Tilbud hos Ica

Ica endrer merkingen av tilbud

- Vi ønsker ikke å bli sett på som kjeltringer, uttaler butikkjeden.

NY MERKING: Etter at klikk.no satte søkelys på Icas villedende prising, var kjeden kjapp med å gjøre endringer.
NY MERKING: Etter at klikk.no satte søkelys på Icas villedende prising, var kjeden kjapp med å gjøre endringer. Foto: FOTO: Ivar Folkedal
Sist oppdatert

I forrige uke skrev klikk.no at Ica-kunder rundlures fordi varer med helt vanlig pris merkes som tilbud.

Gule tilbudslapper har i lang tid blitt klistret utenpå de originale prislappene uten at varene settes ned i pris.

Ifølge Forbrukerombuder bryter merkingen med markedsføringsloven, og mange kunder følte seg snytt da de fikk se bildene våre som dokumenterer fenomenet.

Kastet seg rundt

På bakgrunn av det som kom fram i saken har Ica endret merkingen av varene.

- Vi ønsker ikke å bli sett på som kjeltringer, og kastet oss rundt. Vi ba umiddelbart butikkene fjerne de gule tilbudslappene og få på plass tydelig merking som viser at de aktuelle varene reduseres i pris dersom man tar med seg flere enn ett produkt, sier kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis i Ica Norge.

TYDELIG: Ny merking tydeliggjør at kundene sparer penger først når de kjøper flere varer av samme type.
TYDELIG: Ny merking tydeliggjør at kundene sparer penger først når de kjøper flere varer av samme type. Foto: FOTO: Ivar Folkedal

Innfører felles standard

Friis vedgår at saken har vært en vekker for Ica, og at endringene som nå er gjort er midlertidige.

- Vi jobber nå med å utarbeide en ny type merkelapper som tydeliggjør både hvilke varer som er på tilbud og hva våre multikjøpskampanjer innebærer. Her har vi gjort en for dårlig jobb i utgangspunktet, for dette burde vært på plass fra starten av, sier han.

Dagligvarekjeden er i ferd med å skjerpe rutinene rundt sine tilbudskampanjer, og strammer inn retningslinjene for hvordan tilbudene skal markedsføres.

- Merkingen av tilbudsvarer har variert en del fra butikk til butikk, da det har vært opp til hver enkelt hvordan de promoterer tilbudsvarene. Ulik praksis kan virke forvirrende for kundene, og derfor er det viktig for oss å få på plass en felles standard, sier Friis.

Villedende også i Bergen

Omtalen av Icas tilbudsprising har vekket stort engasjement hos leserne.

Mange har tatt kontakt og fortalt om dårlig erfaring både med Ica og andre dagligvarekjeder.

Etter at klikk.no satte søkelys på saken, sjekket Bergens Tidende forholdene ved Ica Maaseskjæret. Også der ble varer merket som tilbud uten at prisene ble endret.

Les også:

Her er bleiene billigst

Ica og Rimi har usynlig rabatt på bleier.

- La embalasjen ligge igjen i butikken

Se hvilket skinkepålegg du bør velge

Denne saken ble første gang publisert 03/04 2012, og sist oppdatert 30/04 2017.

Les også