Økonomiproblemer?

Det kan være vanskelig å snakke om økonomi med partneren. Slik tar du det opp!

Sist oppdatert
"Money can`t buy you love"¿ Men krangling om økonomi og pengebruk er en sikker forholdsdreper!

Et av de største og mest typiske problemene et par kan møte på i et lengre forhold er nettopp krangel om penger! Det er derfor lurt å lære seg hvordan man skal snakke om økonomi med sin kjære, og få tilnærmet like finansielle mål. Greier dere dette har forholdet et mer stabilt grunnlag.

Slik går du frem:

1. Sett dere ned og snakk om finansielle mål og verdier
Mange par unngår å snakke om økonomi, selv om det er både fornuftig og viktig. Siden det ofte kan være ukomfortabelt å snakke om, lar man det gjerne forbigå i stillhet. Dette kan fort vise seg å være en stor tabbe, hvis den ene ønsker å spare, og den andre helst ønsker å bruke penger etter hvert som de kommer inn. Eller i verste fall på forhånd.

Gjør derfor slik:
  • Lag dere hvert sitt budsjett basert på de siste tre måneders utgifter. Se hva dere bruker penger på, alt fra bensin til morgenens kaffekopp og dyr neglelakk. Vær forberedt på at dere begge kanskje har noen utgiftsposter den andre ikke har stor forståelse for.
  • Fortell kjæresten at du ønsker å snakke om fremtiden, hva slags mål dere har og hvordan dere kan jobbe sammen for å oppnå dem. Dette kan være både hus, barn, fine biler, spennende reiser, flotte møbler og lignende.
  • Prioriter hva som skal komme først, hvis dere har like ønsker. Hvis dere ønsker forskjellige ting må dere prate om hvorfor det er slik, og hva dere kan gjøre for å komme frem til en fornuftig kompromiss slik at begge er fornøyde. Vær forberedt på å fire litt på egne krav.
  • Diskuter hvordan dere skal forholde dere til lån og økonomiske forpliktelser dere tok på dere før dere gikk inn i forholdet.
  • 2. Fjern de sterke følelsene rundt økonomisk prat.
    Det er viktig at begge to greier å holde seg rolige og mest mulig objektive når dere prater. Ofte er økonomiske samtaler knyttet opp mot barndomsminner, til følelsen av å bli kritisert og ikke tatt hensyn til. Du kan fort tråkke oppi noe du ikke var klar over den andre følte. Trå derfor varsomt:
  • Ikke bruk følelsesladet, beskyldende eller kritisk språk!
  • Ikke skyld på eller vær svært kritisk til det den andre sier og mener!
  • Hold det så enkelt så mulig. Prat om mål, og utvikle deretter et system som gjør at dere oppnår disse!
  • La det være en åpen diskusjon. Trekk pusten dypt og la det gå om du føler deg angrepet. Husk at dette ikke er en diskusjon om deg som person, men hvordan dere to sammen skal få dette til å fungere.
  • 3. Lag en plan!
    Når dere har funnet ut av deres felles mål, trenger dere en plan for å oppnå disse. I planen inngår felles inntekt, gjeld, sparepenger, hvor mye dere kan greie å spare hver måned, om dere må kutte ut enkelte personlige goder for å nå målene og så videre.

    4. Utvikle et system som fungerer for dere begge!
    Det kan ta både tid og krefter før dere finner et system som faktisk fungerer. Husk at det ikke er noe som er bedre enn det andre, men at det beste er at dere finner ut av noe som fungerer best for harmonien i forholdet. Prøv og feil, men ikke gi opp før dere finner noe som passer begge!

5. Hvem skal ha det "administrative ansvaret"?
For å sette i gang den nye planen, er det viktig å avtale hvem som skal ta seg av regninger, nedbetaling av gjeld, felles konto og lignende. Som regel har en av partene ikke noe imot å ta dette ansvaret, men hvis dette ikke er tilfellet bør dere fordele oppgavene rettferdig mellom dere.

6. Ha jevnlige samtaler.
Dette punktet er veldig viktig, selv om mange par hopper over det. Å lage planen er enkelt, det er gjennomføringen som er utfordrende. Ting kan skje, og det er viktig at dere har en kontinuerlig dialog om hvordan situasjonen utvikler seg i forhold til den avtalte planen.

7. Tilpass dere ved behov!
Den økonomiske planen må justeres hvis noe uforutsett skjer, som for eksempel sykdom, at den ene mister jobben, eller at dere får store uforutsette utgifter.

8. Det viktigste er å være positive og ærlig!
Husk at dere er et team, og at det er viktig at dere får hverandre til å være fornøyd med situasjonen. Vær derfor positiv og ærlig, og lytt til det den andre forteller, føler og mener!

Kilde: wikihow.com ok_hoyde2.gif ok_hoyde.gif

Denne saken ble første gang publisert 03/12 2009, og sist oppdatert 01/05 2017.

Les også