Slik blir du mer effektiv

Vet du hva suksessfulle mennesker har til felles?

Dette driver suksessfulle mennesker med før du har rukket å spise frokost

PÅ TOPP: Vet du hva suksessfulle mennesker driver med tidlig på morgenen?

PÅ TOPP: Vet du hva suksessfulle mennesker driver med tidlig på morgenen? Foto: FOTO: Thinkstock

Publisert Oppdatert

Du kjenner til dem. Super-menneskene. De som alltid er på plass ved skrivebordet 10 minutter før de trenger å være der, som aldri har smuler på skjørtet eller hull i strømpebuksa.

De perfekte kollegene som alltid svarer på mail så snart de plinger inn i innboksen, som organiserer fredagspils og kontor-quiz på stående fot mellom møterom og deadlines, og som krysser seg nedover den berømmelige do-to listen raskere enn du klarer å tenke at du skulle hatt en kopp kaffe til.

Mange av oss drømmer om å kunne være mer effektive og få mer ut av både dagen og livet. Men ikke fortvil om du sliter med kaos, stress og en konstant følelse av å ikke rekke alt, sier ekspertene.

Heldigvis er nemlig ikke verken effektivitet eller suksess noe man er født med, men egenskaper du helt fint kan lære deg.

Og lærer du deg triksene får du ikke bare gjort mer, men med et betydelig lavere stressnivå. Noe du gjør lurt i, sier coach hos CoachTeam AS, Lene Fjellheim:

- Dersom du bare stresser hele døgnet er du en dårlig rollemodell, og i verste tilfelle kan det skape en kultur hvor alle stresser og jobber sent og etter hvert blir demotiverte og dessverre også sykmeldte.

- Ta vare på deg selv OG ditt team, råder life-coachen.

I boken What the Most Successful People Do Before Breakfast forklarer forfatter Laura Vanderkam hvordan du kan utnytte dagene dine bedre, få mer kontroll på oppgavene, og samtidig få ned stressnivået.

Her er rådene:

Stå opp tidligere

MORGENFUGL: "Skal du få noe gjort, gjør det først", sier ekspertene. Vi er mye mer konsentrerte og effektive på morgenen.

MORGENFUGL: "Skal du få noe gjort, gjør det først", sier ekspertene. Vi er mye mer konsentrerte og effektive på morgenen. Foto: FOTO: Bellamumma.com

Vanderkamp mener at det spesielt er én ting suksessfulle mennesker har til fellers og som man kan lære av: De våkner og står opp tidlig.

- De første timene på dagen er avgjørende for suksessen du kommer til å ha i både karrieren din og i livet ellers, forklarer Vanderkam.

- Suksessfulle mennesker har skjønt betydningen av disse gylne øyeblikkene og vet å bruke disse til å få utrettet og gjort mer. Og nettopp derfor viser studier tydelig at mennesker som står opp tidligere er mer optimistiske, utfører oppgaver bedre, har større suksess og ikke minst tjener mer penger enn de som liker å sove lengst mulig hver morgen.

Ifølge nettavisen 21stcenturynews kan man ved å analysere morgenrutinene til suksessfulle daglige ledere på tvers av ulike bedrifter og yrker finne mange fellesnevnere som alle peker i retning av produktive og effektive morgentimer.

- Man må bli flinkere til å ta kontroll over egen tid, forklarer nettavisen.

- Når du får oversikt over tiden din, så vil du også kunne se hva du bruker denne på. Og gjøre de forandringer som behøves.

Ifølge Vanderkam burde vi alle og enhver tenke gjennom morgenrutinene våre, og finne ut av hva man kan gjøre for å gripe tak i dagen før forstyrrelser og uforutsette ting får tid til å holde deg tilbake og stikke kjepper i hjulene for flyten i dagen din.

Vitenskapen støtter opp om Vanderkams teorier.

- Professor i psykologi ved Florida State University, Roy Baumeister, mener at viljestyrke er som en muskel som blir trøttere jo mer og lengre den er i bruk, forklarer forfatteren.

- Dette fører til at man tar dårligere avgjørelser om kvelden, på samme måte som man ofte også velger usunnere når det kommer til mat jo senere på dagen det er.

