A og inngår dermed i synsprosessen og i normal celledeling, forklarer ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky.

- Betakaroten er en naturlig og meget kraftig antioksidant som stimulerer hudens naturlige melaninproduksjonen.

Hudlege Bjørn E. Bondevik ved Dr. Bondeviks Hudklinikk i Oslo bekrefter at det har noe for seg å ta betakaroten eller produkter som inneholder betakarotener.

- Man kan forvente seg en gulpigmentering i huden, forklarer han til Alt for damene.

Ernæringsfysiolog Arsky er enig:

- Betakaroten, som finnes naturlig blant annet i gulrøtter og søtpotet, er et av de stoffene som kan gi huden en gylden glød ved inntak.

Ønsker du å bli fort brun, er altså betakaroten anbefalt.

Beskytter fra innsiden

- Alle kosttilskudd som inneholder betakaroten (som også bidrar til farge på huden) og antioksidanter som vitamin C og E styrker kroppens immunforsvar mot UV-stråler, slik at huden vår står mer rustet til å tåle den skarpe vårsola, forklarer Stokke.

- Betakaroten beskytter cellene i huden, og forebygger solforbrenning, men det er viktig å huske på at det ikke er en erstatter for solfaktor.

Flere forsøk har i tillegg bekreftet at betakarotener er bra for hud som er overfølsom for solstråling - og kan ha en positiv effekt for de som er plaget av soleksem.

Hva skjer med huden om du spiser mange gulrøtter?

BETAKAROTEN: Det finnes stadig flere produkter på markedet som inneholder betakaroten - en kraftig antioksidant som kan gi huden din en gylden glød. Hør med din lokale helsekost om de kan anbefale noe for deg. © FOTO: Produsentene

Forberedelse gir finest farge som varer lengst

Ønsker du ikke bare raskt farge, men en fin farge som varer lenge? Da er det kjekt å vite at rens av huden både morgen og kveld er spesielt viktig når du forbereder huden på skarp vårsol.

Når det blir varmere i været utvides porene i ansiktet så smuss og forurensing setter seg fast, og uten riktig rens kan dette føre til fet og uren hud.

- En sunn og frisk hud vil alltid se bedre ut også om våren og sommeren. Vær nøye med grunnleggende hudpleierutine, regelmessig eksfoliering og nok fuktighet, forklarer hudterapeut Stokke.

Damm Bjørnevik anbefaler også god hudpleie, og helst både peeling og fuktighetsmaske før soling.

- Passe på at huden ikke er tørr, for brunfargen setter seg fortere hvis huden er gjennomfuktet.

Vekk med gammel hud

De aller fleste hudpleiere og andre skjønnhetsekperter er skjønt enige om at peeling - eller skrubb om du vil - er spesielt viktig før du går i gang med solingen. Områder med tørr hud kan nemlig føre til flekker og ujevn farge i ansiktet.

- Solforberedelse eller ei, det er uansett viktig å ha en god peeling-rutine, forklarer Stokke.

- Dette er for å få vekk døde hudceller og stimulere til cellefornyelse, noe som gir huden ny glød.

- Dette gjør jo at når man for eksempel smører seg med solkrem før soling, så vil huden være jevnere noe som igjen vil gi en penere farge.

Etter skrubbing er det det smart å smøre seg med en svært fuktighetsgivende ansiktskrem. Dagen derpå vil huden være myk og smidig og klar for sol.

- En hud som er sunn og gjennomfuktet vil heller ikke så lett bli rød og irritert, forklarer hudterapeut Ann-Kristin Stokke.

Husk å drikke vann

Solen tørker ut huden og vann gjør den bedre rustet til å takle dette. Fuktnivået i huden avgjør også hvor frisk og jevn brunfargen blir.

- Smør deg med en god fuktighetskrem etter å ha vært ute i solen, og husk å drikke vann - da fukter du og holder huden fin både fra inn- og utsiden, forklarer Ann-Kristin Stokke hos Tekon.

Kort oppsummert

Ønsker du å bli brun raskt, uten å risikere hud og helse i prosessen, er dette det du må gjøre:

-Sørge for gode renserutiner morgen og kveld (gir et godt grunnlag for fin farge)

-Innta betakaroten (enten i form av gulrøtter og annen betakarotenholdig mat, eller i form av kosttilskudd)

-Eksfolier huden (dette fjerner døde hudceller, og gjør huden glatt og fin)

-Tilfør masse fuktighet (holder huden jevn og sunn), og bruk gjerne en tan maximizer-krem - som skal booste brunfargen ytterligere.

- Bruk minst solfaktor 15, og smør deg ofte. Da blir du brun, og ikke brent - og du beholder den fine brunfargen lenge etter påsken er over.

Da gjenstår det bare å ønske deg lykke til og god påske!

TIPS: Hvis du blir solbrent, er det bare en ting som gjelder: fuktighet. Smør deg inn flere ganger i løpet av det kritiske døgnet etter at du er blitt brent. Da kan du forhindre at du begynner å flasse senere.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!