NEI TIL DETTE: Kjenner du deg igjen? Dette gir ingen god start på neste arbeidsdag. © FOTO: Marte Glanville

ANNA KRISTIANSEN: Synes som mange at det kan være vanskelig å avslutte arbeidsdagen på en god måte.

Visste du at det du gjør før du drar fra jobb, kan påvirke resten av dagen og kvelden din – men også humøret ditt og hele dagen etter?

Det er med andre ord lurt å strukturere tiden på jobb på en smart måte.

Ifølge Gunhild Sætren, doktorgradsstipendiat i organisasjonspsykologi og human factors ved NTNU, er det enkle grep som skal til for å spare tid og jobbe mer effektivt.

- Det er enkelte oppgaver som det kan være lurere å ta når du har tid, heller enn på slutten av dagen eller slutten av uken, sier Sætren.

For det trenger ikke være så vanskelig å avslutte dagen litt smartere. Er du blant dem som skynder deg å sende avgårde de siste e-postene før du går hjem?

Eller kjenner du på dårlig samvittighet for at du ikke har rukket å gjøre alt du hadde på lista den dagen?

Da er det nyttig å vite at det finnes ting du bør og ikke bør gjøre før du drar hjem.

Kaotisk slutt på dagen

Anna Kristiansen jobber som økonomikonsulent i Osterøy kommune, og opplever i likhet med mange av oss at det kan være vanskelig å få avsluttet dagen på riktig måte.

– Jeg har en tendens til å starte på store og tunge ting på slutten av arbeidsdagen. Folk har gjerne et behov for å løse viktige ting på slutten dagen. Dermed blir det ofte kaotisk, innrømmer hun.

Nikker du gjenkjennende til dette, finnes det håp. Det finnes nemlig noen klassiske feller vi ofte går i på slutten av arbeidsdagen. Heldigvis er det enkle grep som skal til for å spare tid og få bedre flyt.

Her er svarene på spørsmål som lett dukker opp ved arbeidsdagen slutt:

Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!