Man kan bli stresset av mange ting i livet; for mye arbeid på jobben, krevende barn - og for sexlivet.

Sexstress kan være mye, for eksempel at mannen kommer for raskt, at man ikke kommer i det hele tatt, at man ikke har lyst, eller at man opplever smerter.

Men, mye sexstress er faktisk selvforskyldt. Man blir for eksempel gjerne stresset over kravene man stiller til seg selv og egen prestasjon, men man kan også føle seg presset av sin partner. Det forteller sexolog ved Aftonbladet.se, Linn Heed.

Her lister hun opp typiske sexstress-problemer, og hvordan man kan løse de:

1. "Jeg har ikke lyst"

Snakk med partneren din om felles problem. Hva forårsaker den manglende lysten? Er du misfornøyd med noe, er du sliten, eller er det noe annet? Det kan være mange grunner til at du ikke ønsker - stress og angst, ikke minst. Søvnmangel er et stort problem som demper lysten; man orker rett og slett ikke å ha sex. Så fortell partneren din at du vil føle trang, være nær og ha et godt sex liv, men at du føler deg sliten og trett. Kommunikasjon er alfa-omega.

2. "Jeg kan ikke gi henne orgasme"

Her ligger problemet i hans tenkning; at han ikke kan få deg til å komme. Hver enkelt har ansvar for sin egen orgasme - ikke partner. Hvis begge har utgangspunkt i at hennes orgasme er hans ansvar, blir problemet stort. Som kvinne må du ta vare på din egen orgasme. Og du kan vise ham hvordan du vil ha det, og hva som gjør deg opphisset.

3. "Min partner sexstresser meg"

Problemet er ganske vanlig for mange par, og det handler som regel om mangel på kommunikasjon. Hvordan du opplever din partner, er din virkelighet, men det er ikke sikkert at partneren din har som hensikt å gjøre deg sexstresset.

Les også: Seksuelt frustrert

Les også: Trening for samlivet

Les også: Få bedre orgasmer



Du må diskutere følelser med partneren din og finne ut om det er bare en følelse du opplever, eller om det er et reelt problem. Du bør ikke gå rundt og føle deg verdiløs - det gjør bare problemet verre.

4. "Vårt sexliv er kjedelig"

Her må du ta affære. Ta initiativ, overrask partneren din. Fyll badekaret etter at barna har lagt seg, såpe deg og din partner inn - og gjør det på onsdager og ikke på lørdager. Bryt rutinen. Bytt om det vanlige mønsteret i sengen; først kyss og kjærtegn, deretter oralsex og penetrasjon. Dere kan variere rekkefølgen hver gang, og sprite opp med nytt undertøy og ta sexen ned på gulvet fremfor å alltid ligge sammen i sengen.

5. "Jeg kommer for raskt"

Her finnes det mange øvelser og triks, men først og fremst, snakk med partneren din slik at han kan jobbe for å løse problemet. Men, han bør ikke føle seg alene om det. Hvis han stadig fokuserer på at du ikke får orgasmer fordi han kommer for raskt, blir alt mindre lystbetont. Unngå negative tanker og del problemet med partneren din; Og så har dere alltid stopp-start teknikken dere kan øve dere på.

6. "Jeg får ikke orgasme"

Orgasmehypen skaper mye stress, selv om vi alle vet at mange kvinner ikke kan få dem, og enda færre kan oppnå klimaks ved penetrasjon. Ha en åpen dialog med partneren din slik at du kan eksperimentere og leke deg frem til orgasme, i stedet for å være stresset. Din suksess er en delt premie. Ikke lat som du får orgasme, men fortell partneren din har du har problemer med det og at det ikke er på grunn av hans prestasjoner. Det handler om å løse problemet sammen. Inkluder gjerne en vibrator under akten for å få ekstra vibrasjoner på klitoris mens du blir penetrert.
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!