Villedende markedsføring

- Jeg ville trodd at det var snakk om en god pris

Bevisste strategier for å få folk til å tro at ordinær pris er tilbudspris, er ulovlig.

VILLEDENDE MARKEDSFØRING: Denne farge- og designbruken kan skape et inntryk av at varen er på tilbud. Noe som er villedende dersom det er ordinær pris som annonseres. Den ordinære prisen i ICA Supermarked er 239 kr/kg for hele stykker og 249 kr/kg for halve stykker.

VILLEDENDE MARKEDSFØRING: Denne farge- og designbruken kan skape et inntryk av at varen er på tilbud. Noe som er villedende dersom det er ordinær pris som annonseres. Den ordinære prisen i ICA Supermarked er 239 kr/kg for hele stykker og 249 kr/kg for halve stykker. Foto: FOTO: Hilde Elisabeth Espseth Aasnæs

Publisert Oppdatert

Ja, ikke sant, du trodde også umiddelbart at det dreide seg om Salma på billigsalg? Men der tok du altså feil. Det var din innlærte persepsjon som lurte deg. Utallige møter med pris- og salgsplakater i butikker fikk hjernen din til å tro at bruken av den gule fargen og prisbomben var synonymt med TILBUD.

Denne salgsplakaten befinner seg på ICA på Ullevål Stadion. Ved første blikk kan man altså få det inntrykk at her er det tilbud, selv om det bare står TA MED. Det er blant annet fargebruken og de grafiske elementene som kan få oss til å tro at det kan være snakk om et tilbud.

Denne måten å presentere priser på kan ifølge fagdirektør hos Forbrukerombudet, Jo Gjedrem, være ulovlig.

- Det som fremstår som salg skal være det, sier han til Klikk.no.

- Og det har vært avgjørelser i Markedsrådet hvor aktører har blitt dømt til å stoppe det som oppfattes som villedende markedsføring.

Det Markedsrådet særlig har lagt vekt på er det inntrykket som skapes, selv om ord som "salg" og "tilbud" ikke er brukt.

"....... om markedsføringen er egnet til å gi en vanlig forbruker et umiddelbart inntrykk av at prisene er satt ned, og slik påvirke etterspørselen", skriver Markedsrådet blant annet i en avgjørelse.

- Gult og oransje er farger som mange kunder vil oppfatte som salg eller billig, sier professor ved Handelshøyskolen BI, Bendik Samuelsen, til Klikk.no.

Tre av fem oppfattet det som tilbud

KAN RAMMES AV MARKEDSFØRINGSLOVEN: - Prisplakater som kan gi inntrykket av at det er et tilbud, men hvor det likevel er ordinær pris, kan være ulovlig ifølge markedsføringsloven, sier fagdirektør hos Forbrukerombudet, Jo Gjedrem.

KAN RAMMES AV MARKEDSFØRINGSLOVEN: - Prisplakater som kan gi inntrykket av at det er et tilbud, men hvor det likevel er ordinær pris, kan være ulovlig ifølge markedsføringsloven, sier fagdirektør hos Forbrukerombudet, Jo Gjedrem. Foto: FOTO: CF-WESENBERG

Kunsten å spille på forbrukerens følelser og oppfatninger er et meget viktig element i markedsføringen. Den er innrettet mot å programmere hjernen vår til å ta bestemte beslutninger. Og empirien viser at den klarer det. Vi lar oss forlede til å tro og anta, og gjør kjøpene våre deretter.

Og ofte er det våre erfaringer fra andre sammenhenger som preger våre valg i en gitt situasjon.

Fagfolkene kaller dette for stimulusgeneralisering.

- Det handler om at en oppfatning innlært i en sammenheng smitter over i en annen sammenheng som har sterke likhetstrekk, forteller Samuelsen.

- Når de bruker et slikt formspråk som på denne plakaten, tror jeg de fleste vil forstå det som et tilbud.

Klikk.no spurte fem forbipasserende på gaten om de så på plakaten som en tilbudsplakat. Tre av dem svarte et tydelig ja. Av de som svarte nei, sa den ene at hun mente fargebruken hadde sammenheng med påsken.

- Det behøver ikke å stå salg

Ifølge avgjørelsene i Markedsrådet er det ikke avgjørende hva som står på plakatene, men hvilket inntrykk som skapes.

IKKE PÅ TILBUD: Nei, hverken 4-pk med Cola eller 1,5 l Cola er på tilbud. Det er bare hjernen din som forledes til å tro det, basert på tidligere erfaringer.

