Kaffe på flyet

DYR KAFFEKOPP: Widerøe og SAS serverer kaffe til alle på morgenflygninger, mens Norwegian tar 20 kroner for kaffekoppen. © Foto: Crestock

Widerøe skal etter tilbakemeldinger fra passasjerene bedre sitt serveringstilbud om bord. Nå serverer selskapet frokost og kaffe til alle passasjerer på de fleste av sine morgenflygninger innenlands.

- Fra september har vi gleden av å tilby gratis frokost til alle passasjerer på innenlandsruter over 40 minutter som flys med våre største fly. Etter denne tid blir det gratis kaffe, te og vann til de passasjerer som ønsker det, både på innenlandsruter og i Skandinavia, sier Bodil Aalde Eian, direktør Salg/Marked/Distribusjon.

Ikke gratis hos Norwegian

Hos konkurrent Norwegian forteller Anne Grethe Ellingsen at det ikke kommer til å bli aktuelt å by passasjerene på frokost uten at de må betale ekstra for det.

- Vi holder oss til at folk kan kjøpe frokost på flygninger over en time. På kortere flygninger føler vi at passasjerer heller ønsker å sove og jobbe. Men er ønsket der serveres frokost frem til klokken 10.00 på flygninger som går over lenger tid. De må ut med 50 kroner for juice, kaffe og et frokostbrød med pålegg, sier Ellingsen, som understreker at dette er et tilbud Norwegian har hatt i seks år og som fungerer bra for selskapet.

Frokost på innenlandsflygninger:

Widerøe:

Kaffe, te og vann, samt frokost er inkludert på innenlandsruter fram til klokken 09.30. Tilbyr også aviser og en oppgradert meny på utenlandsreisene, uten betaling. På kortbanerutene får passasjerene en sjokoladebit, samt mulighet til å kjøpe snacks og kald drikke.

Norwegian:

Selger frokostpakke på flygninger over en time til kroner 50. Da får man juice, kaffe og et frokostbrød med pålegg. Etter klokken 10.00 kan man få kjøpt sandwich og hot panini på flygninger over to og en halv time.

SAS:

Frokost inkludert i flybilletten fram til klokken 09.00. Etter dette kan man betale for en matpakke, men kaffe og snacks er inkludert.

Kundene ikke tilfredse

Bakgrunnen for det nye frokosttilbudet til Widerøe er at flyselskapet har fått tilbakemeldinger fra kunder som ønsker seg bedre servering om bord.

- Gjennom kundeundersøkelser vi har gjennomført, har vi fått forståelsen av at kundene våre ikke har vært tilfredse nok med serveringstilbudet om bord, forklarer Eian.

Kommunikasjonsdirektør i Widerøe, Richard Kongsteien, forteller at det nye frokosttilbudet vil komme til å koste Widerøe hele 10 millioner kroner i året.

- Har dere råd til dette i de tunge tidene vi befinner oss i?

- Det tar vi oss råd til. Vi ser på dette som en kostnad for å være attraktive hos kundene. Dette er viktig strategisk for å holde på kundene, sier Kongsteien, som legger til at Widerøe-kundene syntes det var kjipt å betale 20 kroner for en kopp kaffe når de hadde betalt 500-1000 kroner for flybilletten.

Flyselskapet SAS mener frokosten er et verdsatt tilbud blant selskapets passasjerer.

- Frokosten er noe de setter pris på og det gir dem en god start på dagen. Det er ikke alle som har rukket å spise frokost hjemme eller som har med seg påsmurt matpakke, sier Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS.

Tips!

Nettstedet www.airlinemeals.net har spesialisert seg på flymat. Dersom du er interessert i å lese om kvaliteten på flymaten som andre passasjerer har spist på fly over hele verden kan du ta en titt her>>

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!