Sex og bekymringer

Dette kan du tenke på for å få full tenning

Og noen tanker har helt motsatt effekt.

MANGE TANKER: Det er ikke alltid like lett å holde fokus på det som betyr noe der og da.

MANGE TANKER: Det er ikke alltid like lett å holde fokus på det som betyr noe der og da. Foto: ILLUSTRASJONSFOTO: Colourbox

Publisert Oppdatert
HODET FULLT: - Vi kvinner er eksperter på bekymringer, sier  gestaltpsykoterapeut og sexolog Bianca Schmidt.

HODET FULLT: - Vi kvinner er eksperter på bekymringer, sier gestaltpsykoterapeut og sexolog Bianca Schmidt.

FOKUS: - De 15-20 minuttene det tar, har du tid til å bare være til stede for partneren din, påpeker Siv Gamnes,  spesialist i sexologisk rådgiving.

FOKUS: - De 15-20 minuttene det tar, har du tid til å bare være til stede for partneren din, påpeker Siv Gamnes, spesialist i sexologisk rådgiving.

- Du må rett og slett jobbe litt med deg selv og velge hvilke tanker som skal få dominans. Fyll hjernen med mange tanker om sex og hvor deilig det er i stedet for å gi plass til ubarberte legger og valker, sier gestaltpsykoterapeut og sexolog ved Gestaltsenteret, Bianca Schmidt til Kvinneguiden.

Setter ned sexlysten

Sexologen Marie Geonet og hennes kolleger offentliggjorde nylig en studie der de har sett på rundt 40 år med forskning på kvinner som sliter med lav sexlyst.

De konkluderer her med at negative tanker spiller en viktig rolle.

Tanker rundt hvorvidt kvinnene er pene nok, flinke nok i sengen, seksuelt tiltrekkende, om forholdet vil vare og følelsen av å måtte prestere trigger angst, skam og skyldfølelse.

Fokuset tas da bort fra erotikken og det som betyr noe i øyeblikket.

Forskerne konkluderer med at mindfulnessøvelser vil kunne hjelpe med å få oppmerksomheten bort fra ikke-erotiske tanker og over på seksuell stimuli.

Kvinners hjerne er ulik menns

- Vi kvinner er eksperter på bekymringer. Vi bekymrer oss i mye større grad enn menn, og dette har rett og slett sammenheng med at manne- og kvinnehjernen har noen grunnleggende forskjeller, sier Schmidt.

Hun forteller at hjernen allerede i fosterlivet begynner å utvikle seg forskjellig.

- I åttende uke marineres vi i kjønnsspesifikke hormoner, og områder i hjernen som har med emosjoner, relasjoner og kommunikasjon å gjøre utvikles raskere hos kvinnen, sier hun.

Kort fortalt gjør dette og andre forskjeller at kvinner ofte har mange ulike tanker i hodet på en gang.

- Menn har derimot gjerne kun ett fokuspunkt. Tenker de på sex, da tenker de på sex, og tenker de på fotball så tenker de på fotball.

Multitasking

Når du merker at du tenker på syke barn, legetime, middagsmat, matpakke eller de tre kiloene du har lagt på deg når du aller helst skulle tenkt på den deilige sexen du har med kjæresten din, ja, da er du altså helt normal.

- Det er jo fantastisk at kvinnehjernen er slik at vi kan tenke på mye på en gang, sier hun.

Det gjør oss utrolig flinke på multitasking, men når vi ønsker å ha fokus på et sted, kan det bli en utfordring.

- Det er i alle fall slitsomt om du har mange bekymringer i hodet, men klarer du derimot å fylle hodet med flest gode tanker, er det himmelsk, sier Schmidt.

 

Bekymret for kroppen

- Hvilke bekymringer kvinner har mens de har sex, har ofte sammenheng med hvilken fase av livet de er i, sier Siv Gamnes, spesialist i sexologisk rådgiving, til Kvinneguiden.

For yngre kvinner er det ifølge Gamnes gjerne kroppen som er den aller største bekymringen.

- Yngre kvinner tenker på hvordan de ser ut, om de er deilige nok og de ser på seg selv med et kritisk blikk, sier hun.

Gamnes´ råd til deg som sliter med slike tanker, er å trene på bli mer fornøyd med den kroppen du har.

- Forsøk å ikke være så selvkritisk. De fleste partnere sier dessuten at de syns kroppen til partneren er fin, og det skal du tro på. Det at du er kritisk til kroppen din, gjør den uansett ikke annerledes.

Forskning viser for øvrig at bekymringer rundt egne seksuelle prestasjoner er en viktig grunn til dysfunksjonelle, seksuelle forhold.

Når barna forstyrrer

Når barna kommer, forandrer gjerne bekymringene seg.

Slik lærer du å skifte fokus

  • Øv på å skifte fokus utenfor soverommet
  • Jobb med å være tilstede i det du gjør
  • Lær deg å meditere. Bruk for eksempel appen Headspace
  • Fokuser på pusten din
  • Ha fokus på det som skjer og gjenfortell det til deg selv i tankene
  • Fyll hodet med positive tanker

Kilder: Bianca Schmidt, Siv Gamnes og afterhours.lifehacker.com

Dette kan hjelpe på stemningen

  • Fjern alle elektroniske duppedingser fra soverommet
  • Gjør noe med det som distraherer deg, enten det er oppvasken eller edderkoppspinnet i taket
  • Godta at du ikke alltid er 100 prosent tilstede

Kilder: afterhours.lifehacker.com

- Du tenker kanskje på alt du skulle gjort, om barna sover og ikke minst om de kan finne på å komme inn og forstyrre dere mens dere har sex, sier hun.

Det er heller ikke uvanlig å fundere på oppvasken som skulle vært tatt, praktiske oppgaver i hus og på jobb og logistikken som må til for å få hverdagen til å gå opp.

Selv om ungene er det viktigste i livet ditt, og det er fint at du tenker på dem, er det greit å ikke gjøre det hele tiden.

- Du kan for eksempel med fordel legge tankene på barna bort akkurat når du har sex med kjæresten din, eller retter sagt, du kan flytte fokus over på sextanker, sier Schmidt.

- Det er vanskelig å fjerne tanker, men mye lettere å fylle på med andre tanker du heller ønsker, sier hun.

Øv på å styre tankene

Schmidt anbefaler å øve på å ha et hovedfokus i hjernen som er ønsket.

- La dette flytte seg i forhold til hva som er mest hensiktsmessig i situasjonen. Klarer du ikke dette, er det fare for at du ender opp med en slags komatilværelse der du aldri er helt tilstede, sier hun.

Noen ganger trenger nemlig også en mors hjerne pause.

- Du trenger ikke tenke på og snakke om bleier når du er sammen med kjæresten din eller venninnegjengen selv om du er blitt mor. I alle fall ikke hele tiden, sier hun.

Partneren merker det

Og selv om du kanskje tror du klarer å skjule at tankene dine er et helt annet sted, er det stor sannsynlighet for at partneren får med seg at du ikke er tilstede.

- Han eller hun merker trolig at du virker fraværende og kjenner nok på at dere ikke riktig smelter sammen. Noen forteller at de nærmest føler at de like gjerne kunne hatt en oppblåsbar dokke i senga, og at fokuset kun er å få det overstått så de kan hake av at de har hatt sex denne uken, sier Gamnes.

Sett av tid til sex

Og ønsker du å ha et godt sexliv med partneren over tid, er det faktisk viktig at du tenker gjennom dette og selv gjør en innsats.

Du må prioritere og sette av tid til sex, og for at det skal føles meningsfullt og godt, må du forsøke å koble av fra alt det du uansett ikke får gjort noe med.

- Det trenger jo ikke ta så lang tid. De 15-20 minuttene det tar, har du tid til å bare være til stede for partneren din, sier Gamnes.

Vil du lese flere lignende saker?  Meld deg på vårt nyhetsbrev og følg Kvinneguiden på Facebook!

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning