La barne være med og plukke bringebær! © Foto: istock

Lag smoothie på bringebær. Leskende og godt i varmen. © Foto: istock

Spis bringebærene alene som snacks, eller sammen med andre bær. © Foto: istock

I 2002 solgte Bama åtte tonn bringebær. I år forventer de å selge 800 tonn. De skarpeste blant oss kan regne seg fram til at det innebærer en ti-dobling.

Bringebærplanten stammer fra Midt-Asia og kom til oss i Norden først på starten av 1700-tallet.

Det finnes to typer bringebær, de som vokser i hagen og de som vokser vilt langs skog og vei. Bringebærene i Norge er røde, men de finnes også i andre farger; Gule, svarte, oransje og hvite. Villbringebærene er mindre enn dem som vokser i hagen, og de har i tillegg litt sterkere aroma.

Bringebær har kort holdbarhet og blir fort bløte. Det beste er å oppbevare dem så nær null grader som mulig, med mindre du ikke klarer å motstå fristelsen og spiser dem med en gang! Som andre bær inneholder også bringebær antocyaniner og C-vitaminer. Antocyaniner gir bærene den fine fargen og beskytter også mot mikroorganismer. Ved å spise bringebær får vi i oss effektive antioksidanter i tillegg til C-vitaminer, så her er det bare å spise så mye du bare orker.

Bringebær er godt å spise alene, sammen med andre bær, i kaker eller desserter. Det er også deilig med en smothie laget på bringebær. Vi gir deg noen gode oppskrifter på disse søte, gode bærene.

Bringebærterte

Bulgursalat med skinke og bringebær

Bringebæreddik

Bringebær-/ferskensalat med røkelaks

Bringebærsmoothie

Bringebæris med kesam

Kilde: Frukt.no

Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!