Petras trafikkregler - del 2

Så mye som jeg kjører og så mye som jeg vet bedre enn mange andre; det måtte komme en del 2.

Sist oppdatert
Rundkjøring
Her har vi en velkjent utfordring for de store massene. Er det en skikkelig rundkjøring med to felt og masse biler, er nå det én ting. Er det disse små paddene det var så populært å bygge på 80-tallet, er utfordringen større. Rundkjøringer har også vært diskutert heftig på Kvinneguidens diskusjonsforum artikkelen i fra Aftenposten.

Vikeplikt er for mange en lei sak. Dette innebærer at du faktisk må ta hensyn til andre trafikanter, både bilister, trikker og fotgjengere. I Norge har vi noe som heter høyreregel. Det betyr at dersom du ikke kjører på en vei som er merket med et skilt som ser ut som et firkantet speilegg, så har du vikeplikt fra alle biler som kommer fra høyre. Ikke alle praktiserer dette. Jeg bodde tidligere slik at jeg måtte kjøre ut fra en liten vei som mange valgte å ikke se. Jeg har ikke hender og tær nok til å telle alle de gangene jeg har måttet ta i mot tuting og kjeft fordi jeg har stukket nesen litt for langt frem i et forsøk på å kjøre ut på veien, som da ikke er forkjørsvei. Noen tror at størrelsen på veien avgjør hvem som har retten. Det ER ikke størrelsen det kommer an på. Jeg lover.

Jeg kan også si noe om størrelse på kjøretøy som buss, trailere og lastebiler. Bare fordi dere er størst på veien, betyr ikke at dere kan skvise ut alle andre etter eget forgodtbefinnende. Og når det ligger 5 centimeter slaps på veien og dere passerer i 120 (jeg lå i 110 og det gikk betydelig fortere for den bussjævelen), hva tror dere skjer med den lille bilen dere passerer? Jo, det spruter nemlig ganske godt bak et stor kjøretøy, og jeg har mer enn en gang opplevd å få ruten "pang" dekket av slaps og snø og møkk og dritt og ikke sett noen ting på mange meter. Det er begrenset hvor mye en vanlig vindusvisker kan skyfle unna per sekund. Det er livsfarlig, skal du vite, du fører av stort kjøretøy.

Det går av og til en reklame på radioen for Scandia lastebiler. Der oppfordres til å ligge bak en slik, det er det tryggeste stedet, sjåføren sitter nemlig så høyt at h*n har oversikt. Ja, særlig! Det er det siste stedet jeg ville drømme om å ligge. I mine øyne finnes det ikke skumlere sted, så lenge jeg gang på gang ser at disse sjåførene ikke ser meg. Og den sjansen tar jeg ikke.

Jeg kan også, mens jeg er i gang, nevne i fleng, disse stripene i veien som mennesker kan gå på. Man skal stoppe der også og slippe folk forbi. Trikk har man vikeplikt for, enten man er kjørende eller gående. Man kan være uenig i at det er sånn, men når man lefser ut foran en trikk og holde r på det man selv mener burde være rett, så hjelper det lite.

Jeg er mye i trafikken, og jeg kunne holde på i det uendelige. Jeg har opplevd morsomme ting og skremmende ting. Det høres kanskje ut som om jeg er den perfekte trafikant, det kan jeg love deg at jeg IKKE er. Men det betyr ikke at jeg vet hva som er rett. Noen sier de har kjørt feilfritt i mange år. Det er jug. Ingen kjører feilfritt. Skadefritt er noe annet.
Og du, din piggdekkjævel!

For andre gang på halvannen måte må jeg skifte frontrute pga "steinsprutskade". Nei, det er ikke mye steinsprut. Det er noen som bare MÅ kjøre med piggdekk på tørreveier! Disse bitte små prosjektilene uten is og snø som motstand, de løsner og suser rett i MIN frontrute.
Bytt til piggfritt eller kjør på fjellet, ellers¿ Petra veit hvor du bor og tar gjerne en tur innom på vei til bilglassbytte!

Denne saken ble første gang publisert 26/02 2005, og sist oppdatert 30/04 2017.

Les også