IKKE PÅ TILBUD: Nei, hverken 4-pk med Cola eller 1,5 l Cola er på tilbud. Det er bare hjernen din som forledes til å tro det, basert på tidligere erfaringer. Foto: FOTO: Hilde Elisabeth Espseth Aasnæs

SKAPER EN FALSK OPPLEVELSE: En slik sammenstilling av salgsplakater kan være egnet til å villede forbrukeren og vil i så fall være ulovlig.

SKAPER EN FALSK OPPLEVELSE: En slik sammenstilling av salgsplakater kan være egnet til å villede forbrukeren og vil i så fall være ulovlig. Foto: FOTO: Hilde Elisabeth Espseth Aasnæs

- Det behøver ikke å stå "salg" engang, sier Gjedrem.

- Det holder at det for forbrukeren fremstår som såkalt salgsmarkedsføring, altså hvor hensikten er å presentere det som et salg. Og gjør det det, er det også salgsmarkedsføring.

- Når jeg ser disse plakatene, ville jeg trodd at det var snakk om en god pris, sier Samuelsen og legger til at hjernen leser det den tror og fyller inn det som mangler.

- I motsatt fall krever det at forbrukeren er i stand til å tenke veldig rasjonelt.

Forbrukeren er den svake part

Når du er ute og handler og opplever at markedsføringen i butikken skaper et falskt inntrykk, har du sannsynligvis blitt utsatt for det som kalles villedende markedsføring.

- Dette er strengt regulert, og forbrukeren antas å være den svake part i slike sammenhenger, utdyper Samuelsen.

Det er blant annet Markedsføringslovens paragrafer 2 og 3 som regulerer dette.

- Ønsker ikke å villede

I den samme butikken ble det også annonsert for øl med tilsvarende tilbudslignende grafiske symbolbruk som for blant annet Salma-plakaten.

Ifølge Helsedirektoratet er det ikke ulovlig å ha prisinformasjon om alkoholholdige drikker inne i en butikk.

- Det forutsetter imidlertid at enkelte alkoholholdige produkter ikke fremheves foran andre, uttaler fungerende avdelingsdirektør Maj Berger Sæther til Klikk.no.

- Dette innebærer at alle de alkoholholdige produktene må være omfattet og presentert på samme måte. Man kan heller ikke fremheve de alkoholdige varene i forhold til det øvrige vareutvalget.

I henhold til alkoholloven § 8-12 er det ifølge Berger Sæther ikke tillatt å gi spesielle rabatter ved salg av alkoholholdig drikk i butikk.

I den omtalte ICA-butikken sto alkoholproduktene med den aktuelle prisplakaten for seg selv midt ute i butikken, mens resten av alkoholproduktene var plassert i tradisjonelle hyller med små prismerkelapper.

Ifølge kjededirektør hos ICA, Elisabet Fosse, har det ikke vært ICA sin hensikt å villede sine kunder.

ALKOHOLANNONSERING: Det er lov å ha prisopplysninger om alkohol i en butikk, men den skal være nøkternt utformet og heller ikke fremheve de alkoholholdige produktene fremfor andre produkter. Denne stabelen med ølkasser sto midt ute i butikken, adskilt fra de andre alkoholproduktene, som kun var priset med små merkelapper på hyllene.

ALKOHOLANNONSERING: Det er lov å ha prisopplysninger om alkohol i en butikk, men den skal være nøkternt utformet og heller ikke fremheve de alkoholholdige produktene fremfor andre produkter. Denne stabelen med ølkasser sto midt ute i butikken, adskilt fra de andre alkoholproduktene, som kun var priset med små merkelapper på hyllene. Foto: FOTO: Hilde Elisabeth Espseth Aarnæs

- Vi har gjort en gjennomgang av plakatene i forkant og justert de før de ble sendt ut til butikkene, og vi mener vi har vært tydelige på hva som er tilbud og ikke, sier hun til Klikk.no.

- Men dersom plakatene oppleves villedende, vil vi selvfølgelig justere dette.

Når det gjelder prisplakaten for øl, er det Fosse sin oppfatning at også den holder seg innenfor loven.

- Vi har jurister internt hos oss og plakaten er kvalitetssjekket hos dem, forteller hun og utdyper at hensikten med plakaten har vært å understreke viktigheten av å vise legitimasjon.

- Det har vi ansett som det viktigste å få frem tydelig.

Les også:

Dette koster deg å kjøpe TV uten kontanter

Dette taper du på samboerskap

Slik blir netthandelen trygg

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning