Dere har vært sammen mange år og har det egentlig bra med hverandre. Problemet er at årene har satt sine fysiske spor, kanskje har du født to-tre barn, kanskje er dere begge noen kilo tyngre enn da dere møttes første gang, kanskje føler du deg uattraktiv uten at du gjør noe for å føle deg bedre?

Hvordan gå frem?

Det kan virke overfladisk å tenke på det fysdiske om man virkelig elsker hverandre, men det det er langt i fra ubetydelig dersom man som par ikke har hatt sex sammen på flere måneder og ingen av dere tar initiativ til det.

En fattig trøst kan være at dere er langt fra alene om å føle det sånn i forholdet deres, det er mange par i deres sko, og det er mange som ikke aner hvordan man kan ta tak i problemet.

Det finnes mange eksperter på temaer som samlivsproblemer, og det finnes mange som har en eller flere meninger om hva man kan gjøre for å unngå å havne i slike situasjoner. Faktum er samtidig at så forskjellige som alle mennesker er, så forskjellig er det også hvordan man velger å angripe situasjonen man har havnet i.

Det finnes likevel noen fellestrekk bak de fleste samlivsproblem man opplever, dermed også noen fellestips man kan forsøke dersom dere har lyst at forholdet skal fungere videre.

Samtale, trening og lykke
  • Snakk sammen om hvordan dere har det i forhold til hverandre. Hva opplever dere som det største problemet? Her gjelder det å være hundre prosent ærlig med partneren uansett om det sårer, det handler om måten dere forteller det til hverandre på.
  • Vær snille med hverandre; ingenting vil endre seg hvis ikke dere føler at partneren er på deres side. Logiske krangler om helserisikoer og redusert fysisk tiltrekning vil bare få begge til å føle seg verre.
  • Om du eller begge to trenger å gå ned i vekt, vær forsiktig med å peke fingeren på konkrete områder hos hverandre, aksepter heller at dere begge lider av problemet. Finn en løsning sammen. Hvorfor ikke gå på slankekur sammen? Alt er enklere når man er to!
  • Trening hjelper livet på utallige områder, ikke bare fysisk, men også psykisk. For å bli et lykkeligere menneske, er det altså nødvendig å trene, helst minst tre ganger i uken, og i tillegg bevege seg hver dag. Timesonline skriver at 45 minutter med trening tre ganger i uken i 16 uker, er like effektivt som antidepressiv-medisin i forhold til behandling.
  • En annen studie fra 2007 gjort av britiske Mental Health Charity Mind, fant at en spasertur ute reduserer depressive følelser hos 71 prosent av den britiske befolkningen.
  • Når man har vært sammen i mange år og har barn, er det helt nødvendig å passe på at man får tid sammen uten barn til stede. Dette både for å få gjort den treningen dere ønsker, og for å få egentid sammen.
  • De gode følelsene som oppstår når dere får gjort noe sammen og for hverandre, vil også styrke forholdet og få dere til å føle dere mer positive i forhold til hverandre.
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!