Det er mye godt å si om grønnkål.

Og de fleste som sier noe om grønnkål har med en eller flere av følgende punkter:

 

 

  • Den er proppfull av mineraler
  • Den er full av vitaminer
  • Den inneholder kostfiber
  • Den er nesten fri for kalorier
  • Den inneholder både jern, c-vitamin og lutein
  • Det er kanskje det sunneste du kan spise

 

Jeg har ikke noe imot noen av delene. Neida.  Men, det er ikke mange som sier dette:

GRØNNKÅL ER GODT

Nå er det gjort.

Jeg skjønner godt hvordan noen blir skuffa over grønnkålen. Plutselig dukket en "ny" grønnsak opp i butikken. Men, vel hjemme på kjøkkenet visste man ikke helt hva som skulle gjøre den god. Og så endte det hele med at den råtnet. Eller havnet i en suppe hvor bladene ble luket vekk av skeptiske barn.

Men, grønnkål kan bli godt.

Den trenger bare litt hjelp. Man skulle kanskje tro at grønnkål trenger mer hjelp enn paprika som blir skikkelig god med chevre, fisk er godt med sitron og krabbe som blir kos med cayenne. Men, grønnkål trenger bare olje.

Slik blir grønnkål godt

Og jeg skal fortelle hvordan. Det handler nemlig om å lage grønnkålchips.

I gamle dager (det må da være minst 15 år siden) var det vanlig å servere flatbrød til middag. Nå er det på tide å bytte. Til grønnkål.

Og måten man gjør det spiselig for alle er følgende: Fjern stilkene, bland bladene med ørlite olje (du trenger så lite) og bak dem i ovnen til de er sprø. Det tar om trent ti minutter på 200 grader. Du blir raskt flink til å finjustere tid og varme!

Alle spiser det. Alle digger det.

Hadde jeg vært helseminister i et enevelde vil jeg innført påbud om grønnkål på middagsbordet. Jeg vill fått tilnavnet "kålhue" på folkemunne.

En ære.

Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!