Alle kan bli litt "værsyke", man kjenner det litt ekstra på kroppen når den første solstrålen titter frem om våren, når temperaturen stiger om sommeren, regnet kommer om høsten og når minusgradene kommer sammen med snøen om vinteren.

Det kan være både positivt og negativt, men været spiller uten tvil en stor rolle for oss nordmenn som elsker å være ute men som ikke alltid kan, nettopp grunnet været!

Og det påvirker også sexlivet vårt;

Vår og sommer

For mange er sommer synonymt med kjærlighet og forelskelse, den første vårflørten er spennende, uten at vi alltid helt kan forklare hvorfor. Men forskning viser at det er en kjemisk grunn til at vi føler oss flørtende og virile på denne tiden. Hormonet som på engelsk kalles Melanocyte Stimulating Hormone (MSH), sies å skulle øke kvinners sexlyst, og når man blir eksponert for sollys og varmt vær, økes produksjonen av dette hormonet i kroppen. Grunnen er at MSH regulerer melaninproduksjonen, som gjør at huden din blir brunere og samtidig beskytter deg mot skadelige UV-stråler.

Serotonin er et lykke-stoff som produseres av hjernen, dette er også ansvarlig for økt sexlyst om våren og sommeren. Flere studier viser at produksjonen av serotonin kan knyttes direkte til sollys da produksjonen av lykkestoffet øker når man er i solen.

Høst og vinter

Med èn gang høsten slår til, er det ikke så rart at du plutselig føler deg mindre lysten og mer gretten. Du blir eksponert for mindre sollys og færre lyse timer på dagen, sex-hormonet og lykkestoffet i kroppen blir ikke produsert i samme mengde som da du var i solen. Det som erstatter dette heter melatonin, også kalt søvnhormonet.

Hvor godt denne endringen i været og stoffproduksjon i kroppen merkes er individuelt. Men om du opplever symptomer som tretthet om dagen, mangel på søvn om natten, vektøkning, sukkerhunger, depresjon og mindre sexlyst, kan det hende du lider av en aldri så liten høstdepresjon.

For å komme deg inn igjen i ditt daglige liv og nyte sexlivet, er det lurt å avtale med legen din for samtale, og høre hva du kan gjøre. Lysbehandling med lampe er én løsning, andre sverger til trening.
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!