Taket på Torino

Klokken har såvidt passert syv og solen har ennå ikke stått opp over Torino. På taket av den gamle Fiat-fabrikken, Lingotto, er det stille.

Sist oppdatert
En gang suste bilene rundt på den 1168 meter lange banen med dosserte svinger. På taket av bilfabrikken ble nye biler testet under Fiat-gründernes oppsyn: Agnelli-familien - Torinos mektigste og mest myteomspunne familie. Å legge en testbane for biler på taket av fabrikken sier sitt om Agnelli-familiens visjonære og lett eksentriske vyer.

Bilproduksjonen er for lengst stanset på Lingotto, og erstattet av et gigantisk kjøpesenter og Torinos mest luksuriøse hotell. Testbanen på taket er blitt treningsbane for hotellets gjester. IOCs medlemmer skal ha hotellet som base under OL og kan starte dagen med litt mosjon på La Pista - den gamle testbanen. Fra taket kan de se OL-landsbyen og den gigantiske røde buen som er reist i forbindelse med OL.

- Jeg skjønner ikke hvordan de skal bli ferdig i tide. Men det er vel alltid litt kaos foran et så stort arrangement, sukker østerrikske Katharina Zach.

- Jeg er vant til punktlighet. De har et langt mer avslappet forhold til tid her i Torino, smiler Zach, som selv er markedsansvarlig på Lingotto-hotellet Le Méridien Turin Art + Tech.

Vi bor ikke på hotellet, men har likevel fått tillatelse til å ta banen på taket i nærmere øyesyn. Det er en ganske spesiell opplevelse å jogge rundt testbanen. I de dosserte svingene kunne en gang lyden av skrensende hjul høres og lukten av svidd gummi kjennes. Nå høres bare den tunge pusten fra meg selv. Aldri har det gått så tregt rundt testbanen på Lingotto. Stillheten står i sterk kontrast dagen før, da vi utforsket byen med bil.

Trist rykte

Å kjøre bil i en italiensk storby er skjerpende - for å si det forsiktig. To filer fungerer som fire og tempoet parkerer det norske trafikkbildet totalt. Nåde den som ikke er klar med gassen i bånn når lyset skifter fra gult til grønt. Vi er allerede igang med tredje forsøk på å svinge inn Via Lagrange fra den digre avenyen Il Corso Vittorio Emanuele.

Omsider lykkes vi, og kan endelig parkere Stiloen. Som seg hør og bør har vi leid en Fiat i Fiat-byen. For selv om Torino var hovedsetet for den italienske kongen fram til annen verdenskrig, er det Agnelli-familien og bilproduksjonen som har vært kongene i byen, og som har preget den. Og som så mange andre industribyer har Torino fått rykte på seg for å være en litt trist og grå by. Den er dét også, byen som skal være hovedsetet for vinter-OL.

Tykk pudding

- Giorgio Rocca. Han er vår store favoritt. Vi satser på at han tar gull i slalåm, sier Diego som vi møter på Piazza Palazzo di Cittá, en av de flotte plassene i Quadrilatero Romano - gamlebyen i Torino. Det er hit man bør søke for å oppleve bilbyen bilfri.

Foruten prydgaten Via Roma, med sine eksklusive forretninger, er det shoppinggaten Via Garibaldi med sine tilstøtende smågater i gamlebyen som er paradegatene. Flere av gatene i gamlebyen er helt eller delvis bilfrie. Mens vi er der, virker de også delvis frie for italienere som kan litt engelsk. Etter å ha forsøkt å få kontakt med et dusin av dem, søker vi en pause og en matbit på Cantine Barbaroux i smuget Via Mercanti.

Rett nedi gaten ligger San Tommaso Café 10, hvor kaffeselskapet Lavazza ble startet. På en tavle utenfor "kantinen" er menyen skriblet ned på engelsk. Innenfor dørene er det imidlertid ingen antydning til det engelske språket. Heller ingen menyer.

Etter å ha forsøkt gestikulering uten resultat, går vi ut til tavlen igjen og noterer ned hva vi ønsker å bestille på et ark, og gir det til damen som smiler vennlig. Vi kunne selvsagt nikket til noe av det hun ramset opp, men de er ganske glade i å bruke ansjos og innmat i Torino.