Nettopp derfor er et viktig å utnytte morgenen, hvor viljestyrken din er uthvilt og klar til å ta noen harde og smarte avgjørelser.

Utnytt reisetiden til jobb

I et intervju med avisen The Guardian forklarte nylig administrerende direktør i AOL, Tim Armstrong, at han bruker tiden det tar han å pendle inn til jobb på å sjekke e-poster og forberede seg på hva som møter han når han kommer frem til kontoret.

PENDLING: Bruk reisetiden effektivt, og ta kollektivt hvis du kan.

PENDLING: Bruk reisetiden effektivt, og ta kollektivt hvis du kan. Foto: FOTO: Thinkstockphoto

- Om du ikke trenger å kjøre selv til jobben, er reisetiden en ypperlig mulighet for å få bukt med e-poster som trenger å leses og besvarer, forklarer Armstrong til avisen.

- Og selv om du må kjøre egen bil, så prøv å bruke tiden til å planlegge dagen eller uken du har foran deg, og hold deg oppdatert på nyheter på radio.

Kommunikasjonsdirektør i Adecco, Anne-Stine Talseth, mener det er viktig å komme seg tidlig inn på kontoret.

- Da får du ro til å lage en plan over hva du selv ønsker av dagen din, før stresset og møter tar deg igjen, forklarer Talseth til Kvinneguiden.

- Generelt er det å stå opp en fin måte å få en god start på dagen på, uten stress. Unngå å slumre - du blir bare trøttere.

Planlegg uken

Ifølge avisen Business Insider er det mest nyttige tipset man kan ta med seg fra Vanderkams program å lære seg å planlegge uken sin.

- Hver mandagsmorgen skal du ta deg noen minutter å tenke gjennom hva som skal skje denne uken, hva som må gjøres og hvordan du skal prioritere oppgavene som ligger foran deg, forklarer avisen.

PLANLEGGING: Planlegger du dagene og ukene dine, vil du automatisk få utrettet mer, mener ekspertene.

PLANLEGGING: Planlegger du dagene og ukene dine, vil du automatisk få utrettet mer, mener ekspertene. Foto: FOTO: Thinkstockphoto

- Mandag bør være en dag full av lister, og en dag hvor du føler du tar kontroll over uken foran deg.

Talseth tror også at å planlegge uken sin er en fordel når det gjelder å være både effektiv og suksessfull:

- For noen fungerer det å starte uken med det å legge en sånn plan, at du mandag morgen går gjennom uken din og bestemmer deg for hva som er viktigst, forklarer karriereeksperten.

- Andre igjen må legge denne planen hver dag.

For noen fungerer det best å skrive lister, mens andre legger det inn i kalenderen.

- Uansett er det viktige å ha klart for deg hvilke oppgaver som du skal ha gjort innen en viss tid. Så må du selvfølgelig gjøre det - og det er vanskeligere å utsette det når det ligger i kalenderen.

Fjellheim er enig:

- Lag deg en god og motiverende film i holdet, og forestill deg selv i de ulike situasjonene du kommer til å møte denne uken, hvordan du løser dem og også hvordan du også tar deg tid til å gjøre ting som gir deg energi, som å lese avisen, snakke med kollegaer og å ta en tur ut i lunsjen.

Lag epostregler

Mange av oss kjenner følelsen av å ha stadig strøm av e-poster som alle skal både leses og også gjerne besvarer. Ifølge ekspertene er det smarteste du kan gjøre å ta tak i disse med en gang.

- La e-postene du har mottatt i løpet av kvelden i forveien eller helgen bli en prioritet, forklarer Vanderkam.

- Ellers er sjansen stor for at disse vil ligge i bakholdet ditt og forstyrre deg hele dagen.

TIDSTYV: Å stadig sjekke epost er en av de verste tidstyvene. Sett av egne epost-tider, og skru av pushvarsling, er anbefalingen fra ekspertene.

TIDSTYV: Å stadig sjekke epost er en av de verste tidstyvene. Sett av egne epost-tider, og skru av pushvarsling, er anbefalingen fra ekspertene. Foto: FOTO: Thinkstockphoto

På denne måten vil du være langt mer produktiv resten av dagen.

- Meld deg av nyhetsbrev og annet som stjeler din oppmerksomhet og som ikke er akkurat det du skal ha fokus på, forklarer Fjellheim til Kvinneguiden.

- Trykk ikke følg på facebookvenner som egentlig ikke interesserer deg og som bare stjeler din tid.

Og kanskje den verste tidstyven av dem alle er å sjekke mail kontinuerlig gjennom hele dagen, mener Talseth.

- Det å hele tiden sjekke mail, gjør at konsentrasjonen din blir brutt, og du bruker lenger tid på oppgaver enn du ellers ville gjort. Hver gang oppmerksomheten din blir vendt bort fra det du egentlig jobber med, tar det tid før du kommer inn i det igjen. Dette er ikke effektivt.

Så skru av popup på mailen din, ikke ha pushvarsler på telefonen, og bestem deg heller for hvilke tider du skal sjekke mail. Når du ikke skal det, lar du mailen være.

Gjør det verste først

Vanderkam foreslår å lage seg en (enten mental eller nedskrevet) to-do liste for dagen med en gang man står opp - selv på lørdager og søndager når oppgavene kan være å få vasket huset, eller å planlegge middagene for uken som står for døren.

- Takle alltid den verste og mest tidskrevende eller vanskeligste oppgaven først, forklarer forfatteren.

- På denne måten slipper du å gå og grue deg til dette mens du tanker mindre viktige eller lettere oppgaver.

Talseth er enig:

IKKE UTSETT: Det er kanskje fristende å utsette de mest krevende og kjedeligste oppgavene, men du bør snu tvert om - spar det beste til slutt!

IKKE UTSETT: Det er kanskje fristende å utsette de mest krevende og kjedeligste oppgavene, men du bør snu tvert om - spar det beste til slutt! Foto: FOTO: Thinkstockphoto

- Det absolutt viktigste er å definere hva du skal prioritere når dagen starter, forklarer eksperten.

- Hva er det viktigste at du gjør? Hva vil lede deg nærmere dine eller avdelingens? Det høres kanskje elementært ut at man selvfølgelig prioriterer det viktigste, men sånn fungerer det ikke. Bestem hva som er viktigst for deg den dagen, den uken- og prioriter.

Talseth mener mennesker har en tendens til å utsette det ubehagelige, selv hvis det er viktig.

- Ved å systematisere dagen din og definere for deg selv hva du ønsker å oppnå, gjør du det vanskeligere å utsette de tingene.

Tenk positivt og gi kroppen påfyll

Å få i gang både kroppen og blodomløpet på morgenkvisten har mye for seg når det gjelder å være effektiv og produktiv resten av dagen. Bare spør selveste Obama, som alltid starter dagen med en treningsøkt før han setter seg i stolen i sitt Oval Office og er klar til å styre verden.

- Å trene klarner opp hode og tanker, og frigjør endorfiner, forklarer Vanderkam.

- Begynn allerede mandag, og sett standarden for hvordan du skal legge opp morgenene dine resten av uken.

4. Vær takknemlig

Om du begynner hver dag med å tilbringe noen minutter med å tenke over alt du har å være takknemlig for, det du har oppnådd og hvem du er, så vil du møte dagen på en bedre, og dermed mer effektiv måte, lover den kjente amerikanske life-coachen og TV-personligheten, Tony Robbins.

KOM I GANG: Å begynne morgenen med trening er noe mange suksessfulle mennesker gjør.

KOM I GANG: Å begynne morgenen med trening er noe mange suksessfulle mennesker gjør. Foto: FOTO: Thinkstock

- Noen ganger må man minne seg selv på å være lykkelig, forklarer Robbins i Vanderkams bok.

- Og lykkelige mennesker er produktive mennesker.

Fjellheim er enig.

- Ta deg tid til å være takknemlig både ovenfor deg selv og også ovenfor familien eller kollegene dine, råder life-coachen.

- Dette vil gjøre deg til både en bedre person og en bedre sjef eller kollega.

Fjellheim mener det er viktig å sette seg gode og meningsfylte mål.

- Sørg for at hele teamet er med på ideen - de må forstå hvorfor dere skal i den retningen og finne mening med sin rolle. Tør å være tydelig og peke retning.

Husk å ta pauser

Talseth mener det er viktig å sørge for å ha tid til pauser i løpet av arbeidsdagen.

