Bortsett fra fysiske sykdommer og medisinske bivirkninger er stress en av de vanligste årsakene til nedsatt sexlyst, mener sexolog Birgitta Hulter.

-Sexlyst henger sammen med generell livslyst. Dagens livsstil gjør at vi ikke får tid til å hvile så mye. Ligger man og drar seg kjenner mange at de får mer lyst i kroppen, sier hun.

-Sexlysten påvirkes altså ikke bare av seksuelle aktiviteter. Foruten hvile kan man forsøke å gjøre andre ting sammen, som å vaske opp og lage mat sammen.

Birgittas «få mer lyst - uten sex»-liste:

-Les bøker sammen. Å lese høyt er tradisjonelt sett noe man bare gjør for barna sine, prøv å lese for partneren din!

-Vær ute sammen! Det er lett å gro fast i sofaen når man er sliten. Tving dere selv ut, nyt naturen, gå en tur, sett dere ned og ta en kaffe eller utepils.

-Gjenoppliv gamle minner. Snakk om gamle dager, ta fram gamle kjærlighetsbrev og mailer. Fortell hverandre hva som gjorde at dere falt for hverandre.

-Send kjærlighetsbrev! Et kjærlighetsbrev på den gode gamle måten er en hyggelig måte å vise at du setter pris på den andre.

-Hvis du føler deg utilpass og lite sexy på grunn av overvekt, bli enige om at dere skal gå inn for å få et bedre kosthold. Det er veldig mye enklere å gå ned i vekt om man er to, støtt og motiver hverandre! Det er ingenting som dreper et sexliv mer enn dårlig selvtillit.

-Tren sammen! Trening øker lysten, du blir mer fornøyd med din egen kropp, og blodsirkulasjonen øker.

-Bestill et hotellrom med roomservicefrokost og sen utsjekk. Bli i sengen hele kvelden og formiddagen etter!

-Kutt ned på alkohol og tobakk. Nikotin fører til dårligere blodsirkulasjon, og alkohol mistenkes å skade nerver som påvirker potensen.

-Lag favorittretten hans/hennes. Et godt måltid som nytes med rolig musikk i bakgrunnen og med levende lys og TV'en avslått er som balsam for sjelen.

-Undervis deg selv! Les deg til mer kunnskap om sex. Det finnes massevis av bøker og nettsteder som forteller deg om partnerens erotiske punkter og hva som kan få han/henne til å nå nye høyder.

-Vis interesse for den andre. Vær interessert (og men det!) i hvordan partneren har hatt det på jobb, eller hvordan det gikk på treningen. Vis at du bryr deg!

-Tren bekkenbunnen, begge to! Kvinner flest vet at det er lurt å trene bekkenbunnen, men visste du at menn også burde knipe? En ny studie viser at menn med potensproblemer får et bedre sexliv ved å trene bekkenet.

-Sett av en time hver uke som bare er til dere. Kjenn på hvordan det er å være «bare» kjærester igjen.

Kilde: aftonbladet.se

Foto: dreamstime.com

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!