På Bar Conte Verde trenger vi ikke det engelske språket. Vi vet hva vi skal ha: en bicerin - en lokal spesialitet som består av espressokaffe, tykk sjokolade, nærmest som pudding og krem. En populær drikk i kulda.

Tårn og turister

"Always on the move", er slagordet bilbyen Torino bruker om seg selv. Noen er nok litt bekymret om det er nok "move" i forberedelsene. Trafikken har definitivt "move" og samme kan sies om lørdagsmarkedet på på Piazza della Repubblica. Tusenvis av torinesere strømmer hit for å handle alt fra brukte klær og sko til oliven og norsk klippfisk. Det er hektisk, men stemningsfullt.

Om våren og sommeren er områdene langs elven Po som renner gjennom Torino, populære områder. Populær er også tårnbygningen Mole Antonelliana, som er byens mest kjente landemerke. Tårnet sto ferdig i 1889. Inntil en kraftig vind i 1953 brakk av 47 meter av det originale spiret, var Mole den høyeste murbygningen i Europa. Mange legger også turen innom Museo della Sindone, der man kan få vite det meste om "Likkledet i Torino" - et linstykke som etter sigende viser avtrykket av Jesu legeme etter at han ble hentet ned fra korset.

Om vinteren er det særlig gamlebyen som trekker turistene, med sine mange butikker, restauranter og barer.

Forza Juventus

En del havner på Planet i Via Principe Amedeo like ved Piazza Carlo Alberto. Planet er et utested med nattklubb, bar, biljardsalong og pizzarestaurant.

- Jeg bryr meg egentlig ikke så veldig om hva turistene måtte mene om byen min. Jeg vet at Torino er en bar by, sier pizzabakeren Salvatore og spinner deigen opp mot taket. Den skal bli til en tynn, luftig og salt pizzabunn.

- Dere turister tror italienere bare spiser pizza, men selv spiser jeg mest kebab, flirer Stefano som sitter inne i restauranten sammen med vennene sine.

- Forresten så spiser jeg lite kebab også. Jeg må tenke fitness, skynder han seg å legge til.

- Italienske gutter er ekstremt kroppsfikserte, mener Federica. Hun er ensom høne blant hanene.

De unge torineserne gir ikke inntrykk av å være særlig opptatt av OL. Stefano minner om hvilket merittert fotballag som hører hjemme i Torino. Rocca og Fabris havner i skyggen av navn som Nedved, Del Piero, Trezeguet, Vieira, Cannavaro og Zlatan.

- Hvem bryr seg om ski og skøyter. Fotballen er alt, sier Stefano og de andre rundt bordet nikker.

- Det er fint hvis Rocca gjør det bra, men det er mye viktigere at Juventus vinner. Alt.

Reisefakta

Torino

* Det administrative sentret i Piemonte-regionen der elvene Po og Dora Riparia møtes. Italias fjerde største by med nesten én milion innbyggere. Viktig industri- og handelsby, og Italias største bilprodusent, blant annet Fiat og Lancia har fabrikker her.
OL 2006

* Torino er hovedsetet for vinterlekene som varer 10. - 26.februar. OL-arenaer i Sestrière, Bardonecchia, Cesana, Pinerolo, Pragelato og Sauze d"Oulx.

Reise

* Oslo-Torino. Fra 292 kroner én vei (Norwegian).

Overnatting

* Alt fra 20 euro per natt på Ostello Torino til 390 euro per natt i dobbelrom på Le Meridien Art+Tech (Fem stjerners hotell)

Spise og drikke

* Prøv den lokale drikken bicerin på den tradisjonsrike cafeen Al Bicerin som ble åpnet i 1763, og en bollito misto - en gryterett med kokt kjøtt av kalv, okse og kylling - på restauranten Tre Galline, som skal ha vært i drift siden 1573.

Web

* Turismo Torino

* Comune Torino

* Torino2006

* Torino Cultura

Foto: Carl Martin Nordby

Denne saken ble første gang publisert 30/01 2006, og sist oppdatert 30/04 2017.

Les også