Sommer og sol oppmuntrer oss til å la buksene ligge og hoppe inn i en trendy shorts, men etter en lang og kald vinter er det ikke alle som jubler over å skulle vise fram sine nakne bein.

Er bena dine tørre og utrente er det derimot ingen grunn til panikk. Det finnes enkle triks som gjør bena klar for sommeren på 1-2-3.

Skrubb bena myke

Skrubb bena med en skrubbekrem en til to ganger i uken, og opplev hvordan huden straks føles mykere og glattere.

Velger du en oljebasert skrubbekrem, gir du samtidig huden en masse fukt, som igjen gjør den smidig og glansfull uten at den må smøres inn med ekstra fuktighetskrem etterpå.

Stimuler blodsirkulasjonen

Tunge ben skyldes ofte dårlig blodsirkulasjon som resulterer i opphopet væske i bena. Du kan drenere væsken ved hjelp av massasje, tørrbørsting eller ved å lene bena opp etter veggen i ca. ti minutter.

Sliter du med appelsinhud, som 90 prosent av alle kvinner gjør, kan en cellulittkrem sette fart på mikrosirkulasjonen. Men du skal ikke regne med at den "smelter" vekk fettet, og du må huske å massere grundig.

Tilfør huden fuktighet

Fukt er utgangspunktet for en pen og sunn hud. Smør derfor bena med rikelig krem eller olje, alt ettersom hva du foretrekker, eller etter hva huden har bruk for akkurat nå.

Gyllen glød

Gyllen hud er mer innbydende å se på enn blek hud. Litt farge på bena kan også hjelpe til med å kamuflere synlige blodårer eller cellulitter.

Et skjønnhetstriks er derfor å bruke en selvbruner, eller et produkt som gir bena ekstra fin glød.

Tykke ben

Husk at kroppen avspeiler ubalansene du har i systemet - dette gjelder også bena.

Har du mye fett et bestemt sted på kroppen, er det trolig fordi du spiser feil, sover for lite eller er for stresset. Sitter fettet bak på lårene og leggene kan det være fordi du får for mye fytoøstrogener i kosten.

Fytoøstrogener kommer fra svært behandlede produkter som for eksempel cola light og godteri. Etter 90 dager med en sunnere kost skal du kunne se en forskjell.

Sprengte blodkar

Et annet vanlig problem på kvinneben er sprengte blodkar. De små, blålige strekene ofte formet som en slags rosett, kommer typisk når du er gravid, av en stillestående jobb eller når du blir eldre.

De oppstår fordi blodet har problemer med å transportere seg vekk fra venene. De er på ingen måte farlige, men hvis de sjenerer deg kan du fjerne de ved hjelp av laser eller sklerosering.

GÅENDE UTFALL: Dette fungerer på samme måte som vanlig utfall, forskjellen er at du for hvert utfall går ett skritt fram når du samler bena.=

GÅENDE UTFALL: Dette fungerer på samme måte som vanlig utfall, forskjellen er at du for hvert utfall går ett skritt fram når du samler bena. © Foto: Crestock.

Enkle øvelser for bena

Det er ikke bare huden som trenger pleie for å få lekre sommerben, det er like viktig med bevegelse.

Er du av typen som ikke trener regelmessig fordi det er for dyrt, eller det ikke får plass i din hektiske hverdag, har vi løsningen for deg.

Under gir vi deg tre enkle benøvelser du kan gjøre hjemme i din egen stue.

Gående utfall

Dette er en øvelse som former området mellom rumpe og lår, baksiden av lårene og litt på innsiden av lårene.

  • Stå med føttene samlet og hold inn magen.
  • Ta et langt skritt med høyre fot, og før venstre kne nesten i gulvet.
  • Press deg opp med venstre ben, og samle føttene.
  • Du har nå gått ett skritt fremover. Fortsett med venstre fot.

Når du har øvet litt, kan du ta hendene bak nakken, det gjør øvelsen hardere.

PLIÉ: Med denne ballettøvelsen trener du spesielt innsiden av lårene, som er et problemområde for mange.=

PLIÉ: Med denne ballettøvelsen trener du spesielt innsiden av lårene, som er et problemområde for mange. © Foto: Crestock.

Ønsker du enda mer motstand kan du gjøre det med vekter i hånden.

Gjør øvelsen tre ganger i uken, og gjenta den så mange ganger du klarer.

Plié

Dette er en klassisk ballettøvelse som er bra for lårene, spesielt innsiden av dem.

  • Stå med samlede hæler, og føttene pekende utover mot siden.
  • Bøy knærne så langt ned som du kommer - og strekk deg så opp igjen.

Det er viktig at du husker å holde knærne over tærne for å unngå skader.

Gjenta øvelsen tre ganger i uken, og gjenta den så mange ganger du orker.

STREKK: Øvelser med tøy og bøy kan øke blodsirkulasjonen i bena. Dette er også bra for deg som sliter med tunge ben, og åreknuter.=

STREKK: Øvelser med tøy og bøy kan øke blodsirkulasjonen i bena. Dette er også bra for deg som sliter med tunge ben, og åreknuter. © Foto: Bulls.

Strekk og bøy

Øvelser med tøying og bøying kan sette fart på blodsirkulasjonen.

Derfor er dette en god øvelse dersom du sliter med væske i bena, eller dårlig blodomløp. Noe som igjen kan få de til å se tykkere ut enn de egentlig er.

  • Legg deg på ryggen med bena i været.
  • Bøy og strekk bena opp i luften. Her er det viktig at du strekker helt ut.

Gjenta øvelsen så mange ganger du greier, og gjør den gjerne hver dag.

Les også:

Slik blir du kvitt åreknuter

10 soltips for ansiktet

La underlivet glitre med krystaller

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!