=

BLÅBÆR: Hele skogen er full © istockphoto

Om du ikke vil ut og plukke dem selv, kan du gå i butikken og kjøpe store hageblåbær i kurv. De er søtere og mildere enn sine viltvoksende slektninger. Men er du blant dem som synes at blå munn og blå tunge hører til sensommeren, så vit at hageblåbær ikke gir like sterk farge.

Å betale for bær over disk kan heller ikke sammenlignes med den ubetalelige opplevelsen det er å gå fra tue til tue og sanke inn herlighetene selv.

Full av antioksidanter

Sunne er de, som kjent, også. I konkurransen med norske hage- og skogsbær befinner blåbær seg på tredjeplass når det gjelder innhold av antioksidanter. Bare krekling (2) og nyper (1) inneholder mer.

Tørket godteri

En annen idé er å tørke blåbærene til bruk i frokostblandingen din, eller sammen med nøtter til godteri. I tillegg kan du ha dem i bakverk i stedet for rosiner og sukat.

SLIK TØRKER DU BLÅBÆR: Rens blåbærene og legg dem utover et stekebrett i ett lag. Lufttørk dem i 2-3 døgn på et tørt og luftig sted så bærene ikke begynner å mugne. Tørk dem så i stekeovnen, først ved 30-40 ° C i 1-2 timer. Øk så varmen til 70 ° C, og la dem ligge til de er gjennomtørre. Oppbevar dem som annen tørket frukt. Tyttebær kan du tørke på samme måte.

Blåbær til middag

Blåbær kan også være godt komplement til forrett og middag.

Server blåbærchutney til et stykke grillet chèvre, eller lag salsa av blåbær og pære til lam.

Skogen ligger for dine føtter, oppskriftene får du her:

Lammecarré med pære- og blåbærsalsa

Blåbærchutney

Skogsbærkake

Blåbær i kamferdropsgelé med krokankrem og bringebærpuré

Gelé med blåbær

Blåbærkake i langpanne

Blåbærkake uten egg

Blåbærmuffins

Blåbærpannekake

Blåbærsmoothie

Blåbærsyltetøy

Saft

Kilder: frukt.no (Opplysningskontoret for frukt og grønnsaker), "Antioksidantinnholdet i norske matvarer" av professor Rune Blomhoff (Avd. for ernæringsvitenskap, Universitetet i Oslo).

GELÉ: Hva med en lekker blåbærgelé? © Inkognito/Frukt.no

American pie

Dersom du ikke har spist opp alle blåbærene i løpet av turen, kan du glede deg til å lage mye godt.

Du kan for eksempel gjøre som amerikanerne, og lage blåbærpai med masse, masse blåbær. Dersom du har tilgang til andre bærsorter kan du lage en fristende skogsbærkake. Eller du gjøre det enkelt og lage små porsjonsdesserter med gelé og blåbær. Kort sagt; når det gjelder kaker og desserter er mulighetene mange når du har et spann blåbær.

Det er utvilsomt også stas å servere egenlaget blåbærsaft og -syltetøy. I tillegg smaker de mye bedre enn kjøpevariantene. Prøv, vanskelig er det ikke.

SLIK TØRKER DU BLÅBÆR: Rens blåbærene og legg dem utover et stekebrett i ett lag. Lufttørk dem i 2-3 døgn på et tørt og luftig sted så bærene ikke begynner å mugne. Tørk dem så i stekeovnen, først ved 30-40 ° C i 1-2 timer. Øk så varmen til 70 ° C, og la dem ligge til de er gjennomtørre. Oppbevar dem som annen tørket frukt. Tyttebær kan du tørke på samme måte.

Blåbær til middag

Blåbær kan også være godt komplement til forrett og middag.

Server blåbærchutney til et stykke grillet chèvre, eller lag salsa av blåbær og pære til lam. Sistnevnte gjorde i hvert fall Norges deltakere i VM i grilling i USA tidligere i år. De tok bronse. Oppskriften får du her.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!