Test av turmat

Den beste turmaten

Vi testet 16 typer turmat. De beste overrasker positivt.

FUNKSJONELT: Ingen forventer vel et gourmetmåltid fra disse posene, men de fyller sin funksjon og enkelte av dem smaker slett ikke så verst.

FUNKSJONELT: Ingen forventer vel et gourmetmåltid fra disse posene, men de fyller sin funksjon og enkelte av dem smaker slett ikke så verst.

Publisert Oppdatert

om testen:

Vi har kun testet middagsretter innenfor kategoriene vegetar, kjøtt, fisk, kylling og pasta. Enkelte av rettene inneholder flere av ingrediensene.

Produktene er kjøpt direkte i butikk i mai i år, og samtlige produkter er lett tilgjengelige i hele landet. Selve testen er tredelt, med hovedvekt på smak. Smakingen er gjort som en blindtest med fire testpersoner. Testpersonene har ikke samarbeidet, og de har ulik erfaring med slike matretter.

Én av testpersonene er kokk. Tilberedningen er gjort etter bruksanvisningen. Det er brukt kokende vann fra vannkoker, og etter påfylling rørt med skje før anbefalt hvileperiode. Posene ble ristet lett, og det ble igjen rørt med skje før servering på tallerken.

Testpersonene har smakt og vurdert de ulike rettene og gitt dem karakter. Mrk. Karakterene er omregnet fra 1-10-skala, som brukes i Villmarksliv, til 1-6, som brukes på Klikk.no.

Testkriterier:

Smak/konsistens: Totalopplevelse av smak, konsistens og utseende, hocedvekt på smak. Vektlagt med 50 %.

Brukervennlighet: Hvor lette er posene å åpne og lukke? Hvor lang tid tar det å forberede maten? vektlagt med 30 %.

Kaloriinnhold: Vurdert med utgangspunkt i at en middagsporsjon bør inneholde minimum 600 kalorier. Vi har ikke tatt hensyn til hvilke ingredienser som gir kaloriinnholdet. Vektlagt med 20 %.

Konseptet er genialt, og mett blir du, selv om du ikke kan forvente de helt store kulinariske opplevelsene.

Posene er praktiske på tur, de veier lite, og er ikke minst svært enkle å tilberede ute i skogen eller oppe på fjellet. Vi har smakt oss gjennom 16 ulike varianter av frysetørret turmat.

Sunhet og smak

Turmaten bør være så sunn og riktig sammensatt som mulig, men til sjuende og sist er det smaken som er det aller viktigste for den vanlige turgåeren.

Lammegryta fra Real Turmat kommer best ut i denne testen. "God smak og konsistens, passse saltet og krydret", kommenterer smakspanelet.

De færreste av oss spiser denne type mat så ofte at det er et problem om den inneholder for mye salt eller for lite fett. Skal du derimot ut på lengre ekspedisjoner, er næringsinnholdet betydelig viktigere.

Utvalget av frysetørret mat er stort og den generelle kvaliteten høy. Samtlige av posene i vår test er godt merket og har bra informasjon om næringsinnhold, salt, fett, karbohydrater samt viktig informasjon for allergikere.

Noe for enhver

– Alle vil trolig finne noe de synes er godt, men det er vanskelig å få en slik rett til å smake helt prima. De beste rettene er, i mine øyne og min gane, de som har litt gjenkjennelige strukturer og smak på hovedingrediensene. Biter av fisk eller kjøtt, kombinert med en type pasta, ris, grønnsaker, linser eller bønner som er bundet opp i en masse bestående av pulveriserte krydder, grønnsaker eller poteter fungerer godt, sier Øyvind Hjelle, kokk og én av smakerne i vår test.

Riktig næring

Selv om smaken kanskje er det aller viktigste, er lav egenvekt, lang holdbarhet, enkel tilberedning og høyt næringsinnhold gode grunner til å ta med seg denne type mat på tur. Alt du trenger, er en brenner eller eventuelt en termos med kokende varmt vann, en kjele og en skje.

Voila, et varmt måltid, og du blir mett på en-to-tre.

 – I de tilfellene man velger å supplere måltidene med frysetørret mat, fungerer disse bra. Man klarer seg fint en stund, men behovet og suget etter noe fersk og nylaget melder seg ganske kraftig for min del etter hvert, sier Hjelle.

Syre og karbohydrater

- Jeg kunne gjerne tenkt meg noen flere syrlige innslag i rettene. De fleste er litt monotone i smaken. Enkelte av rettene hadde små tomatterninger, disse gir naturlig syre, og det er godt. Hvis man synes rettene er litt for salte, kan man bare tilsette litt mer vann slik at smaken tilpasses saltsmaken til den som spiser. Jeg svetter en del og har derfor behov for alt jeg kan få i meg av salter og næring, for å hindre kramper og utmattelse, forteller Hjelle.

-  Det er viktig å få i seg nok karbohydrater når man er på tur, slik at man kan yte best mulig. Kaloriene er også viktig, og jo flere kalorier i en rett, jo bedre. Man må være mett, og følelsen av metthet må kunne vare en stund.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag