God solbeskyttelse er et must på denne årstiden.

Det er kanskje litt tidlig å hoppe i bikinien enda, men du bør likevel beskytte ansiktet ditt daglig.

Vi har samlet ti gode tips som gir deg all informasjonen du trenger.

1. Bruk både UVA og UVB-beskyttelse

Bruk solkrem som beskytter mot både UVA- og UVB-stråler, og som er spesielt tilpasset ansiktet. I de fleste tilfeller står dette på selve pakken/tuben.

UVA- og UVB-stråler

Fakta om UVA- og UVB-stråler.

UVB-stråler er enkelt fortalt kortbølgede stråler som kun når ned i overhuden. UVA-stråler derimot er langbølgede og når helt ned i underhuden.

UVB-stråler gjør at du produserer nytt pigment, som gjør deg brun - men også solbrent. På kort sikt gjør UVB-strålene huden varm, rød og solbrent. På lang sikt kan de imidlertid gi celleskader og fremskynde hudens aldring, slik som UVA-strålene gjør.

UVA-stråler kan forårsake soleksem, pigmentforandringer og for tidlig aldring (rynker), ettersom disse strålene trenger dypere ned i huden.

Det er derfor veldig viktig at solkremen beskytter mot både UVB og UVA.

2. Jo høyere faktor, dess bedre beskyttelse.

Etter en lang vinter hungrer vi etter farge i ansiktet, men risikoen er stor for å bli solbrent og få pigmentflekker. Smør deg med høy faktor og tålmodighet, da vil resultatet bli penere og fargen vare lenger.

3. Bruk solstift

Vær ekstra oppmerksom på utsatte steder som nese, kinnbein, ører, området rundt leppene og øyenlokkene. Disse kan med fordel beskyttes med en solstift, gjerne faktor 50, i tillegg til den vanlige solkremen. Dette kan også motvirke uønskede pigmentflekker på disse områdene.

4. Alltid SPF

Bruk alltid en dagkrem som inneholder solfaktor i sommerhalvåret, så unngår du å bli brent om du er ute en tur i lunsjen. Husk bare at dette ikke må brukes som erstatning for solkrem om du oppholder deg i sola over lengre tid.

5. Ta pauser

Unngå helst sola på midten av dagen når den er på sitt sterkeste. Eller ta, om ikke annet, jevnlige pauser fra solingen. Sett deg under en parasoll med en god bok om du føler deg veldig varm i huden eller litt ør i toppen.

6. Bruk alltid solbriller!

Du beskytter selve øynene mot det sterke sollyset, slik at du ikke får skader. Du slipper også å gå rundt og myse, noe som i seg selv kan gi unødige rynker og markerte linjer rundt øynene. Det samme kan UV-strålene gjøre, så det er med andre ord ingen grunn til ikke å være litt diva når det er sommer.

7. Bruk hatt

En stråhatt med en bred brem vil gi øyepartiet en pause fra den sterke solen. En hatt kan dessuten være lekkert tilbehør, enten du er på stranden eller rusler rundt på shopping.

8. Ta alltid hensyn til hvilken hudtype du har!

På den ene siden av skalaen er de med rødt hår og fregner ekstra utsatt, og bør bruke solkrem med faktor 30 - 50. På den andre siden finner man de med mørkt hår og en gyllen hudtone fra naturens side. Havner du i denne kategorien, bør du likevel begynne med faktor 20.

9. Sart hud

Har du en sensitiv hudtype, bør du se etter produkter som er beregnet spesielt for dette. Det er ekstra viktig for ansiktet, men gjelder ofte også resten av kroppen.

10. Beskytt leppene også

Får du lett sår på/rundt leppene om sommeren, er det ekstra viktig å sørge for god beskyttelse her. Smør alltid på et godt lag med solstift før du går ut, og ta heller leppestift over dersom du føler for det.

SOLBESKYTTELSE: Nivea Anti-age Face sun cream (kr 129), Elizabeth Arden Eight Hour sun cream (kr 230), Cliniderm City Protection Sun gel (kr 99) og Matis Anti-ageing Sun Protection (kr 399).=

SOLBESKYTTELSE: Nivea Anti-age Face sun cream (kr 129), Elizabeth Arden Eight Hour sun cream (kr 230), Cliniderm City Protection Sun gel (kr 99) og Matis Anti-ageing Sun Protection (kr 399). © Foto: Svein Erik Tøraasen/Blueline

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!