Hele greia handler om én ting: blodsukker! Du har sikkert hørt at du skal spise ofte, men lite? Og at du ikke skal spise sukker, eller "raske" karbohydrater som de kaller det nå? Og at du bør spise frokost? Hvorfor det?

- Skal vi teste deg med gang?, spør Cathrine Borchsenius, min tallerkenvokter og ernæringsfysiolog gjennom 30 dager.

- Går det an?, spør jeg. Før jeg får sagt noe drar hun fram et apparat og stikker meg til blods i fingeren.

- 5,3 er ditt nivå. Slett ikke verst.

Hva er blodsukker?

Det er akkurat det samme sukkeret du finner i en appelsin. Er det i en appelsin, eller si, drue, heter det druesukker. Er det i blodet ditt, heter det blodsukker. Det er nøyaktig det samme.

Hvor mye drue/blodsukker du har i blodet måles i millimol (som er et mengdemål som er for folk som er opptatt av ørsmå ting: wikipedia). Dersom nivået er på 0 er du død. Er det på 1 er du så slapp som en våt vaffel. Det vanlige er et sted mellom 4-7. Mitt nivå er altså bra.

Alt over 7 er ikke bra. La oss sjekke hva som skjer når vi spiser en liten sjokolade og et glass appelsinjuice. Cathrine?

- Ja, men jeg må være prøvekanin. Du har ikke godt av det.

Sånn var det ja. Cathrines nivå før sukkerinjeksjonen er 5,5. For å se på resultatet av litt (svært prektig) hverdagskos må vi vente i 20 minutter. (Og siden det er to uker siden jeg har smakt noe søtt er det litt vondt, men jeg holder ut.)

7,2 er nivået nå. Cathrine er hylsprek og derfor går hun lite opp. Jeg tør ikke tenke på hvordan det hadde gått med meg. (Men, jeg kan altså, av gode grunner, desverre ikke utsette meg for denne testen.)

Hvorfor er det dumt med så høyt blodsukkernivå?

Kroppens alkymist

For å svare på det må du bli kjent med kroppens alkymist, nemlig bukspyttkjertelen (som sitter til venstre, rett over øverste bilring). Kjertelen lager tryllestoffet insulin. Ved at tryllestoffet åpner cellene for sukker gjør den sukkeret om til spasering, løping, sykling og alle andre fysiske aktiviteter. Jo mer sukker kroppen får, desto mer insulin produserer kroppen.

Det som er noe dritt er at når insulinet åpner cellene sklir de sleipe, glatte fettcellene inn samtidig. Og jo mer åpne celler desto mer fett.

Altså:

mye sukker = mye insulin = mye åpne celler = mye fett inn i cellene = du blir tjukk

Og ikke nok med det. Nå du spiser mye sukker og insulinmengden øker, så blånekter kroppen å bruke fettceller fordi den tenker: "Nå har vi mer enn nok energi her. Vi sparer på fettet".

Oppsummert

Oppsummert har voldsomme svingninger i blodsukkeret to kjipe effekter:

1.Psykisk: Et fall i nivået øker søtsuget (etter en sjokolade, eller andre søtsaker, synker gjerne nivået brått og din hunger etter sukker blir enda sterkere).

2.Fysisk: Med høyt blodsukker nekter kroppen å gi slipp på fettceller.

Og så da? Hva er løsningen på alt dette?

Det handler om å spise ting som kroppen bruker lengre tid på å ta opp i seg. Da slipper du insulineksplosjoner som gjør at kroppen sparer på fett. Og så blir du slank og lever lykkelig alle dager. Ikke sant?

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!