LISBET BERG: Forsker på Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) © FOTO: Privat

VALGET ER DITT: Er du en bevisst forbruker eller handler du på autopilot? © FOTO: Marte Glanville

Å handle stort og smått til hus og mage er ikke alltid det morsomste vi gjør. Ned i handlekurven går ett og annet impulskjøp, resten er de vanlige traverne. Men stopp en hal - har du sjekket, virkelig sjekket, forskjellen på det som er samme produkt, bare at den ene har en liten vri?

Eksempelvis var vi nylig i en butikk hvor skyllemiddelet Comfort fruktdrøm kostet kr 38,60 versus Comfort sensitive kr 19,90. Det vil si at drømmen om frukt kostet 93.97 prosent mer. Visst lukter frukt godt, men dobbelt så deilig er det ikke.

Vi sjekket noen andre, vanlige husholdningsprodukter og fant samme tendens. Prisforskjellen på Jif med og uten sitron var 100,59 prosent. Uten kostet kr 16,90 kroner. Med kr 33,90.

Ajax med sitron kostet kr 32,30, mens vanlig Ajax koster kr 23,90. Ergo en forskjell på 35,5 prosent.

Bevisstløse forbrukere

Hvorfor er det slik? Og er vi som forbrukere villige til å betale ganske mye mer for det som egentlig er samme produkt, bare med en vri? Vi ringte Lisbet Berg, som er forsker på Statens institutt for forbruksforskning (SIFO).

- Grunnen, tror jeg, er at vi som forbrukere blir stilt ovenfor så forferdelig mange valg at vi ikke klarer å reflektere overfor alle valgene vi tar, sier hun til Kvinneguiden.

Berg forklarer at så lenge det er snakk om småpenger, har de fleste av oss såpass god råd at vi ikke tar oss bryet med å sammenligne produkter.

- Selv om noen av eksemplene du forteller om er nesten dobbelt så dyre, er likevel totalen godt under 100-lappen. Ti eller tyve kroner ekstra spiller liten rolle for de fleste. I kjøpsøyeblikket tenker vi ikke så mye på at mange bekker små gjør en stor å. For mange er prisen rett og slett ikke med i beregningen når de velger slike varer.

Det er et faktum at matvarer, husholdningsprodukter og klær har blitt veldig mye billigere de siste 50 årene. Nå bruker vi penger først og fremst på hus og hjem. For mange går den evinnelige hverdagshandlingen neste på autopilot.

- Vi er slappe forbrukere. Det er et problem at valgene vi tar ikke er bevisste. Markedskreftene er basert nettopp på at vi tar bevisste valg. Vi som forbrukere gir signaler gjennom valgene våre. Folk i dag har god råd og dårlig tid. Det går fort i svingene når vi er i butikken, påpeker forskeren.

ANNE GJEMSDAL: informasjonssjef i Lilleborg. © FOTO: Privat

Tilnærmet lik pris fra oss

Ok. Så vi er litt bevisstløse. Men hvorfor er prisforskjellen på disse produktene så stor?

Vi ringer de som lager varene for å høre om prisforskjellen ligger hos dem.

Lilleborg produserer både Jif skurekrem og Comfort skyllemiddel.

- Prisene på de nevnte varene har tilnærmet lik pris fra oss til våre kunder, dagligvarekjedene. Dermed har de også tilnærmet samme anbefalte utpris, sier Anne Gjemdal, som er informasjonssjef i Lilleborg.

Det internasjonale gigaselskapet Colgate-Palmolive produserer Ajax. Både med og uten sitron.

- Produsenter gir kun anbefalte veiledende pris, mens detaljhandelen bestemmer prisen forbrukere skal betale, sier Liv Ingrid Gilje, med tittelen Administrative Assistant, Global Consumer Affairs.

Prisen er kunstig lav

Så de som lager disse varene selger dem til nesten samme pris til butikkene. Uansett lukter eller fruktdrømmer. Altså er det neste ledd som setter prisforskjellen. Vi får høre hva butikkene sier til sitt forsvar, for selv om priseksemplene er fra et par butikker, er tendensen den samme hos alle. Samme produkt med liten vri er lik stor prisforskjell.

LISE METTE KJELLBERG: senior kommunikasjonsrådgiver for ICA Norge AS. © FOTO: Privat

ICA Norge AS står bak ICA, Rimi og Matkroken.

- Vi skjønner at dette kan virke litt rart, men det kommer av at det ofte er et stort prispress på bestselgerne som gjør at prisen settes ned på disse produktene. Kjedene konkurrerer hele tiden om å ha de laveste prisene, som fører til et kontinuerlig prispress på varene det selges mest av, der prisene senkes til ekstremt lave priser. Det ser ut som det er det som har skjedd på varene du nevner, sier Lise Mette Kjellberg, senior kommunikasjonsrådgiver.

Rema 1000s Mette Fossum Beyer sier følgende:

- Vi følger til enhver tid markedet og gjennomfører hyppige pristester for å kunne forsikre oss om at vi alltid har markedets laveste priser. I tilfellene som her skisseres er det to produkter der «originalen» ligger veldig lavt i pris for å møte konkurranse i markedet. Enkelte av produktene ligger såpass lavt at vi selger produktet med tap. Hun poengterer at hun ikke kjenner seg igjen i de to priseksemplene for Jif og Ajax.

BESTESELGERE: Prisene senkes til ekstremt lave priser på bestselgere som disse. © FOTO: Marte Glanville

KINE SØYLAND: kommunikasjonssjef for Norgesgruppen ASA. © FOTO: Privat

KUNSTIG LAV: Sensitiv–varianten er kunstig lavt priset på grunn av konkurranse og markedssituasjon, forklarer Søyland. © FOTO: Marte Glanville

Norgesgruppen ASA, som blant annet har Meny, Kiwi og Spar i stallen, sier følgende via sin kommunikasjonssjef Kine Søyland:

- I utgangspunktet er det slik at prisen ut i butikk reflekterer prisen inn til oss. Altså at to produkter som er beslektet, men har ulik pris i butikk, også har ulik pris inn til oss. Men på grunn av sterkt prispress i dagligvarekjedene og et intenst konkurransefokus, så vil enkelte produkter bli kunstig lavt priset i noen tilfeller. Dette gjelder ofte produkter som er med i pristester á la VGs matbørs og tilsvarende pristester i andre medier. Alle kjedene konkurrerer om å vinne slike tester og dermed også forbrukerne gunst, og det vil ofte gå utover prisen på produkter som er ekstra konkurranseutsatt. Det er hver enkelt kjede som selv setter sine utpriser, så selv om prisen inn til oss på for eksempel Ajax med og uten sitron er tilnærmet lik, så kan den ene varianten bli solgt til dels vesentlig billigere som et ledd i en tøff konkurranse.

Når det gjelder Comfort-produktene, så er det sensitiv–varianten som er kunstig lavt priset – igjen på grunn av konkurranse og markedssituasjon. Her blir prisforskjellen opp til fruktdrøm-varianten enda større fordi Comfort fruktdrøm anses som et premium-produkt og dermed også har en høyere innpris til oss enn Comfort sensitiv. Det er altså i utgangspunktet en prisforskjell på disse to produktene, men markedskonkurransen gjør at denne forskjellen blir enda større.

Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!