Selvsagt dabber sexlivet av fra tid til annen, men det er fullt mulig å tenne gnisten igjen!

Avtalt spontanitet

Alle kan oppleve å ikke har tid og energi til sex, men det er viktig å prioritere sexlivet på lik linje som alt annet du planlegger og setter av tid til, enten det er trening, kinobesøk eller husarbeid. Selv om det kanskje kan høres lite spontant ut foreslår parterapeuter at man avtaler å ha sex med hverandre. Ikke vær redd for at dette ikke er romantisk nok, Paris er romantisk men dere må avtale på forhånd at dere skal dra, ikke sant?

Tilbake i tid

I langvarige forhold er det fort gjort å ta hverandre for gitt. Men husk på hvor glad og lykkelig forelsket du var i begynnelsen av forholdet! Husker du hvordan du planla hva du skulle gå med kvelden før du møtte kjæresten din, husker du gavene du gav han? Dere er begge fremdeles spesielle, så hvorfor ikke legge inn litt ekstra innsats?

Forspill med samtale

Det kan ta litt tid å varme opp for sex, men dette begynner før dere forflytter dere til soverommet - eller kjøkkenbordet.. Etter at dere har vært en stund fra hverandre, bruk tid sammen og ta igjen tapt tid, dele tanker og drømmer og snakk om hvor heldige dere er som har hverandre.

Tre typer sex

Husk på at dere ikke trenger "full pakke" hver gang. Dere kan ha 'dusjsex' - det går raskt og kan skvises inn mellom dagsrevyen og kveldsmat. 'Badesex' varer litt lengre, her må dere sette av minst en halvtime, gjerne lenger. Og så er det 'boblebadsex' som kan vare i flere timer. Dere begynner med å varme dere opp og koser dere hele natten sammen. Alle de tre typene er god sex, så lenge dere er på bølgelengde!

Snakk etterpå

Snakk sammen om sexen etterpå, helst så detaljert som mulig, fortell hva dere likte. La partneren din få vite hva som virkelig tenner deg, det er samtidig viktig å kommunisere hva som ikke var så godt. Hold språket positivt, når du forteller om det negative skal du la tonen være lett og ikke anklagende.

Vær til stede og nyt

Seksuell intimitet er noe av det beste vi mennesker kan oppleve. Om du ikke nyter det, bruk tid på å finne ut av hvorfor. Om det ikke er deilig under akten, er det best å stoppe, jobbe med hva som distraherer deg, og prøve igjen.

God, fysisk helse

Mennesker som trener regelmessig har bedre sex! Ta vare på kroppen din, det skylder du deg selv og din partner. Yoga, aerobic, spinning, fotball - beveg deg og svett! Du får bedre styrke, fleksibilitet, utholdenhet og strammere kropp, som igjen kan føre til bedre selvtillit.

Vi er forskjellige

Det er viktig å forstå at kvinner og menn er forskjellige. Noen mennesker er lett antennelige og blir kåte av å få hvisket noe i øret, andre av hva de ser eller føler. Finn ut hva som tenner partneren din mest og bruk dette aktivt.

Gi og ta

En god måte å passe på at det er balanse mellom dere, er å bruke en kveld hvor dere har sex med hverandre akkurat slik hver av dere ønsker. En kveld til deg, en kveld til partneren din. Det er morsom læring og veldig deilig!

Kilde: Seductioninsider.com, Therelationshipgym.com
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!