Tap av kort og tømming av konto

Dummer du deg ut, koster det 12.000 kroner

Dette gjør du når kontoen er tømt.

MISTET KORTET DITT?: Det kan i verste fall koste deg 12 000 kr.
MISTET KORTET DITT?: Det kan i verste fall koste deg 12 000 kr. Foto: Foto: Scanpix
Sist oppdatert

Når uhellet er ute

  • Sperr kortet umiddelbart
  • Gi så raskt som mulig beskjed om belastninger gjort av uvedkommede

Kilde: Finansklagenemnda

Du står i butikken og har endelig funnet en jeans som sitter perfekt. Når du betaler, ser du ikke damen som titter over skulderen din. Noen timer senere er kontoen din tømt.

Er det din feil? Hva gjør du?

Bankenes ansvar

I følge Forbrukerrådet opplever rundt 130 000 nordmenn årlig å miste kortet eller få kontoen tømt.

Er kontoen din er tømt og det ikke er din skyld, kan du få pengene tilbake. Men hvor mye du får igjen, er opp til banken å avgjøre.

- Hvis kortet kommer på avveie og blir misbrukt, skal banken i utgangspunktet dekke tapet, sier Marit Strand, avdelingsleder i Finansklagenemnda.

- Egenandelen er på 1200 kroner hvis det ikke er kortholders skyld at koden er brukt, uavhengig av utvist skyld. Du vil vanligvis ikke kunne lastes hvis for eksempel noen titter over skulderen din når du handler.

Ditt ansvar

Slik forebygger du

  • Skjul koden når du bruker kortet
  • Ikke oppbevar kode og kort i nærheten av hverandre
  • Ikke gi kortopplysninger til andre
  • Ikke legg igjen kortet i f.eks en bar

Kilde: Visa.no

Har du vært uforsiktig og for eksempel hatt koden samme sted som kortet, må du ut med 12 000 kroner.

- Det er forholdsvis enkelt for noen som går inn for det å skaffe seg andres kort, sier Strand.

- Derfor skal man oppbevare kort slik man oppbevarer andre verdisaker.

Finansklagenemnda er klagenemnd for bank, forsikring, finans og verdipapirfond og er det organet bankene fører saken inn for, dersom det oppstår tvist om skyld når et kort blir stjålet eller tømt.

Få svindelsaker i kundens favør

Mange som handler på nett , betaler via ulike betalingsløsninger, som for eksempel PayPal og Klarna.

Saker som har vært oppe i Finansklagenemnda ligger ute på nemndas nettportal. En rask titt avslører at de aller fleste sakene dreier seg om misbruk av betalingskort (979 saker).

686 av disse handler om misbruk av kort med pinkode før tapsmelding - og i 579 av disse sakene er det kortholder selv som har gitt kortinformasjonen til tredje part.

For eksempel har noen fått melding om å oppdatere kortinformasjon hos for eksempel Finn.no eller PayPal. Disse kortholderne må dekke tapet selv.

Dyrt å være treg

Du må også huske på å melde fra straks, dersom du mister kortet eller det blir misbrukt..

KREDITTKORT: Mistet eller fått frastjålet kredittkortet ditt? Det kan i verste fall koste deg 12 000 kr.
KREDITTKORT: Mistet eller fått frastjålet kredittkortet ditt? Det kan i verste fall koste deg 12 000 kr. Foto: FOTO: Crestock.com

- Dersom kontohaver forsettelig har muliggjort misbruk eller ikke underrettet om irregulær bruk av kort snarest mulig etter å ha fått kjennskap til det vil kunden være ansvarlig for tapet, skriver visa.no.

Det betyr altså at du holdes ansvarlig hvis du for eksempel har lagt igjen kortet i en bar, eller det går lang tid fra misbruket begynner, til du melder i fra.

Hva er mest sannsynlig?

Hvis det er gjort uttak med stjålet kort med riktig PIN-kode på første forsøk, kan det være vanskelig å bevise at du ikke har vært uforsiktig.

Men før bankene kan kreve at du dekker den høyeste egenandelen, må saken opp for Finansklagenemnda. Der blir det bestemt hva som er mest sannsynlig.

- Er det en sak der et kort for eksempel aldri er brukt av kunden selv, men likevel er benyttet med PIN-koden, er det oftest sannsynlig at kunden har oppbevart koden sammen med kortet, sier Strand.

Dyr handletur

For at ikke handleturen skal koste deg mange tusen kroner mer enn nødvendig, bør du ta noen enkle forholdsregler:

  • Bruk kort med chip, det gir størst sikkerhet
  • Pass på kortet! Oppbevar det på linje med penger og andre verdisaker.
  • Oppbevar aldri PIN-koden sammen med kortet! Lær deg koden utenat.
  • Pass på at ingen ser PIN-koden din når du taster den inn. Ta med kvitteringer når du har brukt kortet. Vær særlig oppmerksom på åpne plasser, stasjoner, flyplasser, kiosker, butikker og lignende der mange folk ferdes. Det innebærer ikke mistillit mot dine medmennesker å skjule inntasting av PIN-kode.
  • Legg aldri fra deg kortet. Sørg for å få det tilbake straks du har gjort et kjøp.
  • Oppgi aldri kortnummer eller PIN-kode i telefon, brev eller på e-post.
  • Kontroller kontoen din jevnlig for ukjente uttak
  • Ta vare på kvitteringer og sjekk at de stemmer med kontoutskriften. Hvis ikke, ta kontakt med banken med en gang.
  • Dersom du blir frastjålet flere kort, må alle rapporteres inn og sperres

Ditt ansvar som kortholder

MISTET KORTET: Hvor er kortet mitt hen? Det skal da ligger her et eller annet sted....
MISTET KORTET: Hvor er kortet mitt hen? Det skal da ligger her et eller annet sted.... Foto: FOTO: Stella Pictures/ The Devil Wears Prada

Du må alltid melde fra med én gang du oppdager at kortet ditt er borte, og du må aldri oppbevare PIN-koden sammen med kortet. Du må heller aldri la andre bruke kortet ditt eller legge det igjen i for eksempel en bar.

Les også:

Slik blir du en proff nettshopper

Test: Hvilken stil er du?

Disse fargene kler deg!

Slik kler du din kroppsfasong

Handleguide for undertøy på nett

Denne saken ble første gang publisert 09/03 2012, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også