=

NYBAKT VINNER: Da juryen fikk ryddet opp ble det klart vinneren av Årets Brød 2008 var Remi Goulignac fra United Bakeries. © Foto: Opplysningskontoret for brød og korn

Fakta om brød og nordmenn

  • En gjennomsnittlig nordmann spiser 42, 8 kilo brød i året, ifølge SSBs siste Forbruksundersøkelse. Dette er bare et lite kilo mindre enn hva vi spiste på slutten av 90-tallet.
  • Slik er våre brødvaner, ifølge Sifo-rapporten "Nordmenns brød- og kornvaner" som kom på torsdag:
  • Vi spiser brød både til frokost, lunsj og kvelds.
  • Kvinner spiser grovere brød enn menn, og er mest opptatt av de ernæringsmessige kvalitetene ved brødet.
  • Unge spiser mest grovt og halvgrovt, men er også den gruppen som spiser mest fint brød. Dessuten spiser de mer søte bakervarer enn andre aldersgrupper.
  • Ungdom og de mellom 25 og 39 år er mest opptatt av at brødet skal være ferskt. Dermed kaster de brødrester oftere enn de eldre aldersgruppene.

Ingrid Espelid Hovig trakk fram utseende, lukt, smak og nytenkning for juryens begrunnelse før hun overrakte prisen for «Årets brød» til Bondens AS og Svein Tore Pedersen.

Det skulle hun ikke ha gjort. En stund etter hersket det plutselig full forvirring om hvem som skulle ha prisen. Til slutt ble klart at vinneren var United Bakeries med Remi Goulignac i spissen.

Juryen var ikke samstemte når de plukket ut vinnerbrødet blant de 31 deltagerne som lå fremme: Men det ble altså klart, etter mye om og men, hvem vinneren var.

Juryen hadde spist seg gjennom 31 brødvarianter og André Løvaas i juryen leste opp kriteriene for valget av Årets Brød:

- Vi har ikke vektlagt om brødet er fint eller grovt, men lagt vekt på lukt og smak, skorpe, utseende, krummestruktur, antatt salgbarhet og nytenkning, sa han.

Det var Anders Vangen i Baker- og Konditorbransjens Landsforening som avslørte vinnerne. På første plass kom altså United Bakeries og Baker Hansen ble nummer 2, deretter fulgte Bakers, United Bakeries og Norgesmøllene på de neste plassene.

- Juryen peker på at vi "spiser" også med øynene. Brød skal bære innbydende. Brødet som vinner er velbakt, folkelig godt og treffer alle familiemedlemmene, det har vel balansert smak, en god krumme og struktur som smaker godt, sa Løvaas før premien ble delt ut.

En grov en fra Samson

Også «Årets grovis» ble kåret, for tredje år på rad. Kåringen skjer i regi av Landbruks- og matdepartementet og skal fremme bruken av grove melsorter i baksten.

Her var det ingen tvil om hvilket av de 16 bakerverkene som stakk av med seieren: Cindy Maries sunne muffins, av Baker Samson.

- Med «Årets grovis» ønsker vi å vise at man kan velge noe grovt å kose seg med til kaffen. Vinneren var passe søt, hadde mange forskjellige smaker og vi tror den er lett å selge, sa statssekretær Ola T. Heggem i Landbruks- og matdepartementet, som også satt i juryen.

Målet med «Årets brød» er å gi forbrukerne et mer variert utvalg av brød på markedet.

- Gjennom konkurransen ønsker vi å oppmuntre til produktutvikling, og samtidig skape oppmerksomhet rundt det store mangfoldet av brødsorter som allerede finnes, sier Torunn Nordbø, daglig leder i Opplysningskontoret for brød og korn.

Det daglige brød

De to kåringene fant sted på Youngstorget i Oslo i forbindelse med Verdens brøddag.

Her var det også brødtorg med bakere, møller og bønder som bidragsytere. Opplysningskontoret for brød og korn og Baker- og Konditorbransjens Landsforening sto bak arrangementet.

- Brød er en sentral matvare verden over. Vi ønsker å gi forbrukerne innblikk i hvordan brød blir til, fra kornet blir sådd til brødet blir bakt. Ikke alle har nok til det daglige brød i verden, slik som her i Norge. Vi gir derfor overskuddet av arrangementet til Redd Barna, sier Nordbø.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!