- Å jobbe 100% konsentrert fungerer ikke hele tiden, så gi deg selv pauser, råder karriereeksperten.

- Ta deg for eksempel 10 minutter fri etter å ha jobbet intenst i en viss periode. Utenom denne pausen skal du ikke gjøre andre ting. Ikke snakke med kolleger, ikke sjekke Facebook, bare være helt konsentrert om det du har bestemt deg for. I pausen din kan du senke skuldrene og slappe av.

Det viser seg nemlig at vi er mest effektive når vi får jobbe konsentrert.

- Folk som er flinke til å multitaske, gjør én ting om gangen, forklarer Talseth.

Fjelheim er enig:

FÅ DET GJORT: Suksessfulle mennesker er enige om én ting: Morgenstund har gull i munn.

FÅ DET GJORT: Suksessfulle mennesker er enige om én ting: Morgenstund har gull i munn. Foto: FOTO: Thinkstock

- Planlegg både pauser og litt egentid i løpet av dagen og uken, råder coachen.

- Du må ikke la kalenderen din bli spist opp av bare oppgaver og gjøremål. Book inn tid i din private kalender hvor du har møte med deg selv eller annet som gir energi. Kreativitet krever at du har tid til å reflektere. Kom deg ut av kontoret, gå i trappen, gå ut, gjør noe annet enn du vanligvis gjør.

Les også:

Papir på dosetet er helt bortkastet

Mat for hjernen: Spis dette før du drar på jobb

Derfor fikk du ikke jobben

Dette gjør Anna Wintour, Starbuckssjefen og Tumblr-grunnleggeren

Dette driver disse kjente fjesene med i de grytidlige morgentimer:

1. Anna Wintour, sjefredaktør i amerikanske Vogue

Den beryktede moteredaktøren rekker mye før hun sitter på pass i kontorstolen klokken 9. Den berømte frisyren fønes til perfeksjon klokken 06.45 hver morgen og før det har hun allerede rukket å spille en time tennis.

2. David Karp, grunnlegger av Tumblr

25 år gamle Karp er mannen bak mikrobloggingsnettstedet Tumblr, og med sine nesten 30 millioner brukere sier det seg selv at Karp er en travel mann. Men til tross sin hektiske timeplan, har gründeren gjort det til vane å ikke sjekke e-post før han ankommer kontoret rundt klokken 9.30 her morgen.

- Å lese mail mens jeg er hjemme føles verken produktivt eller bra, har Karp nylig uttalt til Inc. Magazine.

- Om noe desperat trenger min oppmerksomhet, så vil de nok helt sikkert ringe eller sende en SMS.

MOTEDRONNING: Anna Wintour regnes som den mektigste i motebransjen, og bør vite sitt om å være effektiv.

MOTEDRONNING: Anna Wintour regnes som den mektigste i motebransjen, og bør vite sitt om å være effektiv. Foto: FOTO: Stella Pictures

3. Steve Reinemund, tidligere daglig leder i Pepsi

Reinemund, som nå underviser ved Harvard Business School, følger alltid samme rutine hver morgen: En 5 kilometers joggetur klokken 05.00, etterfulgt av bønn, dagens aviser og frokost med sine tenåringsbarn.

4. Michelle Gass, president i Starbucks

Kaffedronningen har også tro på en frisk start på arbeidsdagen og står opp klokken halv 5 hver morgen for å rekke en joggetur før jobb. Hun krediterer den sunne morgenvanen med å ha hjulpet henne å både drive en suksessfull business og også med å føle seg komplett og lykkelig.

5. Steve Jobs, nå avdød sjef i Apple

Jobs tilbrakte morgentimene hver dag med å evaluere både jobb og drømmer for fremtiden. I en tale han holdt til avgangselever ved Stanford University forklarte Jobs: "Hver dag i 33 år har jeg begynt med å se meg i speilet hver morgen og spørre meg selv: Dersom dette var min siste dag, ville jeg vært fornøyd med å gjøre det jeg har på planen for i dag? Dersom svaret var "nei" flere dager etter hverandre, visste jeg at det var på tide å gjøre noen forandringer."

(Kilder: People.com, Wikimedia, Businessinsider, Lifehack.org og Marie Claire)

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning