Det finnes mange teorier og teknikker for å øke kroppsbevisstheten ved hjelp av pusting. I følge sexekspert Cory Silverberg kan det å lære seg å puste skikkelig gi deg en mye bedre sexopplevelse fordi du presser stress og bekymringer ut av kroppen samtidig som det gir rom for bedre orgasmer.

Det å bli bevisst på dyp og intens pusting mens du har sex med kjæresten din, vil også gi en bedre opplevelse for begge to fordi sexen føles dypere og mer intens.

Silverberg har flere tips til hvordan du kan prøve deg frem med pusteteknikk alene før du deler det med partneren din.

Les også: Vibrerende orgasme

Les også: Sex uten samleie

Les også: Perfekt engangs-kos


Slik gjør du det.

Unngå distraksjoner

Begynn med å finne nok tid og et sted hvor du kan kjenne deg komfortabel og unngå også distraksjoner. Eksperimenter med forskjellige fysiske posisjoner til du finner den som er mest komfortabel for kroppen. Å bruke puter som støtte kan være til hjelp. Du bør ligge eller sitte så symmetrisk som mulig.

Lukk øynene

Det kan være lettere for deg å fokusere hvis du lukker øynene. Pust normalt og vær oppmerksom på pusten din. Tell hvor lang tid du bruker på å puste ut. For hvert pust skal du bruke lenger tid på å puste ut. Hvordan føles det når du bruker lenger tid? Kan du ta pauser mellom ut- og innpust? Deretter gjør du det samme når du puster inn.

Tell hvor lang tid du bruker på det og hold pusten på slutten av innpusten. Merker du noen endringer i forhold til hvordan du føler deg i kroppen? Øv deg, enten i fem minutter eller i 30 minutter - så lenge du ønsker. Om du blir distrahert, tar du deg en pause eller fortsetter en annen gang.

Lag lyd

Neste gang du øver deg skal du bruke fem-ti minutter. Deretter begynner du å eksperimentere med lyd når du puster. Se hvilke lyder du klarer å lage når du puster gjennom nesen fremfor gjennom munnen.

Hvor myk lyd klarer du å lage? Hvor høy lyd klarer du å lage? Gjør begge deler sakte og kjenn hvordan kroppen føles. Så prøver du deg frem med vokaler gjennom munnen. Enten ved å si høyt et ord mens du puster. Føles dette bedre eller mer stressende i motsetning til når du puster ut uten ord?

Til slutt

Neste gang du øver deg skal du prøve begge øvelsene som nevnt over. Deretter eksperimenterer du med å puste gjennom nesen og gjennom munnen hver gang. Tenk over hva som føles best og fokuser på å sende ut pusten til deler av kroppen din.

Prøv å se for deg at pusten flyter til hodet, til fingrene, til kjønnsorganet ditt, til tærne eller hvilken som helst annen del av kroppen din, enten du tenker over det seksuelt eller ikke. Kanskje kan du se for deg at pusten er favorittfargen din og at fargen dekker forskjellige deler av kroppen din mens du puster ut.

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!