Sexleketøy er god butikk i krisetider. Nordmenn nyter sexleketøy i finanskrise- og ferietider, og sexleketøybutikkene melder om nye salgsrekorder.

Vi trøster oss med sex

Mens handelsstanden merker finanskrisen på kroppen og mange butikker har nedgang i salget økte Kondomeriets salg av erotiske produkter med 15 prosent. Også Handels og servicenæringens hovedorganisasjon (HSH) melder om økt salg av erotiske hjelpemidler. Den årlige netthandelsundersøkelsen viser i år at det er salg av erotiske artikler som øker mest.

- I trangere tider ser vi at folk er mer bevisste og kutter luksusgodene, men i stedet bruker tiden på å kose seg litt ekstra i sengen. Vi tilbyr produkter som bidrar til å dekke folks primærbehov, og da ser vi at enkelte gjerne betaler opptil 1000 kroner for en vibrator, sier sexolog Kjersti Antonsen i Kondomeriet.

Men vi har forskjellige preferanser avhengig av hvor vi kommer fra. Østlandsinnbyggerne kjøper mest til seg selv:

- Litt dristigere enn ellers i landet når det gjelder å kjøpe leketøy til seg selv, som blant annet penisringer og vaginaer. Vibratorene Mr. Rabbit og Stubby, samt Kondomeriets barberkrem er bestselgerne. I Nord-Norge skiller de seg ut ved å være litt frekkere når det kommer til lakk og lær.

Hvis du ikke har merket så mye til finanskrisen, men allikevel er på jakt etter nye sexleketøy, kan du kaste deg over de eksklusive nyhetene. De svenske sexleketøy-produsentene hos Lelo har nå lansert Inez Gold, en gullbelagt vibrator for de aller mest kresne. Herligheten blir levert i en treeske, og har en prislapp på 55 500 kroner.

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!